Uppgraderad Autopilot???
Moderator: Redaktion
-
Uppgraderad Autopilot???
Hej,
ska snart köpa en MY LR och har läst en hel del om att Uppgraderad Autopilot (UA) 38 900 kr, är inte värde pga regelverket inom EU länder.
typ, SUMMON är begränsad till 6m osv.
Stämmer det?
hur många av er köpa UA eller fullt sjävlkörning, 77 700 kr?
ska snart köpa en MY LR och har läst en hel del om att Uppgraderad Autopilot (UA) 38 900 kr, är inte värde pga regelverket inom EU länder.
typ, SUMMON är begränsad till 6m osv.
Stämmer det?
hur många av er köpa UA eller fullt sjävlkörning, 77 700 kr?
Re: Uppgraderad Autopilot???
Om du vill prova på så köp utan, sen när du får bilen så köper du det i appen istället. Då har du 48 timmar på dig att lämna tillbaka EAP.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- GreenMachine
- Teslaägare
Det är inte värt det och jag fattar inte hur man tänkt? Det enda du får utöver vad du redan har är i princip att du slipper att koppla ut APL nör du kör on en bil på motorväg och ska byta fil. Summon är skit och har inget värde i praktiken och så som Tesla blivit tvungna att utforma EAPL för bilar i Sverige så är det helt värdelöst. 10 tusen och jag hade köpt. 20? Kanske efter fyra börs på ett Scandic och 80 mol att köra på morgonen efter. 38 lakan. No way.
Dock om det i praktiken fungerade som det var/är tänkt som det bevisligen fungerar i andra delar av välden så hade jag köpt både EAP och FSD utan att tveka.
Dock om det i praktiken fungerade som det var/är tänkt som det bevisligen fungerar i andra delar av välden så hade jag köpt både EAP och FSD utan att tveka.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Håller med fullständigt, att bara följa en fil är det enda jag använder och mer än så… näe, inte till
nuvarande pris.
(Jag har fsd på min ”värsting men det är för att jag fick det gratis typ)
Vanliga följa-filen-AP är däremot guld värt numera, använder den sjukt mycket (har fått ”cykel-nacke” så svårt
att hålla huvudet i statisk ställning och då hjälper denna AP mycket!
)
Automatiskt filbyte suger fett fortfarande så det använder jag inte öht (har ju fsd på ena bilen).
nuvarande pris.
(Jag har fsd på min ”värsting men det är för att jag fick det gratis typ)
Vanliga följa-filen-AP är däremot guld värt numera, använder den sjukt mycket (har fått ”cykel-nacke” så svårt
att hålla huvudet i statisk ställning och då hjälper denna AP mycket!

Automatiskt filbyte suger fett fortfarande så det använder jag inte öht (har ju fsd på ena bilen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
Skulle inte köra utan uppgraderad autopilot numer, att koppla av och på vid varje filbyte blir för jobbigt så då använder jag inte AP alls.
Den klarar att ta relativt små luckor i Stockholmstrafiken trots att jag kör markant fortare än bilarna i högerfilen när jag säger åt den att byta fil så har inte mycket att klaga på vad gäller funktionalitet. Navigate om Autopilot är också rätt soft när man inte vill hålla koll på var man är och när det är dags att byta fil.
Den klarar att ta relativt små luckor i Stockholmstrafiken trots att jag kör markant fortare än bilarna i högerfilen när jag säger åt den att byta fil så har inte mycket att klaga på vad gäller funktionalitet. Navigate om Autopilot är också rätt soft när man inte vill hålla koll på var man är och när det är dags att byta fil.
Är det verkligen så jobbigt att det är värt 30 000? Vad jag skulle vilja ha är en adaptiv farthållare. bra om den kan läsa skyltar. blis system vid filbyte är bra.
Så det är endast filbyte?
Hur är standard autopiloten? (så usel borde den inte vara)
Standard AP är härlig på motorvägen. Lägg dig i vänster fil, sätt den på 150 och håll koll bakåt. Byta fil behövs nästan aldrig...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- GreenMachine
- Teslaägare
Det värsta är ju att man numera även sabbat även den vanliga Autopiloten så att den inte funkar längre.
Tidigare så hängde den med i ryckig trafik och var en riktig fröjd att använda men nu kör den ju som en trött hantverkare på en fredag. Helt värdelös och får ju glädja mig med att jag i alla fall inte betalade för skiten.
Tidigare så hängde den med i ryckig trafik och var en riktig fröjd att använda men nu kör den ju som en trött hantverkare på en fredag. Helt värdelös och får ju glädja mig med att jag i alla fall inte betalade för skiten.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tycker det helt klart är värt det, mycket smidigare när jag är ute och kör. Vanlig AP fungerar bra förutom att man måste koppla i och ur den när man byter fil, tycker det snabbt blir irriterande.Mickep skrev:Är det verkligen så jobbigt att det är värt 30 000? Vad jag skulle vilja ha är en adaptiv farthållare. bra om den kan läsa skyltar. blis system vid filbyte är bra.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Kopplar ur gör den själv.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Allt är relativt till vad man är van vid.Mickep skrev:Är det verkligen så jobbigt att det är värt 30 000? Vad jag skulle vilja ha är en adaptiv farthållare. bra om den kan läsa skyltar. blis system vid filbyte är bra.
Jag tyckte det var så j-kla skönt att få en farthållare i bilen sist vi bytte.
Efter att ha provat en med bil med adaptiv farthållare (utan fil assistans) var det drömmen.
Nu ser jag fram emot Tesla AP. Fy f-n va skönt!

Får se hur lång tid det tar tills man överväger att betala 30K för filbyten...
Tror det kommer ta ett tag men man vet ju inte.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero