Växande skepsis för elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Växande skepsis för elbilar
Såklart - om det finns laddare vilket är det stora problemet i norr. Och dragkrok på bilen.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Växande skepsis för elbilar
Visst, bor man i Norrland så är det en helt annan sak. Men personen i fråga pendlade tydligen till eller från Skövde, hörde jag. Det är alltså inte sannolikt att det handlar om mer än 10 mil om dagen eller så. 30 liter diesel räcker däremot för 60 mil i en hyfsat modern bil. Skulle man ändå ha en påstådd bränslekostnad på 600 spänn om dagen så är mitt förslag att köpa en snålare bil i första hand. Som jag skrev ovan, så länge folk envisas med att köra feta pickuper, bara för att det ser ballt ut, ska de för h*e inte gnälla över höga bränslekostnader.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Växande skepsis för elbilar
Nej jag skrev inte att det var dumt. Du läser det däremot som det.martinot skrev:Men du tyckte ju det var dumt att vi i forumet tog upp trasiga snabbladdare och fukt i baklyktor!Esterox skrev:Det behöver inte bara handla om forumet, det handlar om elbilsägare generellt och dess övertygelse. Läst om flertalet som försöker konvertera vänner och kollegor osv.martinot skrev:Otroligt inlägg...Esterox skrev:Skepsisen växer ju garanterat också tack vare alla elbilister som propagerar om deras val utav elbil osv.
Det är lätt att bli anti fossil-älskare men lika lätt att bli anti elbils-älskare.
Titta in i alla trådar om laddare (förutom tesla supercharger) så står det mängder utav inlägg om trasiga laddare, laddaköer, bilister som tar upp plats trots att det laddar långsamt osv. Det är inget som hjälper elbilens framfart direkt.
Sen oavsett att tesla är en populär bil och en väldigt uppskattad sådan, så hjälper det inte att se alla trådar om problem som uppstår eller se M3 på parkeringen som har vatten innanför strålkastare och bakljusen.
Kom ihåg det iallafall, ni alla som blir anti ”alla andras” beteende. Det blir minst lika anti pga erat beteende.
Vanliga Svenssona hänger inte på Tesla Club Swedens forum. Sorry, men detta är ett nördforum för oss Tesla-entusiaser som få vanliga människor hänger på.
Sedan blir jag nyfiken på om du tycker att vi skall undanhålla sanningen för att någon potentiell läsare kan bli rädd att skaffa elbil?
Tror det är fel väg att ljuga eller censurera information från läsare för att få elbilar att framstå som bättre än vad de är. Knappast något som skapar förtroende i längden.
Sen ska du inte underskatta nyfikna elbilsköpare och Google. Vart hamnar dom tro ?
Tycker du verkligen att vi skall lura läsare och hålla tillbaka sanningen?
Galet korkad idé IMO. Man skapar inte nöjda elbilsanvändare genom att censurera information och fakta.
Jag skrev bara att sådant hjälper inte elbilarnas framfart. Det är jättebra att sådant kommer fram men man måste också förstå att det ökar ju skepsisen.
Men att ljuga om det är inte rätt. Men det visar på att marknaden är fortfarande ung och med mycket kullar att ta sig över innan det funkar i verkligheten. Och att Tesla som är den största bästa spelaren har väldigt svårt att leverera en riktigt bra produkt för pengarna (även om aktieägarna verkar anse en helt annan sak)
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Växande skepsis för elbilar
Själv kör jag elbil för att jag är teknikintresserad och att elbilen är en så mycket bättre produkt än förbränningsmotorbilar. Köpte min bil privat så i mitt fall styrde inte ekonomin. Hade nog blivit ungefär lika dyrt för mig i totalkostnad att köpa en ny BMW X3 diesel som Model Y. Men efter att ha kört Model 3 och sedan Model Y så finns det ingenting som lockar mig med en ny fossibil. Och då har jag ändå provkört en hel del bilar, allt från Volvo V60 till Porsche Cayenne. Jag tror dock inte på att försöka omvända andra, folk måste få fatta sina egna beslut. Jag har själv varit mycket skeptisk till elbilar i allmänhet och Teslor i synnerhet. Har tyckt att det är en enorm hype kring företaget och dess VD. Provkörde också Model S ganska tidigt, men gillade den inte alls. Sedan hade jag länge ingen laddmöjlighet i garaget heller. När det sedermera installerades laddboxar i garaget så började jag kolla på elbilar mer seriöst och fastnade till slut för Model Y.
Så jag tror mycket på att man måste bygga ut infrastrukturen för att ge fler möjlighet till elbilsladdning nära hemmet, samt att göra det lättare att åka på långresa med andra elbilar än Tesla. Utbud och pris är egentligen inget problem längre. Skulle tro att merparten av alla svenskar har råd att privatleasa en VW ID3 och definitivt en MG ZS EV.
Så jag tror mycket på att man måste bygga ut infrastrukturen för att ge fler möjlighet till elbilsladdning nära hemmet, samt att göra det lättare att åka på långresa med andra elbilar än Tesla. Utbud och pris är egentligen inget problem längre. Skulle tro att merparten av alla svenskar har råd att privatleasa en VW ID3 och definitivt en MG ZS EV.
Re: Växande skepsis för elbilar
BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Ja, det är mycket pengar. Men förut var ju inte kostnaden noll heller utan det kanske var 500:-/dag.
Re: Växande skepsis för elbilar
Myten om de långa arbetspendlingarna i Norrland är väldigt seglivad, men likväl falsk. I själva verket bor de flesta svenskar nära sitt arbete, även i Norrland. Medianavstånden är till och med större i storstadsområdena än på glesbygden.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Växande skepsis för elbilar
BjornS skrev:Myten om de långa arbetspendlingarna i Norrland är väldigt seglivad, men likväl falsk. I själva verket bor de flesta svenskar nära sitt arbete, även i Norrland. Medianavstånden är till och med större i storstadsområdena än på glesbygden.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Re: Växande skepsis för elbilar
Nej, tvärtom. Medianvärdet visar hur de flesta människor har det. Lika många människor har kortare som längre resväg än medianvärdet.MWall skrev:Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3707
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Växande skepsis för elbilar
Både och. Jag propagerar inte men många är nyfikna och frågar, blir förvånade att det "går" att ha en elbil som enda bil och att vi även använder den för längre resor.
Model Y LR AWD 2022
Re: Växande skepsis för elbilar
BjornS skrev:Nej, tvärtom. Medianvärdet visar hur de flesta människor har det. Lika många människor har kortare som längre resväg än medianvärdet.MWall skrev:Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
Njae. Det beror lite på vad man vill visa.
I en glesbygdskommun är det ofta så att majoriteten jobbar ganska nära sitt boende. Förmodligen närmare än i storstadsområdena. Men sen har du en inte obetydlig andel som kanske veckopendlar till en helt annan del av landet. Eller dagpendlar 10-15 mil enkel väg. Det är ju de som drabbas. Har du 4 personer som kör 100 mil i veckan och 6 personer som kör 20 mil i veckan så blir ju medianen 20 mil. Långpendlarna "sväljs".
Runt storstäderna har de flesta en bit till arbetet men få har väldigt långt. Därför blir medianen högre där.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Växande skepsis för elbilar
Diskuterar vi resor med bil och drivmedelskostnader vore det bästa att få veta hur stor andel som har mer än t ex 25 km, 50 km eller 75 km resväg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Växande skepsis för elbilar
Det behövs fler ställen att ladda på helt enkelt. Vi bor i Bromma där det finns många hus men även många lägenheter där möjligheten att ladda är i stort sett obefintlig. Där det finns större parkeringar i närheten, t.ex. Bromma Blocks (köpcentrum) erbjuds ca 3-4 stolpar (på en parkering med hundratals platser). Även på mer allmänna platser borde laddinfrastrukturen förbättras där möjligheten till att ladda över natten (till nästan samma pris som hemma) finns. Ett mål till att börja med borde vara att 4 av 10 P-platser är en laddplats. Till att börja med...
Re: Växande skepsis för elbilar
Samma här. Orkar inte ge mig in i några diskussioner för att motbevisa påståenden om hur omöjlig min bil är att använda på vintern, att det är elbrist, att jag måste ladda i en timme varje timme etc... Och på senare tid så är det också: "Visst är det billig milkostnad med elbil, men snart blir det dyrt för dig också med kilometerskatten!!!"Walker skrev:…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Har jag missat något eller? Är det en tävling om vem som kör billigast? Varför ens lägga sig i vad jag kör för bil. "Folk är idioter".
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Växande skepsis för elbilar
håller helt klart med här, jag låter personen tugga igenom sina vanliga myter, vintern, långsam laddning, barnarbete jada jada... att jag ägt elbil sen 2016 och inte kör något annat sen 2019 är inte intressant, alla är experter.DanneLKPG skrev:Samma här. Orkar inte ge mig in i några diskussioner för att motbevisa påståenden om hur omöjlig min bil är att använda på vintern, att det är elbrist, att jag måste ladda i en timme varje timme etc... Och på senare tid så är det också: "Visst är det billig milkostnad med elbil, men snart blir det dyrt för dig också med kilometerskatten!!!"Walker skrev:…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Har jag missat något eller? Är det en tävling om vem som kör billigast? Varför ens lägga sig i vad jag kör för bil. "Folk är idioter".
Förstår helt klart kvinnor med en 'degree' som får stå ut med män som ska förklara deras ämne för dom.
Re: Växande skepsis för elbilar
Nej. Läs vad du själv skriver.Esterox skrev:Jag skrev bara att sådant hjälper inte elbilarnas framfart. Det är jättebra att sådant kommer fram men man måste också förstå att det ökar ju skepsisen.
Nyss skyllde du på att elbilar fick ett generellt dåligt rykte pga. av just vad som skrevs i forumet här på Tesla Club Sweden (viket är absurt påstående i sig).
Nu säger du att elbilars och laddnätens svagheter, kan uppfattas vara en svaghet. Vilket jag inte tror någon säger emot (snarare rätt självevident).
Att som du säga dogmatiskt att Tesla inte levererar bra produkter för pengarna - som om det vore fakta - säger nog rätt mycket om din syn, och var din sko klämmer om elbilar (du ogillar Tesla, deras bilar och köpare uppenbart).Esterox skrev:
Men att ljuga om det är inte rätt. Men det visar på att marknaden är fortfarande ung och med mycket kullar att ta sig över innan det funkar i verkligheten. Och att Tesla som är den största bästa spelaren har väldigt svårt att leverera en riktigt bra produkt för pengarna (även om aktieägarna verkar anse en helt annan sak)
Alla behöver inte gilla Tesla. Lika lite som alla behöver gilla Volvo. Inget konstigt.
Men ditt påstående att Tesla inte levererar bra produkter för pengarna, för ett företag som toppar många försäljningslistor, även i konkurrens med fossilbilar, borde ge dig en hint att köpare/marknaden och kunder inte håller med dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Växande skepsis för elbilar
Frågar någon så brukar jag berätta och svara att det är grymt kul att köra och enorm körglädje med en Tesla. Blir oftast inget tjafs då.DanneLKPG skrev:Samma här. Orkar inte ge mig in i några diskussioner för att motbevisa påståenden om hur omöjlig min bil är att använda på vintern, att det är elbrist, att jag måste ladda i en timme varje timme etc... Och på senare tid så är det också: "Visst är det billig milkostnad med elbil, men snart blir det dyrt för dig också med kilometerskatten!!!"Walker skrev:…jag orkar inte längre.
Man blir bara trött av att tjafsa. Jag njuter numera bara av min bil och låter de andra hålla på. Börjar någon orera går jag bara därifrån.
Har jag missat något eller? Är det en tävling om vem som kör billigast? Varför ens lägga sig i vad jag kör för bil. "Folk är idioter".
Enda gången en tjafsade emot, en tandläkare på en cocktailfest/gardenparty hos en polare (tandläkaren var svåger till polaren som fyllt år), som påstod att det inte alls vara lika mycket körglädje som Ferrari X eller Porsche Y. Jag sa att det finns givetvis en nackdel med tyngden på batteripaketet, och att en Tesla ändå i grunden är en praktisk vardagsbil med stor körglädje, och en viss fördel med låg tyngdpunkt (trots vikten). Frågade vidare om han testkört någon Tesla eller elbil. Det hade han givetvis inte. Inte en enda gång.
Sedan frågade jag om hur många Ferrari och Porsche han ägde, eller om han hade testkört många (har själv kört en hel del nämligen). Han erkände då ganska förläget att han aldrig ägt någon enda, och än mindre ens testkört någon sådan sportbil (hade en gammal rostig KIA visade det sig senare). Ridå!
Log lite medlidande åt gubben/tandläkaren som blev lite röd i ansiktet, och vände mig om för att prata med andra gäster.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Växande skepsis för elbilar
Men det är just det. Folk "vet" en massa saker om elbilar och deras för- och nackdelar, främst nackdelarna då såklart, utan att ens ha suttit i en elbil. Svågerns grannens skolkompis har kanske sett en elbil på bild och berättat om den traumatiska upplevelsen, och då blir man per automatik expert inom området. Elbilar är en vattendelare som väcker en massa känslor hos många inblandade. Man kan bli av med vänner på grund av detta. Fast då var det nog inga riktiga vänner förmodligen.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Växande skepsis för elbilar
Off topic warning: Nu var det drygt 20 år sedan jag läste en kurs i statistik men medelvärdet kan väl vara både högre och lägre än medianen?BjornS skrev:Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Växande skepsis för elbilar
Det roliga är ju att om några år kan vi ju blicka tillbaks på dom här åren och känna lite att vi fattade och dom andra… well…mati skrev:Men det är just det. Folk "vet" en massa saker om elbilar och deras för- och nackdelar, främst nackdelarna då såklart, utan att ens ha suttit i en elbil. Svågerns grannens skolkompis har kanske sett en elbil på bild och berättat om den traumatiska upplevelsen, och då blir man per automatik expert inom området. Elbilar är en vattendelare som väcker en massa känslor hos många inblandade. Man kan bli av med vänner på grund av detta. Fast då var det nog inga riktiga vänner förmodligen.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
Jag lägger absolut noll energi på det här (precis som många andra tydligen) utanför detta forum, jag har fan ingen
plikt att lära ”di okunniga” om elbilar osv… (sjukt många punkter och sen ännu fler punkter). Det finns idioter som
verkligen vill hata allt liksom, not my business to handle.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Växande skepsis för elbilar
Jo det är klart. Men just i detta fall misstänker jag att det inte är så.Maw skrev:Off topic warning: Nu var det drygt 20 år sedan jag läste en kurs i statistik men medelvärdet kan väl vara både högre och lägre än medianen?BjornS skrev:Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
Re: Växande skepsis för elbilar
Borde vara rätt enkelt att räkna hem en elbil om man har den nivån på kostnader.BrooklynS skrev:600 kr är idag ca 30 liter diesel/bensin. Pendlar man exempelvis Pajala-Gällivare varje dag är detta en högst reell kostnad och vardag för många i inlandet. Även om de flesta kanske ”bara” har 200-300 kr/dag för sin pendling.
Det alla måste komma ihåg är att Sverige är stort och att mångas livspussel framförallt norrut bygger på att du har två bilar i familjen och bägge pendlar fast till olika ställen. Kollektivtrafik finns inte.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Växande skepsis för elbilar
Går det inta att få den där kartan även med medelvärde? Det är ju SCB likasom…MWall skrev:Jo det är klart. Men just i detta fall misstänker jag att det inte är så.Maw skrev:Off topic warning: Nu var det drygt 20 år sedan jag läste en kurs i statistik men medelvärdet kan väl vara både högre och lägre än medianen?BjornS skrev:Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Växande skepsis för elbilar
Jag tror ändå att det kommer plocka på av sig självt. I byn i småländska glesbygden där jag bor med drygt 20 hushåll var jag först med elbil när jag fick min för 4 månader sedan men nu får snart en granne sin och rätt va det är så kommer nästa.Bjelke skrev:Det roliga är ju att om några år kan vi ju blicka tillbaks på dom här åren och känna lite att vi fattade och dom andra… well…mati skrev:Men det är just det. Folk "vet" en massa saker om elbilar och deras för- och nackdelar, främst nackdelarna då såklart, utan att ens ha suttit i en elbil. Svågerns grannens skolkompis har kanske sett en elbil på bild och berättat om den traumatiska upplevelsen, och då blir man per automatik expert inom området. Elbilar är en vattendelare som väcker en massa känslor hos många inblandade. Man kan bli av med vänner på grund av detta. Fast då var det nog inga riktiga vänner förmodligen.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
Jag lägger absolut noll energi på det här (precis som många andra tydligen) utanför detta forum, jag har fan ingen
plikt att lära ”di okunniga” om elbilar osv… (sjukt många punkter och sen ännu fler punkter). Det finns idioter som
verkligen vill hata allt liksom, not my business to handle.
När folk märker att det fungerar bra och att man alltid har en fulladdad bil hemma och slipper åka och tanka stup i i kvarten så tror jag allt fler kommer förstå fördelarna.
Det sämsta man kan göra tror jag är att predika och förklara för sin omgivning att alla borde ha elbil för att det är det "rätta". Istället är det bättre att beskriva fördelar och nackdelar när folk frågar och låta var och en dra sina egna slutsatser.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Växande skepsis för elbilar
Ja visst är det är så fördelarna kommer att sälja sig själva för det ÄR bra med elbilarMaw skrev:Jag tror ändå att det kommer plocka på av sig självt. I byn i småländska glesbygden där jag bor med drygt 20 hushåll var jag först med elbil när jag fick min för 4 månader sedan men nu får snart en granne sin och rätt va det är så kommer nästa.Bjelke skrev:Det roliga är ju att om några år kan vi ju blicka tillbaks på dom här åren och känna lite att vi fattade och dom andra… well…mati skrev:Men det är just det. Folk "vet" en massa saker om elbilar och deras för- och nackdelar, främst nackdelarna då såklart, utan att ens ha suttit i en elbil. Svågerns grannens skolkompis har kanske sett en elbil på bild och berättat om den traumatiska upplevelsen, och då blir man per automatik expert inom området. Elbilar är en vattendelare som väcker en massa känslor hos många inblandade. Man kan bli av med vänner på grund av detta. Fast då var det nog inga riktiga vänner förmodligen.
Det är en ganska plågsam läroprocess för oss elbilister. Man får lära sig att det inte är populärt att prata om elbilar hela tiden. Här hemma har jag sedan länge haft strikt förbud att prata elbilar. Och jag håller mig till förbudet, fast jag får ändå höra att jag inte gör det. Det kanske är sant, ingen aning. Jag kanske pratar i sömnen eller så har jag ticks utan att märka det.
Jag lägger absolut noll energi på det här (precis som många andra tydligen) utanför detta forum, jag har fan ingen
plikt att lära ”di okunniga” om elbilar osv… (sjukt många punkter och sen ännu fler punkter). Det finns idioter som
verkligen vill hata allt liksom, not my business to handle.
När folk märker att det fungerar bra och att man alltid har en fulladdad bil hemma och slipper åka och tanka stup i i kvarten så tror jag allt fler kommer förstå fördelarna.
Det sämsta man kan göra tror jag är att predika och förklara för sin omgivning att alla borde ha elbil för att det är det "rätta". Istället är det bättre att beskriva fördelar och nackdelar när folk frågar och låta var och en dra sina egna slutsatser.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Växande skepsis för elbilar
IRL har jag aldrig sagt ett ord om elbilar. Nästan. Orkar inte försöka övertala någon. Folk får göra som de vill.