Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dexter86 »

MWall skrev:
Dexter86 skrev:
Den bilden ett par sidor bak, är det 5.9kr/kWh för icke tesla ? Och om du tecknar något medlemskap så kan man ladda för 2.60:- istället
5.9kr priset kan väl inte vara för Tesla tänker jag?

Nej, 2,60 är priset för Tesla (most likely). Dvs man får Tesla-priset om man är abonnent.
Så priset ovanför är också Tesla? 5.90:-
Kan ju inte vara det ena uppe och det andra för tesla under…ingen logik för fem öre ju haha
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Tveksamt att ta stallet på fel sida är "felparkering" enligt Tesla. Det de skriver om felparkering är följande:
Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Så att parkera på "fel" sida bör vara OK så länge man inte står över linjerna.
Det tror jag knappast de tycker är okej, det innebär nämligen att vi kan se en station med 20 platser tas upp av 10 andra bilar och ingen Teslaförare får plats att ladda. Det vore ju riktigt korkat om de inte tar höjd för det då det är extremt dåligt utnyttjande av resurserna och då behöver de många gånger fler laddare än de har idag för att kunna öppna upp för alla.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
Zalman3 skrev:
Framtida anläggningar kommer endast att vara öppna för andra fordon än Tesla om det finns ledig kapacitet.
Undrar dock hur hög belastningen får vara. Stationen stänger en stund för andra om den är på 80%?
Kommer inte vara lätt för "svensson" att hänga med. Kan se framför mig hur någon som har laddat där förut med sin Polestar 2 åker dit och inte får igång laddningen nästa gång...
Haha det där är ju exakt vad jag skrev på ett inlägg på facebook. En riktig copy paste. :lol:
vilket plagiat!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Tveksamt att ta stallet på fel sida är "felparkering" enligt Tesla. Det de skriver om felparkering är följande:
Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Så att parkera på "fel" sida bör vara OK så länge man inte står över linjerna.
Det tror jag knappast de tycker är okej, det innebär nämligen att vi kan se en station med 20 platser tas upp av 10 andra bilar och ingen Teslaförare får plats att ladda. Det vore ju riktigt korkat om de inte tar höjd för det då det är extremt dåligt utnyttjande av resurserna och då behöver de många gånger fler laddare än de har idag för att kunna öppna upp för alla.
Nej, så blir det väl inte? Om 10 bilar med porten på höger sida laddar blir det väl 11 stall som blir upptagna? Eller tänker jag helt fel?

Möjligtvis att det blir som du säger om de hamnar på varannan plats men det verkar väl ganska osannolikt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

frippe skrev:
Det mest intressanta blir hur Tesla tänkt sig att hantera de helger/dagar där det på vissa stationer redan nu är kö och väntetider.

För mig är det enkelheten som är viktigare än att det är jättebilligt, oavsett att vi just nu har fri SuC.
Jag betalar hellre ett lite högre pris och jag vet att jag slipper stå i kö till laddare, än jag jagar lägsta pris men med kö. Så mycket laddar inte vi via SuC att det spelar en avgörande roll.

Så, hur ser planen ut att hantera Mora byteshelger i fjällen, E6 på sommaren med alla norrmän m.m?
Om sajten stängs för icke Teslor vid 80% beläggning.

Då kanske det inte blir så kul för icke Teslor vid exempelvis påsk.

Just när behovet är som störst för icke Teslor, då stängs man ute.

Varför ska då en ID4 förare köpa ett abonnemang?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Dexter86 skrev:
Den bilden ett par sidor bak, är det 5.9kr/kWh för icke tesla ? Och om du tecknar något medlemskap så kan man ladda för 2.60:- istället
5.9kr priset kan väl inte vara för Tesla tänker jag?

Nej, 2,60 är priset för Tesla (most likely). Dvs man får Tesla-priset om man är abonnent.
Det låter rimligt, enkelt och logiskt, man skulle då också kunna beskriva det som att det följer med ett gratis SuC-abonnemang med alla Teslor som säljs.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Nej, så blir det väl inte? Om 10 bilar med porten på höger sida laddar blir det väl 11 stall som blir upptagna? Eller tänker jag helt fel?

Möjligtvis att det blir som du säger om de hamnar på varannan plats men det verkar väl ganska osannolikt.
Ställer de sig på varannan plats i fel ruta så kan ingen Tesla ladda, och det blir ju bilar som har laddporten förare fram eller passagerare bak som ställer sig så. Så som det ser ut idag iaf så är det just varannan plats folk ställer sig på ifall det är ledigt, speciellt på V2 där man inte vill dela stolppar.

Nu är ju inte alla SuCs bygda med laddarna på rad så där blir det ju inte samma problem såklart.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
frippe skrev:
Det mest intressanta blir hur Tesla tänkt sig att hantera de helger/dagar där det på vissa stationer redan nu är kö och väntetider.

För mig är det enkelheten som är viktigare än att det är jättebilligt, oavsett att vi just nu har fri SuC.
Jag betalar hellre ett lite högre pris och jag vet att jag slipper stå i kö till laddare, än jag jagar lägsta pris men med kö. Så mycket laddar inte vi via SuC att det spelar en avgörande roll.

Så, hur ser planen ut att hantera Mora byteshelger i fjällen, E6 på sommaren med alla norrmän m.m?

Kanske abbonemanget gör att man alltid får access?
VW ID.7 GTX Tourer -25
B99

Inlägg av B99 »

Kolla bilden här, precis det jag talade om. :)

https://alltomelbil.se/tesla-har-oppnat ... 8lYrMcGTiQ

Bild
Senast redigerad av B99, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

frippe skrev:

De höjer väl priserna? Och de helgerna kan ju icke-Teslor bara drömma om att använda Mora SuC. :)

Dock bygger väl Tesla en SuC i Malung också. Den kommer avlasta Mora en hel del. Även den i Borlänge borde ha avlastat Mora en hel del sen den kom till. Samt den i Sälen såklart. Borlänge SuC-Sälen SuC är faktiskt bara 20 mil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
frippe skrev:

Är man en sån som åker mycket i vardagen. Kanske veckopendlar långt eller ofta besöker andra orter på vardagar eller lågbelastade helger så är det ju guld värt med SuC-access. Eller om man bor i norra Norrland där det är dåligt med snabba laddare och SuC nästan alltid står tomma...
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ställer de sig på varannan plats i fel ruta så kan ingen Tesla ladda, och det blir ju bilar som har laddporten förare fram eller passagerare bak som ställer sig så. Så som det ser ut idag iaf så är det just varannan plats folk ställer sig på ifall det är ledigt, speciellt på V2 där man inte vill dela stolppar.

Nu är ju inte alla SuCs bygda med laddarna på rad så där blir det ju inte samma problem såklart.
Att de ska kunna ställa sig på varannan plats förutsätter väl i så fall att inga Teslor, Polstars eller andra med laddporten på rätt sida redan laddar?

I värsta fall får väl den som inte kan ladda pga att laddporten sitter på en sida som inte funkar just då be någon att byta stall. Tycker det borde kunna flyta på utan allt för stora problem om bara alla är hövliga och hänsynsfulla. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

iAkita skrev:
Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

B99 skrev:

Bild
Det är väl så man ska stå om man har porten på höger sida? Eller menar Tesla att det är fel?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Att de ska kunna ställa sig på varannan plats förutsätter väl i så fall att inga Teslor, Polstars eller andra med laddporten på rätt sida redan laddar?

I värsta fall får väl den som inte kan ladda pga att laddporten sitter på en sida som inte funkar just då be någon att byta stall. Tycker det borde kunna flyta på utan allt för stora problem om bara alla är hövliga och hänsynsfulla. :)
Det hade varit en kraftig försämring mot hur det är idag att behöva ta tid och krångla med det, speciellt eftersom bilarna för det mesta är tomma när folk laddar så det finns inte ens någon att fråga. Och de flesta människor hade förmodligen inte flyttat sig ändå.

Jag är säker på att sådana problem kommer komma fram rätt snabbt, frågan är hur Tesla kommer hantera dem. Det stora problemet är väl att det är svårt att mäta beläggningsgrad på grund av de problemen, om 50% utnyttjande kan innebära att det är kö säger siffran för “använda laddare” inte speciellt mycket.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
B99 skrev:

Bild
Det är väl så man ska stå om man har porten på höger sida? Eller menar Tesla att det är fel?

Du blockerar ju laddaren till vänster om BMW:n om det kommer en Tesla och vill ladda där. Så det där borde inte vara tillåtet.
B99

Inlägg av B99 »

Maw skrev:
B99 skrev:

Bild
Nä, så uppfattar jag inte deras text. Det blir nog svårt att hävda att den är felparkerad.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Maw skrev:
B99 skrev:

Om man står sådär så kan en vänster-elbil vara tvungen att blockera förardörren på i3:an om kabeln ska räcka.
Är det sådär tomt på laddplatsen är det inga problem, men om det var den enda platsen kvar?

Om det räknas som fel enligt Tesla är en annan fråga dock. :D
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
iAkita skrev:
Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.

/fth

Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Bilden är gammal och inte från idag. https://alltomelbil.se/skvallret-nya-te ... a-elbilar/
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

B99 skrev:
Maw skrev:
B99 skrev:

Bild
Nä, så uppfattar jag inte deras text. Det blir nog svårt att hävda att den är felparkerad.
Den dära är ju fett felparkerad om jag får göra en tolkning som inte ens äger en tesla ännu
Hade jag hade en tesla så hade sladden inte hängt åt den sidan utan åt andras
Där BMWn står ska väl nästa tesla ställa sig som ska ladda på stolpen jämte?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
fth skrev:
iAkita skrev:

/fth

Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Finns det regler sedan tidigarw eller tänker du på pressmeddelandet från idag? För i det som kom idag står väl bara att man inte får parkera över linjerna?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev:
B99 skrev:

Bild
Har bilen laddporten på fel sida får man lov att ställa den uppochned i rätt ruta. Har den laddporten fram till vänster får man såklart ställa den bak- och fram + uppochned, fortfarande såklart i rätt ruta ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar som abonnemanget kostar €12.99/månad, vet inte om det är någon bindningstid.
Skriv svar