Y LR eller 3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Y LR eller 3 LR

Inlägg av abagewitz »

Jag står lite och väger mellan en Y LR och en 3 LR. Kan man få lite argument för och/eller emot respektive bil?

Det jag ser som det som skiljer är

1. Pris. Y är 100 TSEK dyrare än 3
2. Räckvidd. 3 har 614km, Y 507 km
3. Storlek. Y är rejält större bagagemässigt men även invändigt
4. Ljudnivå. Tycker 3 har varit väldigt bullrig jämfört med min nuvarande S från 2015. Y kändes tystare.
5. Jag ha provkört en Y som "tjöt" riktigt illa vid fullgas och regen. Kändes inte som något jag vill ha. Men också provkört en annan Y som inte lät märkvärt. Verkar alltså som att det varierar mellan olika bilar (både min upplevelse och andras som jag läst om).

I vardagen har jag inte behov av varken jättestort bagage eller extra räckvidden men vid långresor vore det ju praktiskt. Ljudnivån märker man ju dock vid varje körning...

Velar fram och tillbaka...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Y LR eller 3 LR

Inlägg av OfarligTesla »

Angående punkt 4 skulle jag säga att en ny 3a är tystare än en ny Y, inte mycket men lite iaf.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

2. Jag hoppas fortfarande att räckvidden skall öka (min M3 har 580 km).
5. Om jag får en bil som tjuter tänker jag lämna tillbaks den. Enligt den poll som jag startade på Facebook så tjuter ungefär var tredje bil vid leverans. Flera av de som fått en tjutande bil upplever att det blir bättre med tiden (eller de har vant sig). Ingen har svarat att SC har avhjälpt felet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

OfarligTesla skrev:
Angående punkt 4 skulle jag säga att en ny 3a är tystare än en ny Y, inte mycket men lite iaf.
Är det så? Jag trodde det var tvärt om utifrån vad jag läst
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

abagewitz skrev:
Är inte vad jag läst tycker jag, när jag jämfört har det inte varit så heller. Problemet är att många jämför helt ny Y med en icke helt ny 3a och då blir det annorlunda.

Inte så konstigt heller eftersom det är öppet mellan bagageutrymmet och kupén i Y. Ett insynsskydd hade nog hjälpt. Det var just från bakdelen jag tycker skillnaden kom från.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Du lär ju inte få samma körglädje med en Y, det är nog det jag skulle sakna mest.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

OfarligTesla skrev:
abagewitz skrev:
Är inte vad jag läst tycker jag, när jag jämfört har det inte varit så heller. Problemet är att många jämför helt ny Y med en icke helt ny 3a och då blir det annorlunda.

Inte så konstigt heller eftersom det är öppet mellan bagageutrymmet och kupén i Y. Ett insynsskydd hade nog hjälpt. Det var just från bakdelen jag tycker skillnaden kom från.
Ok
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

OfarligTesla skrev:

Det är också min erfarenhet efter provkörningen. Det första tillbehör jag kommer skaffa är ett insynsskydd. Det vägljud jag uppfattade kom mest från bagageutrymmet.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

themax skrev:
OfarligTesla skrev:

Det är också min erfarenhet efter provkörningen. Det första tillbehör jag kommer skaffa är ett insynsskydd. Det vägljud jag uppfattade kom mest från bagageutrymmet.
Jag upplevde ett skrammel som lät som om det kom från bakre hjulupphängningen.
Insynsskydd och fullt med "grejer" i utrymmet under bagagerumsgolvet kanske kan minska det?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Jag upplevde ert skrammel som lät som om det kom från bakre hjulupphängningen.
Insynsskydd och fullt med "grejer" i utrymmet under bagagerumsgolvet kanske kan minska det?
Ett skrammel skall du inte ha oavsett, det skall ju fixas i så fall.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Jag upplevde ett skrammel som lät som om det kom från bakre hjulupphängningen.
Ett skrammel skall du inte ha oavsett, det skall ju fixas i så fall.
Det var när man passerade korta farthinder, det lät som om man hade en verktygslåda av plåt i bagaget.
Min M3:a skramlar också över dessa farthinder, fast inte lika mycket, men det var svårt att jämföra eftersom jag gick till provkörningen så jag körde inte över samma farthinder med min bil samma dag.
Jag skall försöka få till ytterligare en provkörning

Jag kan tycka att det inte skall finnas något pipande ljud heller, men uppenbarligen kan inte SC åtgärda det (heller).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Det var när man passerade korta farthinder, det lät som om man hade en verktygslåda av plåt i bagaget.
Min M3:a skramlar också över dessa farthinder, fast inte lika mycket, men det var svårt att jämföra eftersom jag gick till provkörningen så jag körde inte över samma farthinder med min bil samma dag.

Jag kan tycka att det inte skall finnas något pipande ljud heller, men uppenbarligen kan inte SC åtgärda det (heller).
Så låter inte min 3a (inte den gamla 2020 jag hade heller) och inte den Y jag testade/satt i under 1-1,5 timmar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:

Så låter inte min 3a (inte den gamla 2020 jag hade heller) och inte den Y jag testade/satt i under 1-1,5 timmar.
Min 3:a låter mer "klonk", den MY jag provkörde hade mer av ett skrammel.
Det är alltså farthinder av typen "limpor" som finns i köpcentergarage, inte farthinder på gator.

Skriv svar