Bra sammanfattning.Walker skrev:Du skulle kanske fatta om du såg snabbtestet.mati skrev:Men det fattar jag inte. På vilket sätt då? Menar de prislappen? Eller status? Jag tycker att Enyaq/ID4/MY/Ioniq5 ligger alla i samma kategori av bil ungefär, och jag har tittat på samtliga. Att alla bilköpare har olika preferenser är logiskt, men vad är det som gör att bilarna anses vara enormt olika? Det tycker inte jag alls.martinot skrev:Ioniq 5 får utmärkelsen bästa köp av AMS i jämförelse med både Enyaq och Model Y, men med kommentaren att det är tre enormt olika bilar för förmodligen väldigt olika köpare.
Enyaqen känns mer som en ”vanlig” bil, Håndajen är mer high-tec och Teslan lirar i en egen division.
Men tycker att det är en väldigt bra jämförelse AMS gör mellan de tre bilarna. Alla får olika +/- på olika punkter beroende på vad man är ute efter.
- Hyundai och Tesla för plus för laddhastighet, och Tesla för SuC.
Skoda och Tesla får plus för lastutrymmen.
Hyundai och Tesla får plus för låg vikt på bilarna, och även för hög dragvikt.
Hyundai får plus för interiör/premiumkänsla (vilket jag personligen dock inte håller med om, ivf. inte basversionen jag testade i förra veckan).
Tesla får plus för sin körkänsla, aktiva styrning och kontakt med vägen/vägkänsla.
Skoda får plus för att den kommer mest tilltala konservativa fossilbilsägare.
Hyundai och Tesla får plus för att ligga i framkant och vara mer framtidsinriktade/moderna.