https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anal ... imatkrisen
Merparten av svenskarna tycker inte att åtgärder i Sverige är det bästa sättet att lösa klimatproblemen. Kan ju vara en anledning till motståndet mot elbilarna. Håller med föregående talare att man borde fokusera på elbilens tekniska fördelar jämfört med fossilbilar. Just nu fokuseras bara debatten på att elbilen är bättre för att den inte har något avgasrör. Man borde istället fokusera på alla de tekniska fördelarna som finns med elbilar. De flesta verkar ju inte ha något emot att byta ut oljepannan mot en värmepump. Har inte läst om några oljepanneuppror
, eller tjock-tv uppror. Man borde fokusera på varför elbilen är ett så mycket bättre alternativ än fossilbilen för de flesta. Själv är jag jättenöjd med min Model Y, men inte för att jag eventuellt bidrar till att rädda planeten utan för att det på alla plan är en så mycket bättre produkt än min tidigare diesel-BMW.
Har läst lite artiklar om varför man ska välja elbil och tycker nästan alla fokuserar på fel saker. Det är mycket snack om att elbilen har snabb acceleration och att den går tyst. Tror inte snabb acceleration är så viktigt för flertalet bilköpare och bensin och dieselbilar är också mycket tysta i kupén numera. Tycker man borde trycka på dessa fördelar istället:
- Man kan köra hur korta eller långa sträckor som helst utan att oroa sig för igensatta partikelfilter, eller rostiga avgassystem. För en elmotor spelar det ingen roll om man kör 200 meter eller 200 mil.
- Elbilar är snålare i stadstrafik än på motorväg.
- Man kan sitta och vänta i bilen med värmen och stereon på hur länge som helst utan att bryta mot lagen om tomgångskörning.
- Kallstart i minus 30 är inga problem i en elbil.
- Man behöver inte vänta på att motorn blir varm innan man gasar
.
- Man behöver aldrig byta bromsbelägg.
- Inga byten av olja, oljefilter, bränslefilter, kamrem, tändstift, automatlådeolja
- Man kan förvärma bilen i kyla utan att oroa sig för att 12 v batteriet tar slut.
- Man behöver inte åka och tanka
- Man får direkt respons från motorn och behöver inte vänta på automatlådor som ska växla ned eller turbos som ska bygga tryck.
- Fyrhjulsdriften är överlägsen. Man slipper haldexkopplingar och behöver inte oroa sig över skillnader i mönsterdjup mellan fram och bakaxel.