Ska bli spännande att se hur prissättningen kommer se ut:
Hur mycket kostar laddning för andra fordon än Tesla?
Prissättningen för förare som inte kör Tesla avspeglar ytterligare kostnader som uppkommer för att kunna stödja laddning av ett brett utbud av fordon och ändringar av våra stationer för att tillgodose dessa fordon. Priserna varierar beroende på plats och laddningspriserna visas i Tesla-appen. Priset per kWh för laddning kan sänkas med ett laddningsmedlemskap.
Är ju tydligt att det kommer bli en merkostnad för de som inte kör Tesla, även att ett medlemskap kan sänka kostnaden.
Gör Tesla en Ionity rakt av?
Det vore ju lite roligt med tanke på den absurda mängd kritik Ionity fått här på forumet.
Undrar om man får "Tesla-priset" om man tecknar abonnemanget? Och typ 6-8:-/kWh om man inte har nåt abonnemang. "Ockerpriser" alltså.
Det ser ut alltså att hända ganska exakt som jag antog, dvs gradvis, genomtänkt, med noggrann uppföljning av utfall, och anpassat för att minimera ev negativa konsekvenser för befintliga Tesla-ägare.
Alltså ungefär på samma sätt som Tesla alltid har skött sitt ladddnätverk.
/fth
Tycker det är bra att de gör ett pilotprojekt för att försöka få insikt, data är ju det viktigaste i frågor som dessa. Det intressanta blir dock vad som händer sedan och hur de reagerar om det faktiskt inte fungerar så bra på dessa stationer. Folk som parkerar illa för att få kablar att räcka osv.
De skriver ju dock detta som kan ge en hint om hur de tänker, sedan om det innebär att bara stationer som står tomma idag kommer öppnas eller om det styrs över tid är ju nästa fråga och hur de tänkt lösa det.
Framtida anläggningar kommer endast att vara öppna för andra fordon än Tesla om det finns ledig kapacitet.
Hade behövt pris för en tesla samt för medlemskap för att sätta priset i rätt sammanhang.
Medlemspriset ser ju ok ut så länge det inte är en absurd medlemskostnad som grund.
Priset för en Tesla bör vara 0.22-0.26 €/kWh, så det är väldigt bra pris om medlemskapskostnaden inte är absurd. För bra nästan, gör ju att man inte får speciellt mycket fördel med att köra Tesla i det avseendet så det är ju en konkurrensfördel som försvinner.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Framtida anläggningar kommer endast att vara öppna för andra fordon än Tesla om det finns ledig kapacitet.
Undrar dock hur hög belastningen får vara. Stationen stänger en stund för andra om den är på 80%?
Kommer inte vara lätt för "svensson" att hänga med. Kan se framför mig hur någon som har laddat där förut med sin Polestar 2 åker dit och inte får igång laddningen nästa gång...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Undrar dock hur hög belastningen får vara. Stationen stänger en stund för andra om den är på 80%?
Kommer inte vara lätt för "svensson" att hänga med. Kan se framför mig hur någon som har laddat där förut med sin Polestar 2 åker dit och inte får igång laddningen nästa gång...
Eftersom det behövs ett abonnemang finns ju möjligheter att registrera ett telefonnummer som man kan skicka push till när någon station inte är tillgänglig.
Hade behövt pris för en tesla samt för medlemskap för att sätta priset i rätt sammanhang.
Medlemspriset ser ju ok ut så länge det inte är en absurd medlemskostnad som grund.
Priset för en Tesla bör vara 0.22-0.26 €/kWh, så det är väldigt bra pris om medlemskapskostnaden inte är absurd. För bra nästan, gör ju att man inte får speciellt mycket fördel med att köra Tesla i det avseendet så det är ju en konkurrensfördel som försvinner.
Vad billigt det är i Nederländerna. Varför då? Har de så låga elpriser? Så mycket lägre än i Sverige? Eller är det att det är ett litet tättbefolkat land där man slipper ha en massa SuC-stationer i ödemarken som nästan aldrig används?
Det ser ut alltså att hända ganska exakt som jag antog, dvs gradvis, genomtänkt, med noggrann uppföljning av utfall, och anpassat för att minimera ev negativa konsekvenser för befintliga Tesla-ägare.
Alltså ungefär på samma sätt som Tesla alltid har skött sitt ladddnätverk.
/fth
Tycker det är bra att de gör ett pilotprojekt för att försöka få insikt, data är ju det viktigaste i frågor som dessa. Det intressanta blir dock vad som händer sedan och hur de reagerar om det faktiskt inte fungerar så bra på dessa stationer. Folk som parkerar illa för att få kablar att räcka osv.
De skriver ju dock detta som kan ge en hint om hur de tänker, sedan om det innebär att bara stationer som står tomma idag kommer öppnas eller om det styrs över tid är ju nästa fråga och hur de tänkt lösa det.
Vad menas med "framtida anläggningar"? Så redan existerande anläggningar är öppna även vid full beläggning? Måste väl nästan vara en felöversättning? Att de menar "anläggningar i framtiden"?
Haha det där är ju exakt vad jag skrev på ett inlägg på facebook. En riktig copy paste.
Vad billigt det är i Nederländerna. Varför då? Har de så låga elpriser? Så mycket lägre än i Sverige? Eller är det att det är ett litet tättbefolkat land där man slipper ha en massa SuC-stationer i ödemarken som nästan aldrig används?
Jag tippar på 10-20 € i månaden för medlemskap.
De kan ju såklart ha höjt priserna sedan jag kollade sist men en googling verkar bekräfta siffrorna iaf. Gissar på att det dels inte är samma effektavgifter som vi har i Sverige och som du är inne på att det kostar mindre per bil som laddar. De har ju dock relativt höga elpriser så det är ett rätt lågt påslag ändå.
Oavsett verkar det som en riktigt bra deal för andra, vilket ju som sagt sänker värdet av Teslas produkt.
MWall skrev:
Vad menas med "framtida anläggningar"? Så redan existerande anläggningar är öppna även vid full beläggning? Måste väl nästan vara en felöversättning? Att de menar "anläggningar i framtiden"?
Ja jag tolkar det som att de menar anläggningar som blir tillgängliga för alla i framtiden.
Jag är väl inte helt anti abonnemang, men det som är uselt hos IONITY är ju att det är 12 månaders bindningstid!!
Om Tesla inte har bindningstid eller iaf MAX 2-3 månader på sitt så kommer det vara mer acceptabelt.
Det räcker ju att t ex en ID3 står innanför linjerna och väljer stolpen vid höger bak.
Fast då har den ju parkerat felaktigt och faktiskt blockerar, vilket ju är precis den friktionen det pratas om. Precis sådant som jag tror är det största problemet med att öppna för alla bilar, de flesta människor visar inte respekt för andra utan skulle parkera och blockera istället.
I praktiken blir det större fördel än du tror. Stationer med hög belastning kommer bli vanligare och vanligare.
Den bilden ett par sidor bak, är det 5.9kr/kWh för icke tesla ? Och om du tecknar något medlemskap så kan man ladda för 2.60:- istället
5.9kr priset kan väl inte vara för Tesla tänker jag?
I praktiken blir det större fördel än du tror. Stationer med hög belastning kommer bli vanligare och vanligare.
Ja jag tror ju att de inte kommer kunna bygga ut snabbt nog för att direkt hålla det lågbelastat om alla får tillgång till alla stationer, men jag tänkte mer i en situation där det faktiskt är öppet för alla att ladda och kapaciteten räcker till. Jag räknar inte direkt fallet där det teoretiskt sätt är öppet men aldrig är tillgängligt när folk reser som öppet. Då är det ju jäkligt billigt och frågan är ju varför Tesla inte premierar sina egna kunder mer i ett sådant läge.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Det räcker ju att t ex en ID3 står innanför linjerna och väljer stolpen vid höger bak.
Fast då har den ju parkerat felaktigt och faktiskt blockerar, vilket ju är precis den friktionen det pratas om. Precis sådant som jag tror är det största problemet med att öppna för alla bilar, de flesta människor visar inte respekt för andra utan skulle parkera och blockera istället.
Borde finnas en möjlighet att ta bild och kunna anmäla bilen i fråga så att den spärras, tillfälligt eller permanent. Annars tror jag inte det går. Finns folk där ute med riktigt vassa armbågar. Ibland blir man chockad. Som typ när vi skulle på bussen ut till parkeringen på Arlanda mitt i natten med en sovande bebis i famnen, en trött krånglande femåring och en massa tunga väskor. Då har alltså pensionärer och andra vuxna mage att tränga sig så att vi missade första bussen trots att vi var där först. Man hade ju snarare hoppats på lite hjälp... Ville bara skrika åt alla att de kunde dra åt helvete.
Tveksamt att ta stallet på fel sida är "felparkering" enligt Tesla. Det de skriver om felparkering är följande:
Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Så att parkera på "fel" sida bör vara OK så länge man inte står över linjerna.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Den bilden ett par sidor bak, är det 5.9kr/kWh för icke tesla ? Och om du tecknar något medlemskap så kan man ladda för 2.60:- istället
5.9kr priset kan väl inte vara för Tesla tänker jag?
Nej, 2,60 är priset för Tesla (most likely). Dvs man får Tesla-priset om man är abonnent.
Det mest intressanta blir hur Tesla tänkt sig att hantera de helger/dagar där det på vissa stationer redan nu är kö och väntetider.
För mig är det enkelheten som är viktigare än att det är jättebilligt, oavsett att vi just nu har fri SuC.
Jag betalar hellre ett lite högre pris och jag vet att jag slipper stå i kö till laddare, än jag jagar lägsta pris men med kö. Så mycket laddar inte vi via SuC att det spelar en avgörande roll.
Så, hur ser planen ut att hantera Mora byteshelger i fjällen, E6 på sommaren med alla norrmän m.m?