Aha, där ser man. Då har man lärt sig nåt nytt nu.Tessi19 skrev:Det gör alla fartyg i första hand från Korea. Det är första hamn (eller att de ligger för [ANCHOR]️ inför Suez kanalen).
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
Aha, där ser man. Då har man lärt sig nåt nytt nu.Tessi19 skrev:Det gör alla fartyg i första hand från Korea. Det är första hamn (eller att de ligger för [ANCHOR]️ inför Suez kanalen).
Så Hyundai har fel?Walker skrev:Håller med HelectriC, att det inte skulle gå är rent hittepå. Skillnaden på rullomkretsen mellan 20” och 19” är exakt 10,85 mm, eller 0,49% (och diffen får vara 5%).alvenzo skrev:Visst, det får stå för dig. Det var i alla fall hur diskussionen har gått tidigare. För mig personligen spelar det ingen roll då jag har 19" på min och beställde 19" på vinterdäcken med, jag ville bara påpeka hur diskussionen och resonemanget gått tidigare.HelectriC skrev:fast det stämmer ju inte alls. Hastighetsmätaren visar exakt samma, 3kmh avvik mot GPS-hastighet (jag har mätt) med både 20" och 19". Det är ju bara ÅF i Sverige som vill tjäna pengar på att sälja dyra 20" vinterdäck eller så har de inte tillräckligt med hjul, vad vet jag. Norge följer ju samma EU-regler som Sverige när det gäller bilar, så går det i Norge, så går det i Sverige. Att det inte går eller skulle vara olagligt är rent skitsnack, pardon my french!
Det tråkiga med internet är att alla får uttala sig utan att ha kunskap och därför blir det ofta fel information som sprids. I det här fallet så handlar det om fälgarna fysiskt passar, med hänsyn till bromsar mm. Och hårdvaran på alla IQ5 är identiska där. M a o är det inte bara fullt möjligt, utan även fullt tillåtet att skifta mellan original 20” och 19”
Ja, men…. säger vän av ordning: helbilsgodkännandet då?
Svar: det gäller inte däck/hjul - vilket tydligt framkommer på Transportstyrelsens webbplats.
Skabb1 skrev:Har noterat i en del tester att HDA inte direkt är hyllad utan tvärtom fungerar sådär.
Vad säger ni som. Har en Ioniq 5? Hur upplever ni att den fungerar?
Högst troligt med tanke på att 19” är standardutrustning. Känns väldigt tveksamt att Hyundai själva skulle leverera bilar som inte är typgodkända.Pelinwin skrev:Så Hyundai har fel?Walker skrev:Håller med HelectriC, att det inte skulle gå är rent hittepå. Skillnaden på rullomkretsen mellan 20” och 19” är exakt 10,85 mm, eller 0,49% (och diffen får vara 5%).alvenzo skrev:Visst, det får stå för dig. Det var i alla fall hur diskussionen har gått tidigare. För mig personligen spelar det ingen roll då jag har 19" på min och beställde 19" på vinterdäcken med, jag ville bara påpeka hur diskussionen och resonemanget gått tidigare.HelectriC skrev:fast det stämmer ju inte alls. Hastighetsmätaren visar exakt samma, 3kmh avvik mot GPS-hastighet (jag har mätt) med både 20" och 19". Det är ju bara ÅF i Sverige som vill tjäna pengar på att sälja dyra 20" vinterdäck eller så har de inte tillräckligt med hjul, vad vet jag. Norge följer ju samma EU-regler som Sverige när det gäller bilar, så går det i Norge, så går det i Sverige. Att det inte går eller skulle vara olagligt är rent skitsnack, pardon my french!
Det tråkiga med internet är att alla får uttala sig utan att ha kunskap och därför blir det ofta fel information som sprids. I det här fallet så handlar det om fälgarna fysiskt passar, med hänsyn till bromsar mm. Och hårdvaran på alla IQ5 är identiska där. M a o är det inte bara fullt möjligt, utan även fullt tillåtet att skifta mellan original 20” och 19”
Ja, men…. säger vän av ordning: helbilsgodkännandet då?
Svar: det gäller inte däck/hjul - vilket tydligt framkommer på Transportstyrelsens webbplats.
Japp. Helfel. Typgodkännandet gäller INTE hjul. Se på Transportstyrelsen.sePelinwin skrev:Så Hyundai har fel?Walker skrev:Håller med HelectriC, att det inte skulle gå är rent hittepå. Skillnaden på rullomkretsen mellan 20” och 19” är exakt 10,85 mm, eller 0,49% (och diffen får vara 5%).alvenzo skrev:Visst, det får stå för dig. Det var i alla fall hur diskussionen har gått tidigare. För mig personligen spelar det ingen roll då jag har 19" på min och beställde 19" på vinterdäcken med, jag ville bara påpeka hur diskussionen och resonemanget gått tidigare.HelectriC skrev:fast det stämmer ju inte alls. Hastighetsmätaren visar exakt samma, 3kmh avvik mot GPS-hastighet (jag har mätt) med både 20" och 19". Det är ju bara ÅF i Sverige som vill tjäna pengar på att sälja dyra 20" vinterdäck eller så har de inte tillräckligt med hjul, vad vet jag. Norge följer ju samma EU-regler som Sverige när det gäller bilar, så går det i Norge, så går det i Sverige. Att det inte går eller skulle vara olagligt är rent skitsnack, pardon my french!
Det tråkiga med internet är att alla får uttala sig utan att ha kunskap och därför blir det ofta fel information som sprids. I det här fallet så handlar det om fälgarna fysiskt passar, med hänsyn till bromsar mm. Och hårdvaran på alla IQ5 är identiska där. M a o är det inte bara fullt möjligt, utan även fullt tillåtet att skifta mellan original 20” och 19”
Ja, men…. säger vän av ordning: helbilsgodkännandet då?
Svar: det gäller inte däck/hjul - vilket tydligt framkommer på Transportstyrelsens webbplats.
Japp. Fick även ett svar om att det påverkar regenereringen så därför får man inte ha olika tum. Min ÅF bara skrattade när han fick det svaret av importören. Så det blev 19" till vintern ändå.Pelinwin skrev:Otroligt. Fick svar att de kollat detta flera gånger och svaret alltid är detsamma, det går inte. Så de är helt säkra.
Har tipsat Auto motor sport nu om att titta på det. Hoppas någon skriver om det.
Alla First Edition levereras ju dessutom med 19". Kan knappast vara olagligt. Jag tycker att det är skrämmande att det kommer så mycket BS från Hyundai själva. Man vet ju inte vad man ska tro. De verkar inte ha någon som helst koll på vad de säljer för nånting.Thunell skrev:Högst troligt med tanke på att 19” är standardutrustning. Känns väldigt tveksamt att Hyundai själva skulle leverera bilar som inte är typgodkända.Pelinwin skrev:Så Hyundai har fel?
Det är Kim Jong-un som vill svärta ner Sykoreanska varumärken!MrRun skrev:Tanken slog mig att det är nog så att Hyundai har råkat ut för infiltratörer som har uppdrag att sabotera! Kan de vara från Volvo? VW?
Dax att plocka fram foliehatten?DanneLKPG skrev:Det är Kim Jong-un som vill svärta ner Sykoreanska varumärken!MrRun skrev:Tanken slog mig att det är nog så att Hyundai har råkat ut för infiltratörer som har uppdrag att sabotera! Kan de vara från Volvo? VW?
winter mode ska tydligen förvärma batteriet när det är kallt ute, men oklart hur mkt och vid vilken temperatur. Hoppas de kommer med riktad förvärmning när man lägger in laddstation som mål i GPS. Det har ju Polestar fått till nu, så kan ju inte vara omöjligt.Skabb1 skrev:Möjligen att detta har nämnts tidigare men hur funkar bilens batteriförvärmningssystem som ska finnas enligt utrustningslistan? För bilen föreslår ju inte laddpunkter enligt diverse tester.
Beror på hur mycket som Hyundai enkelt kan uppdatera via OTA-uppdateringar. Tror det är mest infotainment. Har förstått det som att de har inte alls samma uppdateringsmöjligheter som Tesla och Polestar/Volvo har.HelectriC skrev:winter mode ska tydligen förvärma batteriet när det är kallt ute, men oklart hur mkt och vid vilken temperatur. Hoppas de kommer med riktad förvärmning när man lägger in laddstation som mål i GPS. Det har ju Polestar fått till nu, så kan ju inte vara omöjligt.Skabb1 skrev:Möjligen att detta har nämnts tidigare men hur funkar bilens batteriförvärmningssystem som ska finnas enligt utrustningslistan? För bilen föreslår ju inte laddpunkter enligt diverse tester.
Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.martinot skrev:Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.
Förhoppningsvis så har jag fel...
Nu verkar det ju inte vara någon random, utan Hyundai Sverige som försöker övertyga sina kunder om något som helt uppenbart är uppåt väggarna.DrDR skrev:Förstår inte att ni orkar diskutera vidare om tumstorlekar på däcken. Jag har beställt min I5 med 19 tumsdäck. Det är väl klart att det inte är olagligt, då skulle det inte gå att beställa.
Sen är det väl hur vanligt som helst att man byter däckdimensioner, främst till större tumstorlekar och bredare däck.
Något svar från random person på Hyundai skulle jag inte lita på.
Anledningen till att det inte blev fullständig OTA är väl snarare komponentbristen så att man inte hann få in NVIDIA-systemet i IONIQ 5.mati skrev:Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.martinot skrev:Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.
Förhoppningsvis så har jag fel...
Förhoppningsvis så har jag fel...
Spännande! Hoppas då att den blir snålare!!DanneLKPG skrev:Anledningen till att det inte blev fullständig OTA är väl snarare komponentbristen så att man inte hann få in NVIDIA-systemet i IONIQ 5.mati skrev:Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.martinot skrev:Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.
Förhoppningsvis så har jag fel...
Förhoppningsvis så har jag fel...
Bilarna har redan fått uppdatering efter leverans. Förutom uppdateringarna till infotainment som du kan göra själv via USB så kom nyligen en uppdatering av drivlina som tydligen tar 3 timmar hos verkstaden att få in. Vad den gör det vet jag inte, men bilarna uppdateras. Jag skulle säga att IONIQ 5 är Hyundais viktigaste bil just nu. Oavsett hur konstiga Hyundai Sverige beter sig.