Vilken elbil blev det?dd88 skrev:Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.Johlei skrev:Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Men ett aktuellt exempel där jag har sagt "vänta med att skaffa elbil" är en kollega. Han har en 3 år gammal V90 diesel. Han kör en jäkla massa mil i tjänsten, runtom i hela Sverige, även i Norrland. Han måste ha en bil i ungefär samma storlek som Volvon, och han behöver kunna dra båten med den. Alternativet är att behålla Volvon ett tag till. Att byta till elbil av ekonomiska skäl är helt klart inte lätt. Dels måste han ladda största delen "ute", dvs inte hemma, och dels är det svårt att hitta en lämplig bil som uppfyller kraven, men som inte kostar massor att införskaffa. Sen vet jag ärligt talat inte om jag själv skulle stå ut med den dåliga laddinfrastukturen i norra Sverige om jag hade varit tvungen att åka upp dit oftare än någon enstaka gång om året. Vi har faktiskt tagit hans dieselbil ett antal gånger når vi åkt tillsammans i jobbet. Helt enkelt eftersom det gick mycket fortare. Även om det eventuellt skulle varit något billigare att ta e-tronen har skillnaden i resetid faktiskt varit så stor att det bedömdes att det var värt det. Desto mer när det inte fanns nåt annat än ensamma 50kW-laddare utmed sträckan. För så är det tyvärr i stora delar av Sverige. Det är bara de gångerna som vi klarat oss utan att behöva ladda på resan som vi tagit min bil. Men det händer typ aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jag är uppväxt på landet. Var extremt få som hade mer än en bil, det hade man inte råd med.Fredrik j skrev:En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.taliz skrev:Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).Jerka skrev:Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.Teslaspolen skrev:Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.Denke skrev:Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.
Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig
Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.
Glöm vätgasen.
Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen.
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
Snarare i villaförorterna runt våra storstäder man håller sig med det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jag är i behov av en bil med prestanda som en Ferrari, komfort som en Rolls Royce, utrymme som en Caravelle & pris som en Dacia.dd88 skrev:Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Vad göra?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)mati skrev:Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.Johlei skrev:Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
…med 100 mils räckvidd/laddning, som får ta högst 10 min.taliz skrev:Jag är i behov av en bil med prestanda som en Ferrari, komfort som en Rolls Royce, utrymme som en Caravelle & pris som en Dacia.dd88 skrev:Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Vad göra?!
Jo, då… den kommer. 2022….
Eller var det 2020?
(Det är numera väääääldigt tyst om alla dessa extremt billiga ”tesladödare” som ”ska” komma. Det gick minst 20 st på dussinet av dem 2018-2019 då alla dessa fantastiska maskiner skulle komma 2020. Många trådar om det här inne. Att de tystnat kanske beror på att vi nu skriver 2021 (snart 2022) och de flesta vaknat ut sin dröm och insett att det trots allt inte är så lätt att göra tulipanarosor. Jag känner inget behov att säga ”vad var det jag sa”, men det är ganska skönt att känna att man inte var helt korkad.)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Mycket billigare med elbil än dieselbil om du kör långt. När jag själv räknat på mitt byte från rostig Skoda diesel från 2014 (ca 20sek per mil alla kostnader) så blev det billigare att gå på ny Model 3 LR från 2019 (ca 15sek per mil alla kostnader).mati skrev:Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
MVH
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
EV6, har till november på oss att ångra oss.Credde skrev:Vilken elbil blev det?dd88 skrev:Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jag säger inte att jag inte rekommenderar elbilar. Jag har tjatat på många jag känner att de ska skaffa elbil. Men jag är inte så förblindad att jag anser att en elbil är bättre på allt. För det är de inte. Det enda jag gör är att jag är ärlig gentemot dem som frågar mig. Det finns vissa behov som en elbil än så länge inte kan uppfylla. Och mycket av detta beror på laddinfrastrukturen i Sverige. Den som använder sin bil framförallt för pendling och för kortare dagsturer är helt klart en het kandidat som jag skulle rekommendera en elbil. Men den som kör främst långa turer, och då kanske dessutom utmed vägar där det inte finns snabbladdning, kör än så länge bättre med en fossilbil. Det vore inte särskilt trevligt av mig om jag övertygade någon att skaffa elbil, fast jag innerst inne vet att det inte kommer funka så bra för den personen.Johlei skrev:Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)mati skrev:Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.Johlei skrev:Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Så visst, laddinfrastrukturen är a och o. Och priset för bilarna i förhållande till vad man får när det kommer till lastutrymme och dragvikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5572
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Elbil kan vara billigt om man köpt rätt modell i rätt tid. Min har en milkostnad på ca 70kr/mil totalt sett. Men ser man till kostnaden /mil framöver så är nog kostnaden snarare ca 20 kr/mil då värdeminskningen nog stannat av.
Då har jag i princip 0 kr i drivmedelskostnad. Laddar lite betal-el för bekvämlighet emellanåt på resor.
Några har definitivt gått plus på sina elbilar och räknar jag all milersättning jag fakturerar blir det väldigt billigt.
Slutsatsen är att elbil kan vara svindyrt, men också vara lönsamt värre
Då har jag i princip 0 kr i drivmedelskostnad. Laddar lite betal-el för bekvämlighet emellanåt på resor.
Några har definitivt gått plus på sina elbilar och räknar jag all milersättning jag fakturerar blir det väldigt billigt.
Slutsatsen är att elbil kan vara svindyrt, men också vara lönsamt värre
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Ja att jag säljer min 100D med fri SuC kan ju Tesla bara drömma om. Än så länge finns det precis ingenting som lockar.Gustafsson skrev:Elbil kan vara billigt om man köpt rätt modell i rätt tid. Min har en milkostnad på ca 70kr/mil totalt sett. Men ser man till kostnaden /mil framöver så är nog kostnaden snarare ca 20 kr/mil då värdeminskningen nog stannat av.
Då har jag i princip 0 kr i drivmedelskostnad. Laddar lite betal-el för bekvämlighet emellanåt på resor.
Några har definitivt gått plus på sina elbilar och räknar jag all milersättning jag fakturerar blir det väldigt billigt.
Slutsatsen är att elbil kan vara svindyrt, men också vara lönsamt värre
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Åkte en "liten" sväng Ystad och Haparanda t.o.r. i somras, och det är verkligen en enorm skillnad på laddinfrastrukturen beroende på vad man har för elbil. Om en Tesla model 3 räcker till i storlek, så skulle jag tro att laddinfrastrukturen redan är tillräcklig i Sverige, så länge man inte kuskar runt med släp långa sträckor. Sommartid kan man räkna med (i praktiken) att man kommer minst 50 mil på en laddning om man håller laglig hastighet. Det tog 18 timmar och 52 min att åka från Ystad till Haparanda, och enligt Google ska det ta 17 tim och 54 min med en fossilbil.mati skrev:Jag säger inte att jag inte rekommenderar elbilar. Jag har tjatat på många jag känner att de ska skaffa elbil. Men jag är inte så förblindad att jag anser att en elbil är bättre på allt. För det är de inte. Det enda jag gör är att jag är ärlig gentemot dem som frågar mig. Det finns vissa behov som en elbil än så länge inte kan uppfylla. Och mycket av detta beror på laddinfrastrukturen i Sverige. Den som använder sin bil framförallt för pendling och för kortare dagsturer är helt klart en het kandidat som jag skulle rekommendera en elbil. Men den som kör främst långa turer, och då kanske dessutom utmed vägar där det inte finns snabbladdning, kör än så länge bättre med en fossilbil. Det vore inte särskilt trevligt av mig om jag övertygade någon att skaffa elbil, fast jag innerst inne vet att det inte kommer funka så bra för den personen.Johlei skrev:Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)mati skrev:Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.Johlei skrev:Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Så visst, laddinfrastrukturen är a och o. Och priset för bilarna i förhållande till vad man får när det kommer till lastutrymme och dragvikt.
Här kan man se hur lång tid det tog för några andra elbilar vid samma tillfälle.
Tesla Model 3 LR: 18:52 + 18:55 = 37:47
Tesla Model 3 LR: 19:27 + 19:40 = 39:07
Volkswagen ID.4: 21:06 + 20:45 = 41:51
Skoda Enyaq iv80: 21:26 + 21:06 = 42:32
Polestar 2 AWD: 21:40 + 21:10 = 42:50
Audi e-Tron 50: 22:38 + 22:13 = 44:51
Det är alltså betydligt större tidsskillnad mellan en Tesla Model 3 LR och en ID.4 än mellan Teslan och en fossilbil, för att inte tala om hur det ser ut om man åker Audi. Där skilde det över 3,5 timmar i laddtid på sträckan! I praktiken skulle jag säga att det tar lika lång tid att åka sträckan med fossilbilen som med Teslan, så länge man tar pauser på ett trafiksäkert sätt.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.
Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Det är ju det jag menar. Och eftersom alla inte vill skaffa en Tesla - av olika anledningar - är elbilen inte alltid ett fungerande alternativ. Framförallt när man brukar resa till norra delen av landet. Ystad-Haparanda i all ära, men det är en sträcka som råkar fungera för alla elbilar. Ystad-Kiruna hade sett betydligt värre ut för icke-Teslor.Segelflygaren skrev:Det är alltså betydligt större tidsskillnad mellan en Tesla Model 3 LR och en ID.4 än mellan Teslan och en fossilbil, för att inte tala om hur det ser ut om man åker Audi. Där skilde det över 3,5 timmar i laddtid på sträckan! I praktiken skulle jag säga att det tar lika lång tid att åka sträckan med fossilbilen som med Teslan, så länge man tar pauser på ett trafiksäkert sätt.
Och man behöver egentligen inte åka så långt norrut. Som referens till mitt inlägg ovan så tog vi min e-tron en gång i tjänsten när vi skulle åka Götene-Södertälje. Det var bråttom, en akututryckning kan man säga. Min e-tron var enda bilen som var tillräcklig. Det är 35 mil enkel väg, och vi fick ladda 2 gånger på vägen upp och ytterligare 2 gånger på vägen hem. Det var vinter och bilen käkade elektroner som kakmonstret ungefär. Det är ingen bra reklam för elbilar när man tvingas stå och ladda i över en halvtimme var 20:e mil, samtidigt som man bara vill komma fram (och hem igen såklart). Det var ett extremt avskräckande exempel, och jag hade ärligt talat riktigt dåligt samvete. Det berodde ju ändå på mig och min elbilsvurm att vi kom fram så himla sent, stressade och trötta. Det var faktiskt sista gången vi tog min bil. Därefter har vi alltid åkt i kollegans diesel-Volvo, och jag får erkänna att jag inte hade nånting emot det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Du kan ju faktiskt rekommendera en elbil, även om det just nu bara är Tesla som kan rekommenderasmati skrev:Det är ju det jag menar. Och eftersom alla inte vill skaffa en Tesla - av olika anledningar - är elbilen inte alltid ett fungerande alternativ. Framförallt när man brukar resa till norra delen av landet. Ystad-Haparanda i all ära, men det är en sträcka som råkar fungera för alla elbilar. Ystad-Kiruna hade sett betydligt värre ut för icke-Teslor.Segelflygaren skrev:Det är alltså betydligt större tidsskillnad mellan en Tesla Model 3 LR och en ID.4 än mellan Teslan och en fossilbil, för att inte tala om hur det ser ut om man åker Audi. Där skilde det över 3,5 timmar i laddtid på sträckan! I praktiken skulle jag säga att det tar lika lång tid att åka sträckan med fossilbilen som med Teslan, så länge man tar pauser på ett trafiksäkert sätt.
Och man behöver egentligen inte åka så långt norrut. Som referens till mitt inlägg ovan så tog vi min e-tron en gång i tjänsten när vi skulle åka Götene-Södertälje. Det var bråttom, en akututryckning kan man säga. Min e-tron var enda bilen som var tillräcklig. Det är 35 mil enkel väg, och vi fick ladda 2 gånger på vägen upp och ytterligare 2 gånger på vägen hem. Det var vinter och bilen käkade elektroner som kakmonstret ungefär. Det är ingen bra reklam för elbilar när man tvingas stå och ladda i över en halvtimme var 20:e mil, samtidigt som man bara vill komma fram (och hem igen såklart). Det var ett extremt avskräckande exempel, och jag hade ärligt talat riktigt dåligt samvete. Det berodde ju ändå på mig och min elbilsvurm att vi kom fram så himla sent, stressade och trötta. Det var faktiskt sista gången vi tog min bil. Därefter har vi alltid åkt i kollegans diesel-Volvo, och jag får erkänna att jag inte hade nånting emot det.
Jag tror att du om du åkt den resan med en Model 3 LR behövt ladda 1 gånger 12 min (10-50%). Om du sedan sett att marginalen blivit tight, kunde du stannat någonstans och laddat ca 30 % till på ca 8 min. Alternativt kunde du laddat en gång i 29 min (10-80%), och därigenom haft goda marginaler.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Så kan det vara, sedan kanske det inte är alldeles enkelt att hitta någon frivillig referens. Man bör även tänka på att du när du skriver att det går betydligt snabbare kanske håller högre än laglig hastighet, vilket kortar körtiden rejält, även för en elbil. Vi höll exakt laglig hastighet, vilket det gick att följa i realtid.dd88 skrev:Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.
Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Det tror jag säkert. Däremot så kommer en Tesla inte i fråga, varken i det aktuella fallet eller för någon annan jag känner. Jag brukar faktiskt säga, i de fallen jag avråder från att skaffa elbil, att en Tesla skulle fungera. Reaktionen är i princip alltid densamma, först skratt, och sedan en kommentar i stil med "då väntar jag hellre några år till".Segelflygaren skrev:Du kan ju faktiskt rekommendera en elbil, även om det just nu bara är Tesla som kan rekommenderas
Jag tror att du om du åkt den resan med en Model 3 LR behövt ladda 1 gånger 12 min (10-50%). Om du sedan sett att marginalen blivit tight, kunde du stannat någonstans och laddat ca 30 % till på ca 8 min. Alternativt kunde du laddat en gång i 29 min (10-80%), och därigenom haft goda marginaler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Ja laglig hastighet är något jag hade i åtanke. Kör jag med släp till stugan (Göteborg till Vimmerby) så ligger jag i regel och taktar Googles antagande, så dom har definitivt marginal.Segelflygaren skrev:Så kan det vara, sedan kanske det inte är alldeles enkelt att hitta någon frivillig referens. Man bör även tänka på att du när du skriver att det går betydligt snabbare kanske håller högre än laglig hastighet, vilket kortar körtiden rejält, även för en elbil. Vi höll exakt laglig hastighet, vilket det gick att följa i realtid.dd88 skrev:Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.
Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jag kollade på Waze, som jag anser bedömer tiden bra. Den säger att det ska ta mellan 17:29 och 17:45 beroende på avresetid.dd88 skrev:Ja laglig hastighet är något jag hade i åtanke. Kör jag med släp till stugan (Göteborg till Vimmerby) så ligger jag i regel och taktar Googles antagande, så dom har definitivt marginal.Segelflygaren skrev:Så kan det vara, sedan kanske det inte är alldeles enkelt att hitta någon frivillig referens. Man bör även tänka på att du när du skriver att det går betydligt snabbare kanske håller högre än laglig hastighet, vilket kortar körtiden rejält, även för en elbil. Vi höll exakt laglig hastighet, vilket det gick att följa i realtid.dd88 skrev:Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.
Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Ok, visste inte att du är så emot Tesla… Själv åker jag förutom Teslan även en Porsche Taycan Turbo. Jag tycker att Porschen är överlägsen som körmaskin, men som elbil är den klart sämre än Teslan.mati skrev:Det tror jag säkert. Däremot så kommer en Tesla inte i fråga, varken i det aktuella fallet eller för någon annan jag känner. Jag brukar faktiskt säga, i de fallen jag avråder från att skaffa elbil, att en Tesla skulle fungera. Reaktionen är i princip alltid densamma, först skratt, och sedan en kommentar i stil med "då väntar jag hellre några år till".Segelflygaren skrev:Du kan ju faktiskt rekommendera en elbil, även om det just nu bara är Tesla som kan rekommenderas
Jag tror att du om du åkt den resan med en Model 3 LR behövt ladda 1 gånger 12 min (10-50%). Om du sedan sett att marginalen blivit tight, kunde du stannat någonstans och laddat ca 30 % till på ca 8 min. Alternativt kunde du laddat en gång i 29 min (10-80%), och därigenom haft goda marginaler.
Min kollega har en Model 3 LR 2019 och en mer eller mindre fullutrustad Skoda Enyaq. När jag frågar honom vad han tycker om Skodan jämfört med Teslan, så säger han ”Den är tyst och rymlig, allt annat är sämre”
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jag kanske uttryckte mig fel, men det handlar ju inte om mig här, utan om kollegor och bekanta som funderar på elbil. Och då är en Tesla allra oftast inget alternativ. För egen del så har jag ingenting emot Tesla. Men jag skulle ändå inte skaffa en sådan, dels på grund av priset, och dels på grund av avståndet till service centret.Segelflygaren skrev:Ok, visste inte att du är så emot Tesla… Själv åker jag förutom Teslan även en Porsche Taycan Turbo. Jag tycker att Porschen är överlägsen som körmaskin, men som elbil är den klart sämre än Teslan.
Min kollega har en Model 3 LR 2019 och en mer eller mindre fullutrustad Skoda Enyaq. När jag frågar honom vad han tycker om Skodan jämfört med Teslan, så säger han ”Den är tyst och rymlig, allt annat är sämre”
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jag får känslan av att Tesla fått till mycket god tillförlitlighet på senare tid. Det skramlar fortfarande i inredningen m.m. men jag har inte behövt uppsöka servicesecenter med någon av de senaste 3 Teslorna, som jag totalt kört ca 10 000 mil.mati skrev:Jag kanske uttryckte mig fel, men det handlar ju inte om mig här, utan om kollegor och bekanta som funderar på elbil. Och då är en Tesla allra oftast inget alternativ. För egen del så har jag ingenting emot Tesla. Men jag skulle ändå inte skaffa en sådan, dels på grund av priset, och dels på grund av avståndet till service centret.Segelflygaren skrev:Ok, visste inte att du är så emot Tesla… Själv åker jag förutom Teslan även en Porsche Taycan Turbo. Jag tycker att Porschen är överlägsen som körmaskin, men som elbil är den klart sämre än Teslan.
Min kollega har en Model 3 LR 2019 och en mer eller mindre fullutrustad Skoda Enyaq. När jag frågar honom vad han tycker om Skodan jämfört med Teslan, så säger han ”Den är tyst och rymlig, allt annat är sämre”
Det går ju att hitta billigare elbilar, om man inte är intresserad av prestanda och övriga tillval. Men som vanligt, så får man oftast vad man betalar för. Ett exempel på det är att långresor i norra Sverige inte kan rekommenderas. Även om Porschen är extremt oprisvärd jämfört med Teslan, så kan jag ändå tycka att den är värd pengarna, på vissa sätt (körglädje, upplevd kvalitetskänsla, utseende).
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Men det är ju ditt speciella fall och läge. Jag har relativt nära till Service men har knappt använt det så jag hade lika gärna kunnat bo 20 mil från Göteborg.mati skrev:Det tror jag säkert. Däremot så kommer en Tesla inte i fråga, varken i det aktuella fallet eller för någon annan jag känner. Jag brukar faktiskt säga, i de fallen jag avråder från att skaffa elbil, att en Tesla skulle fungera. Reaktionen är i princip alltid densamma, först skratt, och sedan en kommentar i stil med "då väntar jag hellre några år till".Segelflygaren skrev:Du kan ju faktiskt rekommendera en elbil, även om det just nu bara är Tesla som kan rekommenderas
Jag tror att du om du åkt den resan med en Model 3 LR behövt ladda 1 gånger 12 min (10-50%). Om du sedan sett att marginalen blivit tight, kunde du stannat någonstans och laddat ca 30 % till på ca 8 min. Alternativt kunde du laddat en gång i 29 min (10-80%), och därigenom haft goda marginaler.
Jag kan efter mina erfarenheter inte rekommendera något annat än en Tesla för någon som tänkt använda bilen för resor mer än lokalt.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Vi hade också bara en bil när jag växte upp. I en Stockholmsförort.taliz skrev:Jag är uppväxt på landet. Var extremt få som hade mer än en bil, det hade man inte råd med.Fredrik j skrev:En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.
Snarare i villaförorterna runt våra storstäder man håller sig med det...
Men nu var det ju naturligtvis inte tiden för din uppväxt jag menade utan idag.
Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt
Jag har ju en ID4 nu, tidigare M3P. Jag skulle säga att ID4an är billigare, rymligare och lite tystare... allt annat är sämre.Segelflygaren skrev:Min kollega har en Model 3 LR 2019 och en mer eller mindre fullutrustad Skoda Enyaq. När jag frågar honom vad han tycker om Skodan jämfört med Teslan, så säger han ”Den är tyst och rymlig, allt annat är sämre”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.