
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/Därför har Teslas vd Elon Musk - enligt sajten cleantechnica - ökat produktionstakten. Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X.
Moderator: Redaktion
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/Därför har Teslas vd Elon Musk - enligt sajten cleantechnica - ökat produktionstakten. Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X.
Där skriver han ju att Tesla skulle har gjort ett "enormt arbete" om de säljer 100 000 bilar per år 2018, att Tesla kommer göra det redan i år verkar inte finnas i hans sinnebild...Nicke Nyfiken skrev:Sin okunskap i ämnet har han visat flera gånger tidigare. T ex http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/
Som journalist har man inga krav på sig att det ska finnas sanningshalt i det som skrivs. Så länge folk vill läsa det man skriver anses man vara en bra journalist, både av allmänheten och av arbetsgivaren. Hade denna yrkesetik praktiserats i vissa andra branscher hade folk dött på löpande band.
Ja, han har all rätt att tycka vad han vill, men om man grundar åsikterna på felaktiga fakta så blir det tämligen ointressant vad han skriver.Nicke Nyfiken skrev:Sin okunskap i ämnet har han visat flera gånger tidigare. T ex http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/
Som journalist har man inga krav på sig att det ska finnas sanningshalt i det som skrivs. Så länge folk vill läsa det man skriver anses man vara en bra journalist, både av allmänheten och av arbetsgivaren. Hade denna yrkesetik praktiserats i vissa andra branscher hade folk dött på löpande band.
Haha! Han har väl fullt upp nu! Jag skrev också till honom och han svarade!SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Det kan vi kanske hoppas på! Jag skrev ju till en annan motorjournalist på Expressen om felet i artikeln om Lamborghini Urus som skröt med att den skulle bli den snabbaste SUV:en med 0-100 under 4 sekunder. Nu har de ändrat i artikeln:HelectriC skrev:Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Bensindrivna är tillagt i textenJerker skrev:Det kan vi kanske hoppas på! Jag skrev ju till en annan motorjournalist på Expressen om felet i artikeln om Lamborghini Urus som skröt med att den skulle bli den snabbaste SUV:en med 0-100 under 4 sekunder. Nu har de ändrat i artikeln:HelectriC skrev:Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
http://www.expressen.se/motor/lamborghi ... ste-suven/
För den som inte orkar klicka på länken, här är ändringen med fet stil:
"0 till 100 kilometer i timmen ska gå på under 4 sekunder, enligt Reggiani. I så fall tar den plats framför de nuvarande bensindrivna rekordhållarna Bentley Bentayga och Porsche Cayenne Turbo S – som båda klockar in på 4,1 sekunder. Strax därefter kommer BMW X6 M på 4,2 sekunder. Tesla Model X lär också bli att räkna med när det gäller acceleration. Enligt tillverkaren ska den klara samma sak på supersnabba 3,4 sekunder."
Ah! Just det!Nicke Nyfiken skrev:Bensindrivna är tillagt i textenJerker skrev:Det kan vi kanske hoppas på! Jag skrev ju till en annan motorjournalist på Expressen om felet i artikeln om Lamborghini Urus som skröt med att den skulle bli den snabbaste SUV:en med 0-100 under 4 sekunder. Nu har de ändrat i artikeln:HelectriC skrev:Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
http://www.expressen.se/motor/lamborghi ... ste-suven/
För den som inte orkar klicka på länken, här är ändringen med fet stil:
"0 till 100 kilometer i timmen ska gå på under 4 sekunder, enligt Reggiani. I så fall tar den plats framför de nuvarande bensindrivna rekordhållarna Bentley Bentayga och Porsche Cayenne Turbo S – som båda klockar in på 4,1 sekunder. Strax därefter kommer BMW X6 M på 4,2 sekunder. Tesla Model X lär också bli att räkna med när det gäller acceleration. Enligt tillverkaren ska den klara samma sak på supersnabba 3,4 sekunder."
Berggrens artikel:Based on an expected total production capacity of 2,000 vehicles per week by 2016 (stated on the 2nd quarter Tesla conference call), that could mean 1,000 Xs a week. More realistically, production is still ramping up (which slows things down), and Elon expected an average of 1,600–1,800 vehicles a week in 2016 as a whole due to the various limitations that can come up and keep the company from hitting its max production capacity.
Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X. Produktionstakten är inte uppe i de talen ännu men en produktionsökning av den nya suv:en är efterlängtad.
Att det är bjudresor och lyxhotell som gäller för motorjournalister är känt sedan tidigare. Kanske inte Tesla uppfyller hans och andra motorjournalisters krav på VIP-status.Daoops skrev:Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Ah där fick vi det förklarat då ja. Tackar! Och givetvis den här Collin inblandad. Jag har uppenbarligen vart ganska så naiv i det här. Är det verkligen helt ok att det i praktiken är köpta journalister som skall recensera produkter? Borde inte det ingå in nån typ av disclaimer vad man blivit bjuden på i samband med artikeln? Likt aktieanalytiker som måste disclaima sitt innehav om dom skriver om ett bolag.Nicke Nyfiken skrev:Att det är bjudresor och lyxhotell som gäller för motorjournalister är känt sedan tidigare. Kanske inte Tesla uppfyller hans och andra motorjournalisters krav på VIP-status.Daoops skrev:Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Hur som helst så hittade jag en gammal men till viss del fortfarande aktuell artikel i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article11886440.ab
Sandlåda...
Va vänta blir ni bjudna på 1a klass och ostronbrickor??Jerker skrev:Jo, men det är ju klart att journalister som bjuds på luxuösa event klarar av att hålla sig objektiva till det de skriver om medan vi vanliga konsumenter inte klarar av det utan blir kallade för sekt...
NEJ va pinsamt!vigge50 skrev:Jag har läst många artiklar om Tesla med många fel men denna tar nog nästan priset som journalist med minst koll![]()
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/Därför har Teslas vd Elon Musk - enligt sajten cleantechnica - ökat produktionstakten. Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X.
Jag kan förstå att Tesla-anhängarna står ut med ett och annat bara för att de verkligen vill markera att elbilen bör putta bort bensin- och dieselbilen från parkeringen.
Elbilar vinner allt större förtroende hos bilköpare i Sverige.
Nu kan hela 42 procent av bilköparna tänka sig att köpa en elbil när det är dags för nästa bilaffär.
Det betyder att inom några år kommer vi kunna se ytterligare en rejäl andel som kan tänka sig att köpa elbil.. för både med Model 3, Bolt, Volvo, Audi och alla som lovat en elbil med 35+ mil kommer att lansera sina bilar inom dom närmsta 2-3 åren.Men det finns även de som fortfarande är skeptiska till elbilar. 37 procent av de medverkande i undersökningen kan inte tänka sig att köpa en elbil vid nästa bilköp. Majoriteten av dem, 68 procent, - och både män och kvinnor – anser att den begränsade körsträckan är det största hindret.