Citat från en kommentar till rapporten.
Vänta bara, snart kommer andra företag att visa upp skisser på Tesladödare. Nej, detta kan aldrig gå bra.

Moderator: Redaktion
Citat från en kommentar till rapporten.
Vänta bara, snart kommer andra företag att visa upp skisser på Tesladödare. Nej, detta kan aldrig gå bra.
Det börjar väl bli dags om Robotaxis ska komma igång det här året. Elon håller väl fortfarande fast vid att Tesla Robotaxis kommer i år?Sabbe skrev:
Man har två volymmodeller, 3 o Y.Peter Andersson skrev:Citat från en kommentar till rapporten.
Vänta bara, snart kommer andra företag att visa upp skisser på Tesladödare. Nej, detta kan aldrig gå bra.
End of year ändrades väl till coming soon...Maw skrev:Det börjar väl bli dags om Robotaxis ska komma igång det här året. Elon håller väl fortfarande fast vid att Tesla Robotaxis kommer i år?Sabbe skrev:
S/X refresh har tydligen sålt som smör, jag tror dom kommer att komma tillbaka till minst samma volymer som innan refresh.VoltAmpere skrev:S o X kommer väl inte tillbaka i några större volymer, eller?
backe skrev:Sabbe skrev:
Man har väl sålt FSD till alla som vill ha det i flera år nu?
Ja man sa under rapporten igår att man siktar på högre volymer än vad man tidigare har haft med S/X. Nya packen innehåller färre celler och Panasonic kan säkert göra liknande optimeringar i Japan som man tidigare gjort i Nevada. 110-120t S/X per år är säkert möjligt. Tesla har garanterat gjort massa förändringar som inte bara gör bilarna bättre utan även billigare att tillverka. S/X kommer förhoppningsvis ha bra marginaler och bidra mycket även om volymen inte är så imponerande.fth skrev:S/X refresh har tydligen sålt som smör, jag tror dom kommer att komma tillbaka till minst samma volymer som innan refresh.VoltAmpere skrev:S o X kommer väl inte tillbaka i några större volymer, eller?
Som andel av Teslas totala tillverkning kommer dom förstås att fortsätta minska iom att 3/Y fortsätter skala upp, men i absoluta tal tror jag S/X kommer att öka.
Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle ha byggt om produktionslinorna för S/X med mindre kapacitet än tidigare, och efterfrågan verkar som sagt inte vara ett problem.
/fth
Majoriteten av analytiker från världens största finansiella institutioner har köp eller behåll som rating och ingen av dem fäster något större värde vid FSD. Det är garanterat inte inräknat i kursen.MWall skrev:backe skrev:Sabbe skrev:
Man har väl sålt FSD till alla som vill ha det i flera år nu?
FSD är väl redan inräknat i kursen?
Jag tror inte det kommer bli verklighet under det här decenniet. Men som synes så fortsätter Elon hajpa FSD via sitt twitterkonto...
Men man säljer FSD idag(och har gjort i flera år), varför är det inte inräknat i kursen då?Jordad skrev:Majoriteten av analytiker från världens största finansiella institutioner har köp eller behåll som rating och ingen av dem fäster något större värde vid FSD. Det är garanterat inte inräknat i kursen.MWall skrev:backe skrev:Sabbe skrev:
Man har väl sålt FSD till alla som vill ha det i flera år nu?
FSD är väl redan inräknat i kursen?
Jag tror inte det kommer bli verklighet under det här decenniet. Men som synes så fortsätter Elon hajpa FSD via sitt twitterkonto...
Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Analytiker har varken kunskap eller tro på att FSD snart är verklighet, därav har man länge kunnat öka sitt innehav i Tesla till ett väldigt bra prisMWall skrev:Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Sabbe skrev:Analytiker har varken kunskap eller tro på att FSD snart är verklighet, därav har man länge kunnat öka sitt innehav i Tesla till ett väldigt bra prisMWall skrev:Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Analytikernas riktkurser är ju även inom 12-18 månader i USA. Få investerare tror nog att Tesla kommer få några intäkter från robotaxis inom 12-18 månader. Ofta sträcker sig analyserna längre än 12-18 månader men det är ändå få analytiker som fäster något värde vid robotaxis då. Piper Sandler som har högst riktkurs gör det tex marginellt från 2025 och framåt. Det är inte helt omöjligt att Tesla börjar med en begränsad testverksamhet inom 4 år så det kanske stämmer.Sabbe skrev:Analytiker har varken kunskap eller tro på att FSD snart är verklighet, därav har man länge kunnat öka sitt innehav i Tesla till ett väldigt bra prisMWall skrev:Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Kursen har touchat 900 redan, där finns det motstånd, tar den sig genom det klättrar den nog en bit till, annars vänder det nog ned en del mot slutet av dagen.Zalman3 skrev:Aktien rusar.
897,21 USD +31,41 (3,63 %)i dag
Ska kursen slå ATH?
Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...Zalman3 skrev:Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Precis, kommer Tesla klara av att hålla dessa marginalerna när de ökar produktionstakten ytterligare?Maw skrev:Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...Zalman3 skrev:Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Maw skrev:Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...Zalman3 skrev:Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.