Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Moderator: Redaktion
Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och biodrivmedel
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... drivmedel/
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... drivmedel/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Intressant att det var så stora skillnader och att vätgasen är sämre än biobränsle.
Den hör gamla ”sanningen” att det är bättre att elda oljan i ett värmekraftverk med 90% effektivitet än att tanka bilen känns ju helt rimlig.Att producera el för att ladda och lagra i batterier har en total verkningsgrad på cirka 70 procent. Enligt Maximilian Fichtners beräkningar är förlusterna från produktion till utnyttjande i bil för vätgas betydande. Att först göra vätgas, transportera den och lagra den i bilen betyder en verkningsgrad, alltså utnyttjande av energi, på bara 15 till 20 procent. Och fortsätter vi med förbränningsmotorn men använder biodrivmedel är verkningsgraden bara några procent bättre än den för vätgasbilen.
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Undrar om det är ren kunskap eller att det är jobb som vi i EU inte vill göra, alltså monotona och tråkiga?
– Kunskapsluckan som finns i Europa. Jag trodde att det skulle bli svårt att finansiera en sån här stor och snabb utbyggnad men finansmarknaden har förstått vad som händer. Det är betydligt svårare att hitta och utbilda alla som ska sköta de nya fabrikerna. Jag ser det som den allra största flaskhalsen framöver, även om det tas vissa initiativ på EU-nivå, avslutade Carlsson.
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Pratar han inte om specialistkompetens inom batterier?LarsL skrev:Undrar om det är ren kunskap eller att det är jobb som vi i EU inte vill göra, alltså monotona och tråkiga?
– Kunskapsluckan som finns i Europa. Jag trodde att det skulle bli svårt att finansiera en sån här stor och snabb utbyggnad men finansmarknaden har förstått vad som händer. Det är betydligt svårare att hitta och utbilda alla som ska sköta de nya fabrikerna. Jag ser det som den allra största flaskhalsen framöver, även om det tas vissa initiativ på EU-nivå, avslutade Carlsson.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Ja, det är ju det som var min fråga. Blir ju viss skillnad om man ska motivera till enformigt arbete men viss kunskapsnivå eller om man behöver expertkompetens som helt enkelt inte finns att få tag på.mati skrev:Pratar han inte om specialistkompetens inom batterier?LarsL skrev:Undrar om det är ren kunskap eller att det är jobb som vi i EU inte vill göra, alltså monotona och tråkiga?
– Kunskapsluckan som finns i Europa. Jag trodde att det skulle bli svårt att finansiera en sån här stor och snabb utbyggnad men finansmarknaden har förstått vad som händer. Det är betydligt svårare att hitta och utbilda alla som ska sköta de nya fabrikerna. Jag ser det som den allra största flaskhalsen framöver, även om det tas vissa initiativ på EU-nivå, avslutade Carlsson.
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Hm, han säger ju att det finns en kunskapslucka i Europa. Jag tolkar det som att han menar att det inte finns expertis inom batteriutveckling och -produktion, vilket ju är sant. Nästan all batterikunskap finns ju i Asien idag. Jag tror inte han menar fabriksarbetare.
Men visst, jag kan tolka det fel. Det är kanske på samma sätt som en lokalblaska skrev för några år sedan, där det lokala näringslivet klagade över brist på högutbildade bland kommuninvånarna. Vid närmare granskning visade sig att det var bristen på lastbilschaufförer de syftade på. Det är inte riktigt det jag tänker på i första hand när jag läser att man letar med lys och lykta efter högutbildat folk.
Men visst, jag kan tolka det fel. Det är kanske på samma sätt som en lokalblaska skrev för några år sedan, där det lokala näringslivet klagade över brist på högutbildade bland kommuninvånarna. Vid närmare granskning visade sig att det var bristen på lastbilschaufförer de syftade på. Det är inte riktigt det jag tänker på i första hand när jag läser att man letar med lys och lykta efter högutbildat folk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 16 aug 2020 15:40
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Jobbar inom industrin med el/automatisering. Jag tror jag är med på vad som menas. Produktion handlar i mångt och mycket om att jaga och hålla toleranser. De som har den teoretiska kapaciteten är vanligen inte intresserade av att anpassa sig till en standardiserad box med skiftgång för att uppfylla någon annans mål.LarsL skrev:Ja, det är ju det som var min fråga. Blir ju viss skillnad om man ska motivera till enformigt arbete men viss kunskapsnivå eller om man behöver expertkompetens som helt enkelt inte finns att få tag på.mati skrev:Pratar han inte om specialistkompetens inom batterier?LarsL skrev:Undrar om det är ren kunskap eller att det är jobb som vi i EU inte vill göra, alltså monotona och tråkiga?
– Kunskapsluckan som finns i Europa. Jag trodde att det skulle bli svårt att finansiera en sån här stor och snabb utbyggnad men finansmarknaden har förstått vad som händer. Det är betydligt svårare att hitta och utbilda alla som ska sköta de nya fabrikerna. Jag ser det som den allra största flaskhalsen framöver, även om det tas vissa initiativ på EU-nivå, avslutade Carlsson.
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Exakt! De letar efter folk med högutbildning och teoretiska kunskaper inom materialkunskap, elektronik och automation som kan acceptera att jobba skift med samma saker vecka efter vecka. Tror det är svårt att locka till sig folk med ett sådant erbjudande. Lönen kommer bli orimligt hög gissar jag, för att kompensera.Skogstomte skrev:Jobbar inom industrin med el/automatisering. Jag tror jag är med på vad som menas. Produktion handlar i mångt och mycket om att jaga och hålla toleranser. De som har den teoretiska kapaciteten är vanligen inte intresserade av att anpassa sig till en standardiserad box med skiftgång för att uppfylla någon annans mål.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Äsch vaddå lastbilar är ju jättehöga jämfört med vanliga bilar = högre utbildningmati skrev:Hm, han säger ju att det finns en kunskapslucka i Europa. Jag tolkar det som att han menar att det inte finns expertis inom batteriutveckling och -produktion, vilket ju är sant. Nästan all batterikunskap finns ju i Asien idag. Jag tror inte han menar fabriksarbetare.
Men visst, jag kan tolka det fel. Det är kanske på samma sätt som en lokalblaska skrev för några år sedan, där det lokala näringslivet klagade över brist på högutbildade bland kommuninvånarna. Vid närmare granskning visade sig att det var bristen på lastbilschaufförer de syftade på. Det är inte riktigt det jag tänker på i första hand när jag läser att man letar med lys och lykta efter högutbildat folk.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Professor: Därför är batterier bättre än vätgas och bio
Haha, just det. Och en kraftfull utbildningsinsats betyder att man låter folk ta CE-kort med en extra stark lastbil. Och högskola betyder att alla elever är påtända.Bjelke skrev:Äsch vaddå lastbilar är ju jättehöga jämfört med vanliga bilar = högre utbildning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14