Elof skrev:Maw skrev:TiborBlomhall skrev:Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera den IP och det kunnadet som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar och förbränningsmotorer dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.
Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas från Geely direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs och kontrolleras personligen av honom).
Notera även att majoriteten av alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Detta sagt så vill jag inte ge några råd till om ni skall investera, eller inte. Det är helt upp till er och något som ni får bedöma själva.