https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Moderator: Redaktion
Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.RagWal skrev:Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Maw skrev:Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.RagWal skrev:Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
Sämre kylning?
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Tesla pratar ju om att endast formfaktorn för 4680 batterier ger en 16% längre räckvidd.
Tesla claims that the new form factor of the cell results in a five-times increase in energy and six-times increase in power capacity:
The automaker says that just with the new cell form factory they would increase range by 16%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Ja, så kan det ju vara. För en lekman så känns det i så fall som den gjorts onödigt stor. Men det kanske finns andra fördelar än energidensitet, t ex lägre tillverkningskostnad?MWall skrev:Maw skrev:Det är väl lite konstigt? En större cell borde få mindre overhead och därmed mer energi per volymenhet.RagWal skrev:Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
Sämre kylning?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
I så fall hade den behövt ha högre energidensitet, inte lägre? Kanske inte blev så bra som de hoppats?Zalman3 skrev:Tesla pratar ju om att endast formfaktorn för 4680 batterier ger en 16% längre räckvidd.
Tesla claims that the new form factor of the cell results in a five-times increase in energy and six-times increase in power capacity:
The automaker says that just with the new cell form factory they would increase range by 16%.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Hur räknade du?RagWal skrev:Det innebär att energitätheten är något lägre på 4680-cellen.Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/bericht-panaso ... esla-42277
Panasonic uppfyller Teslas önskan.
Presentationen ägde rum i Tokyo, enligt rapporter från Reuters och Wall Street Journal (WSJ). Följaktligen uppgav Panasonic att kapaciteten för den nya cellen var fem gånger så hög som den för den nuvarande, vilket motsvarar Teslas information om dess batterimärke . Den utvecklades enligt Teslas krav, citerar WSJ chefen för batterienheten på det japanska företaget. En enhet för testproduktion av 4680 celler ska tas i drift i mars 2022. Det är planerat att förse Tesla med det, men han ville inte säga mer om det
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Gav dom några siffror på battery day 2020?
EDIT:
Så det ser ut som de nådde målet.
Formatet gör ju bl.a. att den kan vara bärande, dvs de kan spara in massa overhead.
EDIT:
Så det ser ut som de nådde målet.
Formatet gör ju bl.a. att den kan vara bärande, dvs de kan spara in massa overhead.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.MarkusL skrev:Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?MarkusL skrev:Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.taliz skrev:Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.MarkusL skrev:Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Nu verkar det som att man inte kyler från botten utan har samma typ av kylkanaler man har haft tidigare i 2170-packen.RagWal skrev:Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.taliz skrev:Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.MarkusL skrev:Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Innan de visade 4680 så gjorde Sandy Munro en presentation över vad den perfekta cellstorleken hade varit för massproduktion. 4680 visade sig vara väldigt nära det formatet som Sandy Munro sa var optimalt.
Fördelen med viss mängd luft i packet och mindre celler som 4680 gör även att man inte har samma risk som med större tätt packade celler där det kan vara katastrofalt när celler råkar svälla lite. Det som hände med Chevy Bolt.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Ja, man slipper massa extra material. Att man kan få ut 16% mer räckvidd är ju ett tecken på hur mkt man sparar in.RagWal skrev:Ja packet är säkert mer kompakt men inte pga formfaktorn på cellen. En cylinder är en cylinder och andelen luft har att göra med hur tätt cellerna står och hur man löser kylningen. Det som gör en del av biffen är att man slipper kylkanaler mellan cellerna och istället i större utsträckning tar ut den i botten på kannan. Storleken på cellen har snarast med tillverkningskostnad att göra. Och kylning i botten gör att termiska nackdelarna med stor cell minskas.taliz skrev:Exakt. Det är ju lite som BYDs blade cells och deras "cell to pack"-tänk. Fast med cylindriska celler. BYDs pack är AFAIK inte bärande dock, så Tesla är ett steg före.MarkusL skrev:Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- MartinEmil
- Teslaägare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 29 jun 2020 21:22
- Ort: Malmö
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Brukar inte energidensitet beräknas i relation till vikt, snarare än volym?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Om man har bytt från stål till aluminium så blir den lättare men tar fortfarande lika mycket volym.
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Alltså den där bilden de visade på Batteridagen, sällan har väl någon visat något så förvirrande. Snacka om att blanda äpplen med päronträd.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 2 gång.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Nej inte per automatik, antalet celler säger i sig inte mycket om det…Zalman3 skrev:Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?MarkusL skrev:Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Tänk om man fick sätta i och byta ut sådana batterier själv. Men tar domkraften och flipper bilen för att öppna luckan under bilen och sedan börjar man montera (som på en radiostyrd bil)
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Större celler är alltid svårare att kyla än mindre celler om konstruktion och material i övrigt är lika.Bjelke skrev:Nej inte per automatik, antalet celler säger i sig inte mycket om det…Zalman3 skrev:Enklare att kyla ca 1.000 batterier än 7.000 batterier?MarkusL skrev:Fast blir inte batteripacket bättre? Blir väl mindre luft och plåt mellan batterierna?RagWal skrev:Volymen på cylinder: V=pi * (diameter/2)^2 * höjdZalman3 skrev:
Hur räknade du?
Volym 4680-cell= 3,14 * (46/2)^2 * 80 = 133 cm3
Volym 2170-cell= 3,14 * (21/2)^2 * 70 =24 cm3
133/24=5,5, dvs 5,5 ggr större volym på en 4680.
men endast 5ggr kapaciteten per cell.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022
Ja, precis, 16% längre räckvidd, per vad? Kilo, liter, dollar, battericell?Remuz skrev:Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.