Det kan inte löna sig att vänta 1,5h på en 50kW laddare för att sen ladda i 1-2h istället för att betala 4-8kr/kWh för ladda upp på 30-40min och sen ut och ta körningar igen.
På samma sätt kan det väl inte löna sig för privatpersoner att slösa så mycket tid på att köa och ladda gratis utanför Lidl för att spara några hundralappar/månad
Gratis laddning skapar många konstiga beteenden. Jag handlar rätt ofta på Lidl då denna butik ligger nära mig. Trots några längre laddningar går de rejält plus på mig.
Om CCS är ledig brukar jag stoppa i laddkabeln, men det är sällsynt. Är det endast 11 kW sladden ledig hoppar jag över.
Just denna gång var det ju testladdning inför uppgraderingen.
Har sett två bilar krocka där när de hade chicken race för att komma först till en ledig laddare.
Hjälp! Vad gör inte en del för att nyttja saker som är gratis...
Jag besöker ofta Lidl Brunna, för att handla. Det är nästan alltid samma bilar där, dess ägare sitter alltid kvar i bilen, troligtvis utan att handla. Jag skulle vilja se ett köptvång om tex 300:- för att kunna koppla loss laddkabeln efter laddning, detta skulle ta bort dom flesta snyltladdningarna.
Jag besöker ofta Lidl Brunna, för att handla. Det är nästan alltid samma bilar där, dess ägare sitter alltid kvar i bilen, troligtvis utan att handla. Jag skulle vilja se ett köptvång om tex 300:- för att kunna koppla loss laddkabeln efter laddning, detta skulle ta bort dom flesta snyltladdningarna.
Jag var tvungen att söka "Brunna" för att förstå vilken Lidl det handlade om... Kungsängen brukar den väl också kallas.
Jag håller med dig om att det borde vara någon slags motprestation för att få ladda på dessa. Kanske inte just handla för 300 men åtminstone ett kvitto från affären ifråga. Om man inte har ett kvitto så får man betala!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag besöker ofta Lidl Brunna, för att handla. Det är nästan alltid samma bilar där, dess ägare sitter alltid kvar i bilen, troligtvis utan att handla. Jag skulle vilja se ett köptvång om tex 300:- för att kunna koppla loss laddkabeln efter laddning, detta skulle ta bort dom flesta snyltladdningarna.
Jag håller med dig om att det borde vara någon slags motprestation för att få ladda på dessa. Kanske inte just handla för 300 men åtminstone ett kvitto från affären ifråga. Om man inte har ett kvitto så får man betala!
Tycker nog att 300:- spänn är en rimlig nivå.
Man delbetalar med kvittot om man handlat för mindre. Har man handlat för 295:- kostar laddningen 5:-.
Har man handlat för 5:- kostar laddningen 295:-
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Ja dom har ju en app med bonus ditt och datt, handla för X kronor så får du y rabatt.
De borde kunna koppla laddning dit, handla för X kronor så får du Y kWh.
Ja dom har ju en app med bonus ditt och datt, handla för X kronor så får du y rabatt.
De borde kunna koppla laddning dit, handla för X kronor så får du Y kWh.
Skulle vara perfekt för oss som använder Lidl Plus (ja , jag handlar ofta på Lidl, gillar butikerna)
Perfekt om COOP, ICA, Hemköp mfl alla skulle börja installera solceller på köpladorna och sätta upp minst 6laddplatser per butik à 60kw peak per laddare minst.
Ovan skulle snabba på omställning då fler med låga inkomster skulle börja gå över till elfordon samt vi skulle minska vårt beroende av ändliga energiresurser.
Jag kom till Lidl i Rågsved med lite för låg SoC för att klara mig ända till Sillekrog, behövde toppa upp ca 10%. Kom precis efter en I-pace som hade 79% SoC vid start, fick vänta 25 minuter medan jaguaristen sken-handlade. Kände både irritation, men också lite medlidande för elbilister som inte har tillgång till supercharger-nätverket.
Ja dom har ju en app med bonus ditt och datt, handla för X kronor så får du y rabatt.
De borde kunna koppla laddning dit, handla för X kronor så får du Y kWh.
Skulle vara perfekt för oss som använder Lidl Plus (ja , jag handlar ofta på Lidl, gillar butikerna)
Jag handlar också ofta där. Smidigt att man kan få kvitto i appen och välja att man inte vill ha det på papper.
Går ju åt sjukt mkt papper på alla kvitton som skrivs ut överallt och folk(eller kassören..) bara slänger direkt.
Perfekt om COOP, ICA, Hemköp mfl alla skulle börja installera solceller på köpladorna och sätta upp minst 6laddplatser per butik à 60kw peak per laddare minst.
Ovan skulle snabba på omställning då fler med låga inkomster skulle börja gå över till elfordon samt vi skulle minska vårt beroende av ändliga energiresurser.
MVH
Appropå ica. Jag bemödar mig inte ens att ta fram sladden och koppla in bilen för typ 3kW, får inget på den kvarten det tar att handla.
Helt värdelöst med sådanna skitladdare vid affärsladorna som ligger ensamma, typ. 60kW+ så har den iaf en färdig sladd att koppla in enkelt.
Inte ok att stå där mer än 60 minuter även om det bara är taxi i kö. Att de gör fel ursäktar inte att man själv gör fel.
Det här med att förlita sig på sunt förnuft och eget ansvar är verkligen något som inte fungerar.
Spärra till 11 kW tycker jag. Det är fullt tillräckligt samtidigt som det inte ger speciellt höga incitament för att ockupera laddarna under lång tid.
Fast då skulle all taxibilar stå 3 timmar och ockupera grattis-laddaren om det var den bästa i närheten..
Om taxi har tid att sitta sysslolösa i 3 timmar vid en 11 kW-laddare får de inte mycket kört. Kör de lite gör de inte av med nån ström. Har de fullt med ström i batteriet behöver de inte åka och ladda. Därmed försvinner problemet. Tänk även på att 11kW oftast är delade, kommer en bil till och tar andra uttaget blir det bara halv effekt. Och då tar det 6 tim istället för 3 tim.
"Felet" med LIdl är att laddaren är så pass snabb att du kan ladda batteriet till 100% på lunchen. Du kanske tom kan åka dit och ladda mellan körningar. Med 11kW måste man börja räkna på procenten, hur många procent går åt för att köra till Ica? Hur lång tid tar det för mig att ladda tillbaka den ström jag spenderade på att åka dit?
Inte ok att stå där mer än 60 minuter även om det bara är taxi i kö. Att de gör fel ursäktar inte att man själv gör fel.
Det här med att förlita sig på sunt förnuft och eget ansvar är verkligen något som inte fungerar.
Spärra till 11 kW tycker jag. Det är fullt tillräckligt samtidigt som det inte ger speciellt höga incitament för att ockupera laddarna under lång tid.
Fast då skulle all taxibilar stå 3 timmar och ockupera grattis-laddaren om det var den bästa i närheten..
Om taxi har tid att sitta sysslolösa i 3 timmar vid en 11 kW-laddare får de inte mycket kört. Kör de lite gör de inte av med nån ström. Har de fullt med ström i batteriet behöver de inte åka och ladda. Därmed försvinner problemet. Tänk även på att 11kW oftast är delade, kommer en bil till och tar andra uttaget blir det bara halv effekt. Och då tar det 6 tim istället för 3 tim.
"Felet" med LIdl är att laddaren är så pass snabb att du kan ladda batteriet till 100% på lunchen. Du kanske tom kan åka dit och ladda mellan körningar. Med 11kW måste man börja räkna på procenten, hur många procent går åt för att köra till Ica? Hur lång tid tar det för mig att ladda tillbaka den ström jag spenderade på att åka dit?
Sålänge man handlar lunchen inne på Lidl har jag inga problem med saken. Behövs att fler gör som Lidl så rättas allt till.
Sedan lär ju taxichaufför vara ett förlegat yrke i framtiden med automatiseringen/självkörande fordon men det är OT.
Inte ok att stå där mer än 60 minuter även om det bara är taxi i kö. Att de gör fel ursäktar inte att man själv gör fel.
Det här med att förlita sig på sunt förnuft och eget ansvar är verkligen något som inte fungerar.
Spärra till 11 kW tycker jag. Det är fullt tillräckligt samtidigt som det inte ger speciellt höga incitament för att ockupera laddarna under lång tid.
Fast då skulle all taxibilar stå 3 timmar och ockupera grattis-laddaren om det var den bästa i närheten..
Om taxi har tid att sitta sysslolösa i 3 timmar vid en 11 kW-laddare får de inte mycket kört. Kör de lite gör de inte av med nån ström. Har de fullt med ström i batteriet behöver de inte åka och ladda. Därmed försvinner problemet. Tänk även på att 11kW oftast är delade, kommer en bil till och tar andra uttaget blir det bara halv effekt. Och då tar det 6 tim istället för 3 tim.
"Felet" med LIdl är att laddaren är så pass snabb att du kan ladda batteriet till 100% på lunchen. Du kanske tom kan åka dit och ladda mellan körningar. Med 11kW måste man börja räkna på procenten, hur många procent går åt för att köra till Ica? Hur lång tid tar det för mig att ladda tillbaka den ström jag spenderade på att åka dit?
Sålänge man handlar lunchen inne på Lidl har jag inga problem med saken. Behövs att fler gör som Lidl så rättas allt till.
Sedan lär ju taxichaufför vara ett förlegat yrke i framtiden med automatiseringen/självkörande fordon men det är OT.
MVH
Självkörande bilar har väldigt långt kvar till att bli tillförlitligt till den nivå man inte behöver en förare alls.
Du vet säkerligen som många andra, att vägarna i sverige in är soprena och har nymålade linjer överallt, året runt..
Det kommer nåt som heter snö, som sedan kommunerna slänger en massa ton salt på som sedan blir slask som stänker överallt på bilarna och täcker över diverse sensorer och kameror (som sitter i fronten t.ex.)..
Nej Lidar på dessa breddgrader är nog ett måste så som jag ser det så har Tesla kanske grävt ner sig lite med att lita så mkt på kameror men vi får se.
På ChargeFinder går det nu att se realtidsstatus för Lidls samtliga laddstationer i Europa!
Lidl har i dagsläget nästan 2000 butiker med laddplats utspritt över Europa där Tyskland dominerar. Finland har ett 60-tal, Danmark runt 10 och i Sverige finns 25 (snart 26).
Lidl finns med i filtret på ChargeFinder, vilket gör det enkelt att få en överblick var alla dessa laddstationer finns i Europa. Det är ännu så länge gratis att ladda på samtliga.
Lidl I hagsätra där jag handlar hyfsat ofta har blivit omöjligt att ladda på. Det står alltid en bil och laddar, sedan är det några i kö också. Jag får runt 40kW på den och idag när jag handlade var det en ID.4 som hade runt 80%, laddat 48min och låg på 13kW i effekt. 3(!) bilar i kö. Folk satt i sina bilar.
Jag handlade och åkte hem, laddade 10kW där istället. Lite dyrare såklart...
Lidl I hagsätra där jag handlar hyfsat ofta har blivit omöjligt att ladda på. Det står alltid en bil och laddar, sedan är det några i kö också. Jag får runt 40kW på den och idag när jag handlade var det en ID.4 som hade runt 80%, laddat 48min och låg på 13kW i effekt. 3(!) bilar i kö. Folk satt i sina bilar.
Jag handlade och åkte hem, laddade 10kW där istället. Lite dyrare såklart...
Samma här, Ioniq 5 häromdagen till 90% , stod ett bra tag o satt o chilla i bilen
Lidl I hagsätra där jag handlar hyfsat ofta har blivit omöjligt att ladda på. Det står alltid en bil och laddar, sedan är det några i kö också. Jag får runt 40kW på den och idag när jag handlade var det en ID.4 som hade runt 80%, laddat 48min och låg på 13kW i effekt. 3(!) bilar i kö. Folk satt i sina bilar.
Jag handlade och åkte hem, laddade 10kW där istället. Lite dyrare såklart...
Samma här, Ioniq 5 häromdagen till 90% , stod ett bra tag o satt o chilla i bilen
Det är därför man inte kan ha något gratis i det här landet då det alltid kommer en random egoist och roffar åt sig.
De skulle ha att man får betala för laddningen men att den kostnaden krediteras när man handlar t ex för minst 200kr i affären
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Lidl I hagsätra där jag handlar hyfsat ofta har blivit omöjligt att ladda på. Det står alltid en bil och laddar, sedan är det några i kö också. Jag får runt 40kW på den och idag när jag handlade var det en ID.4 som hade runt 80%, laddat 48min och låg på 13kW i effekt. 3(!) bilar i kö. Folk satt i sina bilar.
Jag handlade och åkte hem, laddade 10kW där istället. Lite dyrare såklart...
Samma här, Ioniq 5 häromdagen till 90% , stod ett bra tag o satt o chilla i bilen
Det är därför man inte kan ha något gratis i det här landet då det alltid kommer en random egoist och roffar åt sig.
De skulle ha att man får betala för laddningen men att den kostnaden krediteras när man handlar t ex för minst 200kr i affären
Nej gratis funkar inte här
Märker på laddarna i stan också där man slipper betala parkering innan 09 samt efter 18 vardagar och 12 helger….lättare vinna på eurojackpot än få plats för att ladda där
Lidl I hagsätra där jag handlar hyfsat ofta har blivit omöjligt att ladda på. Det står alltid en bil och laddar, sedan är det några i kö också. Jag får runt 40kW på den och idag när jag handlade var det en ID.4 som hade runt 80%, laddat 48min och låg på 13kW i effekt. 3(!) bilar i kö. Folk satt i sina bilar.
Jag handlade och åkte hem, laddade 10kW där istället. Lite dyrare såklart...
Samma här, Ioniq 5 häromdagen till 90% , stod ett bra tag o satt o chilla i bilen
Det är därför man inte kan ha något gratis i det här landet då det alltid kommer en random egoist och roffar åt sig.
De skulle ha att man får betala för laddningen men att den kostnaden krediteras när man handlar t ex för minst 200kr i affären
Eller att laddaren bara går en kvart (och inte kan startas om för samma bil inom en timme eller liknande) per bil…
Lidl I hagsätra där jag handlar hyfsat ofta har blivit omöjligt att ladda på. Det står alltid en bil och laddar, sedan är det några i kö också. Jag får runt 40kW på den och idag när jag handlade var det en ID.4 som hade runt 80%, laddat 48min och låg på 13kW i effekt. 3(!) bilar i kö. Folk satt i sina bilar.
Jag handlade och åkte hem, laddade 10kW där istället. Lite dyrare såklart...
Samma här, Ioniq 5 häromdagen till 90% , stod ett bra tag o satt o chilla i bilen
Det är därför man inte kan ha något gratis i det här landet då det alltid kommer en random egoist och roffar åt sig.
De skulle ha att man får betala för laddningen men att den kostnaden krediteras när man handlar t ex för minst 200kr i affären
Eller att laddaren bara går en kvart (och inte kan startas om för samma bil inom en timme eller liknande) per bil…
Finns ju dom som behöver handla mer än en Pucko och en Pain au chokolat