Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Ingen bitterhet. aparthied betyder åtskild. "endast för vita" kunde man läsa på skyltar,. skriver också att det inte kan jämföras med förtycket i sydafrika. så det är knappast någon förminskning Men det är intressant för det går att dra liknelser när förtycket skulle avskaffas och reaktinerna på det.
Om vi ser SuC som ett privelegium så påminner folks klagan om det som var i sydafrika för att folk ville inte avstå från det. vill man ha försatt åtskillnad (det är apartheid). och det är det jag belyser inte att företaget är en dikatur. Det är helt enkelt användarnas(ägarnas) reaktioner som jag förlöjligar.
För SuC är lite finare än andra. och tanken att låta någon midre värd bil ladda där verkar ge känslomässig reaktion bland vissa. och varför då? Det kan man fråga sig. det går att ladda på andra nätverk, förutsatt att man betalar för det.
Skulle Audi (lyxmärke) göra ett eget nätverk eller bensinstationer så skulle det vara likadant.
Ja, det blir ju inte bättre precis... :roll:

Vilka reaktioner specifikt från ägarna är det du "förlöjligar"?

Det vore intressant med ett konkret exempel så man kan få lite inblick i hur du kan komma fram till dom här helt absurda och stötande liknelserna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

De som vill ha fortsatt åtskillnad. (det är vad ordet betyder)
ett konkret exempel är de som uttyck oro för dörruppslag. (typ att andra bilarägare är mindre värda).
Att värdet för märket skulle minska. Att de inte kommer köpa tesla om SuC öppnar upp. Detta är väldigt löjliga exempel.(vill ej peka ut någon eller leta citat då det inte behpöver vara på detta forum) Det är inte vad som sagt utan vad man läser mellan raderna.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
De som vill ha fortsatt åtskillnad. (det är vad ordet betyder)
Med "konkret" så menade jag ett faktiskt citat som visar det du syftade på när du skrev "användarnas(ägarnas) reaktioner som jag förlöjligar."

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Ingen bitterhet. aparthied betyder åtskild. "endast för vita" kunde man läsa på skyltar,. skriver också att det inte kan jämföras med förtycket i sydafrika. så det är knappast någon förminskning Men det är intressant för det går att dra liknelser när förtycket skulle avskaffas och reaktinerna på det.
Om vi ser SuC som ett privelegium så påminner folks klagan om det som var i sydafrika för att folk ville inte avstå från det. vill man ha försatt åtskillnad (det är apartheid). och det är det jag belyser inte att företaget är en dikatur. Det är helt enkelt användarnas(ägarnas) reaktioner som jag förlöjligar.
För SuC är lite finare än andra. och tanken att låta någon midre värd bil ladda där verkar ge känslomässig reaktion bland vissa. och varför då? Det kan man fråga sig. det går att ladda på andra nätverk, förutsatt att man betalar för det.
Skulle Audi (lyxmärke) göra ett eget nätverk eller bensinstationer så skulle det vara likadant.
Men vad är det med dig?

Mig kvittar det vem som laddar bara det inte är kö när jag ska ladda. Släpper man på alla märken tror jag det kommer bli kö under peak hours under en period. Jag vill inte det.

Är inte alls särskilt märkesimponerad. För mig är inte Audi ett lyxmärke.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Vill man ha en fortsatt uppdelning är det apartheid man vill ha för det är vad ordet betyder.
Om audi skulle sätta upp en skylt med "endast för audi". Så skulle nog många dra likheter med sydafrika. (audi kanses som lyxmärke, volvo även det i vissa länder även om åsikterna kan gå isär)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1111
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Kriper »

Mickep skrev:
Vill man ha en fortsatt uppdelning är det apartheid man vill ha för det är vad ordet betyder.
Om audi skulle sätta upp en skylt med "endast för audi". Så skulle nog många dra likheter med sydafrika. (audi kanses som lyxmärke, volvo även det i vissa länder även om åsikterna kan gå isär)
Trollbot.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

Från en internationell Kia EV6 grupp på Facebook. Flera andra svarar att de fått samma information. Ska bli spännande att se om det ligger något i det.
I attended an EV6 presentation last week (in the UK) and the host (from Kia UK) told us that Kia (and I would guess Hyundai too) will shortly have full access to the Tesla charger network. He said there were some technology Kia have that Tesla are interested in and this will be shared as part of the deal. He implied this was going to be announced officially very soon.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

iAkita skrev:
Från en internationell Kia EV6 grupp på Facebook. Flera andra svarar att de fått samma information. Ska bli spännande att se om det ligger något i det.
I attended an EV6 presentation last week (in the UK) and the host (from Kia UK) told us that Kia (and I would guess Hyundai too) will shortly have full access to the Tesla charger network. He said there were some technology Kia have that Tesla are interested in and this will be shared as part of the deal. He implied this was going to be announced officially very soon.
Spänningen är olidlig. Nu är det oktober, ska det hända något snart? :D
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Från en internationell Kia EV6 grupp på Facebook. Flera andra svarar att de fått samma information. Ska bli spännande att se om det ligger något i det.
I attended an EV6 presentation last week (in the UK) and the host (from Kia UK) told us that Kia (and I would guess Hyundai too) will shortly have full access to the Tesla charger network. He said there were some technology Kia have that Tesla are interested in and this will be shared as part of the deal. He implied this was going to be announced officially very soon.
Coolt. De kan väl dock inte dra nytta av V3? Eller vad är max på 400V-laddare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Från en internationell Kia EV6 grupp på Facebook. Flera andra svarar att de fått samma information. Ska bli spännande att se om det ligger något i det.
I attended an EV6 presentation last week (in the UK) and the host (from Kia UK) told us that Kia (and I would guess Hyundai too) will shortly have full access to the Tesla charger network. He said there were some technology Kia have that Tesla are interested in and this will be shared as part of the deal. He implied this was going to be announced officially very soon.
Coolt. De kan väl dock inte dra nytta av V3? Eller vad är max på 400V-laddare?
Informationen om hur snabbt den kan ladda med 400V är lite svårtolkad så vi får vänta och se. Så här skriver Kia själva om det:

"When EV6 stops at a more mainstream 400V charger, the EV6 using the vehicle’s motor and inverter to convert the 400V current coming from the charging station into 800V so it can charge the battery at the maximum power provided by it."
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Pontus »

Har inte Porsche en tanke på att starta vissa laddstationer som bara är för Porsche med lite finare lounger?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Du börjar med att repetera det jag nyss konstaterade. Varför?
Nja, det gjorde jag inte, det var du som retoriskt frågade om Tesla skulle vara "speciella" och "märkvärdiga" på något sätt, det var det jag argumenterade mot.
Robertrimmevik skrev:
Tycker du att det låter som en bra idé om t ex Toyota nu skulle börja med ytterligare en standard för sina bilar?
Nej, inte alls, men dom verkar tycka det, om dom får som dom vill så blir dom ju tvungna att bygga upp ett vätgasnätverk över hela världen (good luck with that :D ), ingen annan kommer ju vilja göra det.
Robertrimmevik skrev:
Jag tycker Ditt resonemang blir mer att Tesla ska ha eget laddnätverk för att de var först och de andra ska uteslutas för all framtid för att de gjorde en annan standard.
Nej, då har du helt missförstått mig, och sannolikt inte heller läst mina andra inlägg i frågan, jag är tvärtemot för att SuC skall öppnas, jag är inte heller särskilt orolig för att det kommer att orsaka kaos och köer som många andra verkar tro.

Jag är dock helt säker på att ingen annan har någon juridisk, moralisk, ekonomisk eller annan rätt att använda nätverket.

/fth
Jag tycker det var moraliskt fel att stänga ute andra biltillverkare från början. Varför distansera sig så tydligt från andra biltillverkare. Tesla har ju inte uppfunnit bilen eller elbilen heller för den delen. Sen måste de ju givetvis ta betalt för sina tjänster.

Om nu vätgas skulle slå igenom(vilket jag definitivt inte tror) och Toyota måste bygga vätgasmackar så tror inte jag att de kommer stänga ute andra märken från dom. Men de skulle nog ta ett skäligt pris. Att stänga ute andra tror jag inte på något sätt hjälper en omställning.
Än en gång hela idén kring egna nätverk tycker jag är helt befängd. Jag är övertygad om att Tesla hade lyckats än bättre om de inte hade distanserat sig med eget laddnätverk. De har gjort häpnadsväckande bilar redan från dag ett och behövde definitivt inte ett eget laddnätverk som usp.

Och till MWall. Jag är absolut inte bitter men det stör mig varje gång jag åker förbi de 8 tomma laddarna på SuC i Storuman.
Hade lätt betalt 15kr/kWh för att toppa upp om det var kö/eller ur funktion på Storumans enda 50kW-laddare.
Jag var väldigt nära att köpa en MS men avsaknaden av dragkrok blev avgörande.
MS tycker jag är så pass grym så det hade varit värt besväret med 70 mil till SC och ideologiskt också skita i att gynna min lokala marknad. Det oavsett ett stängt SuC eller inte. Att ha ett eget laddnätverk som usp vittnar mer om att de i så fall bygger för dåliga bilar. Tar de inte tag i det istället så torde dom ju vara rökta om laddproblematiken för övriga märken blir lösta.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Robertrimmevik »

Pontus skrev:
Har inte Porsche en tanke på att starta vissa laddstationer som bara är för Porsche med lite finare lounger?
Bra exempel. Ser du det som positivt? Eller framförallt skulle det vara avgörande för dig i valet av att köpa en Porsche?
Om ja. Varför har de inte egna bensinmackar med egna lounger idag.
Det hela känns helt galet och är säkert endast en satsning för att matcha Teslas egna nätverk.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:
Bra exempel. Ser du det som positivt? Eller framförallt skulle det vara avgörande för dig i valet av att köpa en Porsche?
Jag ser det helt klart som positivt, för i dagsläget så är i princip alla elbilar utom Tesla diskvalificerade för mig eftersom laddsituationen är så snårig. Det kan vara kul att researcha stolpar och rutter ibland men jag vill också kunna sätta mig i bilen och skriva in en destination och sedan inte behöva göra mer än att plugga in när bilen ber mig. Visst kan man jämföra vilken tillverkare som är bäst hit och dit men det finns bara en som fungerar som jag vill i praktiken ändå. Det tycker jag är en rätt stor USP faktiskt.

Ett eget nätverk kommer dessutom kunna vara mycket mer integrerat med bilen vilken ju skapar fördelar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Walker »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Du börjar med att repetera det jag nyss konstaterade. Varför?
Nja, det gjorde jag inte, det var du som retoriskt frågade om Tesla skulle vara "speciella" och "märkvärdiga" på något sätt, det var det jag argumenterade mot.
Robertrimmevik skrev:
Tycker du att det låter som en bra idé om t ex Toyota nu skulle börja med ytterligare en standard för sina bilar?
Nej, inte alls, men dom verkar tycka det, om dom får som dom vill så blir dom ju tvungna att bygga upp ett vätgasnätverk över hela världen (good luck with that :D ), ingen annan kommer ju vilja göra det.
Robertrimmevik skrev:
Jag tycker Ditt resonemang blir mer att Tesla ska ha eget laddnätverk för att de var först och de andra ska uteslutas för all framtid för att de gjorde en annan standard.
Nej, då har du helt missförstått mig, och sannolikt inte heller läst mina andra inlägg i frågan, jag är tvärtemot för att SuC skall öppnas, jag är inte heller särskilt orolig för att det kommer att orsaka kaos och köer som många andra verkar tro.

Jag är dock helt säker på att ingen annan har någon juridisk, moralisk, ekonomisk eller annan rätt att använda nätverket.

/fth
Jag tycker det var moraliskt fel att stänga ute andra biltillverkare från början. Varför distansera sig så tydligt från andra biltillverkare. Tesla har ju inte uppfunnit bilen eller elbilen heller för den delen. Sen måste de ju givetvis ta betalt för sina tjänster.

Om nu vätgas skulle slå igenom(vilket jag definitivt inte tror) och Toyota måste bygga vätgasmackar så tror inte jag att de kommer stänga ute andra märken från dom. Men de skulle nog ta ett skäligt pris. Att stänga ute andra tror jag inte på något sätt hjälper en omställning.
Än en gång hela idén kring egna nätverk tycker jag är helt befängd. Jag är övertygad om att Tesla hade lyckats än bättre om de inte hade distanserat sig med eget laddnätverk. De har gjort häpnadsväckande bilar redan från dag ett och behövde definitivt inte ett eget laddnätverk som usp.

Och till MWall. Jag är absolut inte bitter men det stör mig varje gång jag åker förbi de 8 tomma laddarna på SuC i Storuman.
Hade lätt betalt 15kr/kWh för att toppa upp om det var kö/eller ur funktion på Storumans enda 50kW-laddare.
Jag var väldigt nära att köpa en MS men avsaknaden av dragkrok blev avgörande.
MS tycker jag är så pass grym så det hade varit värt besväret med 70 mil till SC och ideologiskt också skita i att gynna min lokala marknad. Det oavsett ett stängt SuC eller inte. Att ha ett eget laddnätverk som usp vittnar mer om att de i så fall bygger för dåliga bilar. Tar de inte tag i det istället så torde dom ju vara rökta om laddproblematiken för övriga märken blir lösta.
Liten fundering… stör det dig också att du inte får bada i grannarnas pool på sommaren? Eller att du inte får bo i den fina fjällstugan som ändå står tom när du åker förbi? Konstigt resonemang tycker jag. Om jag tillverkar och placerar ut serviceanläggningar till mina kunder förstår jag inte varför jag skulle ha ett moraliskt ansvar att låta ALLA utnyttja dem. :roll: Däremot om jag skulle placera ut liknande anläggningar som får utnyttjas mot betalning men skulle förvägra en specifik grupp utan giltig anledning.
…men det är en HELT annan sak än SuC
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mickeisol »

Helt ok att tesla öppnar upp för andra, tesla har säkert kompetens att göra något bra prioriteringsmässigt för att eventuellt gynna teslaförarna i laddnätverket.
Men sen tycker jag att tesla ska vänta med att öppna upp, helt enkelt för att motivera andra att sätta upp laddstationer.

Det är ju närmast skandal att en liten (än så länge) tillverkare bygger upp ett globalt laddnätverk utan ens tillstymmelse till konkurrens från dom andra biltillverkarna.

I och med berlinfabriken och texas borde ju exvis volkswagen bmw etc visa framfötterna och bygga även dom, för tesla laddstationer kommer inte att räcka på långa vägar när majoriteten av bilarna kommer gå på el.
Vi får väl se när paniken börja sprida sig från dom andra biltillverkarna.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mans71 »

Man kan ju välja att se det som Tesla har gjort, även om dom öppnar upp för utvalda (betalande) märken istället för till alla märken och det Porsche nu tycks överväga som ett sätt att erbjuda kunden en premium-upplevelse. Så ser iaf jag det. Tillgång til SuC eller liknande och gärna rastlounge känns iaf för mig som numera en lika viktig funktion som bilen i sig. Eletistiskt, ja, men det är ju det som är premium, om alla hade tillgång skulle det inte vara speciellt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av magpet »

Resonemanget att ett företag borde låta alla ta del av deras kundförmåner låter för mig helt befängd. Flygbolagen har lounger för enbart sina kunder, jag fick inte hyra en stuga i Båstad eftersom den bara var till för ett specifikt företags anställda med mera med mera. Som jag tolkar det sprutar det av avundsjuka hos vissa som inte kan ta del av de förmåner som ett specifikt företag har för just sina kunder. Kundvård är till för kunderna, inte för allmänheten.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Påminner om southpark avsnittet när cartman köper ett nöjesfält på dekis. Med en anledning att neka tillträde till kyle. Så alla nekas tillträde. Och glädje! Inga köer.
Folk blir upprörda över att bli utestängda och kräver inträde. Och räkningar behöver betalas så mer och mer släpps in. Till slut blir nöjesfältet lönsam igen, men cartman blir sur över köerna. Ger tillbaka nöjesfältet till forna ägaren.
Så bryr sig folk om Gates communities, nej bara när de blir avvisade.
Hoppas folk kan hålla god ton.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

magpet skrev:
Resonemanget att ett företag borde låta alla ta del av deras kundförmåner låter för mig helt befängd. Flygbolagen har lounger för enbart sina kunder, jag fick inte hyra en stuga i Båstad eftersom den bara var till för ett specifikt företags anställda med mera med mera. Som jag tolkar det sprutar det av avundsjuka hos vissa som inte kan ta del av de förmåner som ett specifikt företag har för just sina kunder. Kundvård är till för kunderna, inte för allmänheten.
Men nu är det tvärtom! De är kunderna som inte vill att allmänheten släpps in!
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av magpet »

Men nu är det tvärtom! De är kunderna som inte vill att allmänheten släpps in![/quote]

Tvärtom? Så du tror på fullt allvar att KLM-kunderna vill att alla ska få tillträde till deras lounger, eller att de anställda på pappersbruket vill att alla ska få hyra deras personalstuga?
Finns massor av exempel där företag vårdar sina kunder och jag har hittills aldrig hört att kunderna tycker att det är orättvist och vill ge samma förmåner till alla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Jag tycker det var moraliskt fel att stänga ute andra biltillverkare från början. Varför distansera sig så tydligt från andra biltillverkare. Tesla har ju inte uppfunnit bilen eller elbilen heller för den delen.
Din historiebeskrivning är återigen felaktig, antingen så har du inte hela bilden, eller så väljer du att vinkla det på detta felaktiga sätt.

Tesla har aldrig stängt ute andra biltillverkare, när dom började bygga ut sitt laddnätverk så erbjöds andra tillverkare medverkan, vilket dom avböjde. Tesla tog fram sin egen teknik för DC-laddning eftersom det vid den tiden inte fanns någon standard som tillät dom effekter Tesla avsåg att använda (nej, inte ens den dödsdömda CHAdeMO, den tillät endast 62.5 kW).

När Tesla började utrullningen fanns det inte heller några andra biltillverkare att distansera sig från, det fanns helt enkelt inga andra elbilar med räckvidd som lämpade sig för långresor, så hela den delen av ditt resonemang har du fått om bakfoten.

När CCS-standaden till slut släpptes, i en form som sannolikt till viss del var avsedd som en knäpp på näsan åt Tesla, så anpassade sig Tesla snabbt till den, och nu avser man uppenbarligen att öppna upp nätverket till just dom tillverkare som vägrade vara med att bekosta det från start.

Det finns många som har gjort "moraliskt fel" i den här utvecklingen, men Tesla är definitivt inte en av dom.

Robertrimmevik skrev:
Jag är övertygad om att Tesla hade lyckats än bättre om de inte hade distanserat sig med eget laddnätverk. De har gjort häpnadsväckande bilar redan från dag ett och behövde definitivt inte ett eget laddnätverk som usp.
Den åsikten tror jag du är rätt ensam om, att SuC har varit en helt avgörande USP för Teslas framgång, och därmed helt avgörande för att elbilar nu börjar bli allmänt accepterade, och alltså ytterst helt avgörande för omställningen av transportsektorn och en total omställning av en av världens största industrier, är tvärtom dom flesta bedömare 100% övertygade om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Men nu är det tvärtom! De är kunderna som inte vill att allmänheten släpps in!
Ja, och det är därför som det är kundvård. Tror du flygbolagen tycker det optimalt med tomma lounger större delen av tiden? Nej men kunderna hade inte sett det som en förmån om det var öppet för alla med kö för att komma in och man satt packad som sillar. Till och med om det vore exakt som tidigare men alla fick komma in så hade vi människor inte värderat förmånen lika högt, just för att alla fick ta del av den.

I fallet med laddnätverk så handlar det ju dessutom inte bara om någon onödig lyx utan om basal funktionalitet vilket gör insatsen högre. Tesla verkar ju helt enkelt vara de enda som velat se till att deras kunder får en smidig upplevelse, det jag inte kan förstå är varför kunder till andra tillverkare är sura på Tesla istället för bolagen där de själva är kunder men som inte vill ge dem en bra upplevelse.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Bra exempel. Ser du det som positivt? Eller framförallt skulle det vara avgörande för dig i valet av att köpa en Porsche?
Alla nya laddare är positivt, varje Porsche som laddar vid en "VIP-lounge" är en mindre bil i kö till Ionity eller SuC.

Vad är det som du ser som negativt med detta? Det är ju inte så att någon annan allmän laddare inte blir byggd pga att Porsche bygger sina, det är är ju ytterligare laddare, som alltså inte minskar tillgången på laddare för andra märken, tvärtom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

Jag tycker diskussionen har kantrat en smula. Tesla har i princip drivit hela moderna elbilens utveckling till vad den är idag. Man har byggt upp ett enormt laddnätverk som fungerar utomordentligt utan bidrag eller samarbeten. Nu ska helt plötsligt alla använda den infrastrukturen som den vore allmän egendom.

Jag tycker Tesla ska öppna upp. För elektrifieringens bästa. Men det får naturligtvis ske helt på Teslas villkor.

Att man sagt att man ska öppna upp (på något sätt, till några, någon gång) i några Tweets är mest en pr/förhandlingssak och ögonöppnare tror jag. Enormt mycket diskussioner har iaf startats runt detta. Se bara temperaturen här.
Skriv svar