Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1569
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Klintan »

Jag tolkar det som att det är stationer som alltid har låg beläggning som öppnas, inte från timme till timme.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Wolf78 »

Varför inte öppna alla V2 till "övriga" elbilister med tillgänglighet till dessa 24/7 iaf om man köper abonnemang.
Samtidigt bygg ut alla laddplatser med V3 enbart för Tesla, win-win helt enkelt :D
Samtidigt har man live underhållning när man står och laddar och kan roa sig med "parkerings kaoset" på andra sidan.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.

Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.

Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
20211102_155150.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Dafro skrev:
OfarligTesla skrev:
RagWal skrev:
Fast så länge det är "överkapacitetsplatser" som säljs så är det ju inte märklig prissättning. Det är ju när det är kö som tillgängligheten är viktig. Tex >50% beläggning på stationen. Jag vet dock inte vad den infon kommer ifrån. Kanske bara en killgissning.
Ne det håller jag med om, om det är så att de stänger stationer för icke Teslor på resdagar om det bli trångt så är det ju helt klart rimlig prissättning. Du får ladda för i princip samma pris när det inte är så högt tryck och det finns outnyttjad kapacitet, medan om man köper en Tesla så får man alltid ladda. Då får du fortfarande ett mervärde av Teslas nätverk som Teslaägare.
Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.

Klubb för inbördes beundran? På vilket sätt? Det är laddstationer som jag baserar mitt val av bil på. Inte konstigare än så.

Det som däremot är konstigt är den djupa bitterhet som verkar finnas mot Tesla och våra superchargers bland andra elbilister.

Jag håller med om att det blir en utmaning att kommunicera när det finns plats och när det inte finns plats för andra elbilar. Helt ärligt tror jag inte det kommer fungera så bra. Folk kommer ändå åka fram och testa att koppla in sig "utifall det fungerar ändå". Om de ens kollar innan...
För att förtydliga min skrivning så menar jag inget illa med inbördes beundran, men visst är jag kraftfullt avundsjuk och förstår att ni som har Tesla inte vill att det öppnas upp. Menar mer att man måste kunna planera sin resa innan man åker för planeringsmöjligheten är inte lika bra i alla andra bilar som i tesla, särskilt för SuC som inte finns alls som valbara.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Du har tagit fel stolpe. Den till höger tillhör platsen du ställt dig på.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av hooked »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.

Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.

Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
20211102_155150.jpg
Även med den krystade lösningen blockar du en plats eftersom du parkerar i fel parkeringsruta.

Etrons placering av laddport gör att man inte kan ladda på superchargers där man backar in.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dafro »

Sant, får hoppas på en utbyggnad av övriga nätverk med dom med uttag vänster fram.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dstr skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Du har tagit fel stolpe. Den till höger tillhör platsen du ställt dig på.
:lol: :lol: :lol:
Som det konstaterats tidigare i tråden så måste E-tronägare parkera upp och ner för att laddporten ska hamna i närheten av rätt plats på en SuC.
Model Y P
Model S P
Model S P
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

fth skrev:
MWall skrev:
Klubb för inbördes beundran? På vilket sätt? Det är laddstationer som jag baserar mitt val av bil på. Inte konstigare än så.

Det som däremot är konstigt är den djupa bitterhet som verkar finnas mot Tesla och våra superchargers bland andra elbilister.
Ja, det är en hel del väldigt märkliga kommentarer i den här tråden om inbördes beundran, prostatamassage, apartheid, etc, man häpnar ju över vilka märkliga känslor SuC verkar väcka hos vissa :roll:

För mig är SuC ett mycket väl fungerande laddnätverk som har gjort att mina många, långa resor i Europa fungerat helt bekymmersfritt, varken mer eller mindre.

Att det nu öppnar upp för andra märken tycker jag är jättebra och jag gratulerar verkligen alla som äger andra märken till hur mycket bättre och enklare det nu kommer bli för er.

Jag kan till viss del förstå oron hos Tesla-ägare att SuC-upplevelsen nu skall bli sämre, även om jag alltså inte delar den, men hur man som ägare till någon annan elbil kan vrida detta till att vara något negativt är för mig helt obegripligt. :?

/fth
Jag tror inte det är någon som kör annan elbil än Tesla som tycker det är negativt att de öppnar upp. Däremot blev nog många negativt överaskade över att så pass många Teslaägare försöker påskina att det inte spelar någon roll att SuC öppnar upp för alla, du får ändå inte ladda där p.g.a. din bil. Även om det där med baseball-trän och att repa bilar var ett misslyckat skämt så blev stämningen i tråden ganska dålig ett tag. Man blir inte jättesugen att bege sig till en SuC och ladda om man riskerar en konflikt för att vissa ger sig själva tolkningsföreträde, och rätten att bestämma vilka bilar som får ladda eller inte. Jag sitter hellre i kö och väntar på en Ionity-laddare än bråkar vid en SuC. Helst hoppas jag Tesla kommer vara övertydliga så det inte finns utrymme till egna tolkningar (åt endera hållet) och därmed konflikter. Blir det så tror jag det kan bli jättebra och inte alls särskilt dramatiskt, trots att jag har laddluckan höger bak.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.

Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.

Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
20211102_155150.jpg

Du var tvungen att höja bilen för den där kantstenen? :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:

Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.

Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.

Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3359
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:

Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.

Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.

Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
Det kanske är den definitionen som Tesla jobbar på i piloten :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:

Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.

Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.
Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
Ja Mora är nog en av de minst belagda SuC:arna i Sverige. Men ändå den som har längst köer på jul/nyår, sportlov och påsk.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:

Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.

Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.

Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
Det kanske är den definitionen som Tesla jobbar på i piloten :)
Jag tror det skiljer en hel del i hur SuC nyttjas i Nederländerna vs Sverige.

- Avstånden är mycket kortare. Håller man sig inom landet behöver man nästan inte snabbladda alls.
- SuC är nästan lika billigt som hushållsel.
- Betydligt mer tättbefolkat.
- Inget transitland för norrmän.

Av det drar jag slutsatsen att det är mer vardagsladdning och mindre långdistansladdning än det är här i Sverige. Det betyder antagligen även att belastningen på varje SuC är jämnare över året. Inte ens stora resehelger behöver betyda något för belastningen eftersom avstånden är så korta. Jaha, du bor i Amsterdam och ska hem till släkten utanför Eindhoven till jul? Det blir ca 15 mil...

Det fungerar nog väldigt annorlunda mot hur det är här i Sverige där väldigt få vardagsladdar men där efterfrågan istället blir enorm när många ska köra långt på specifika helger. Plus att horder av norrmän åker längs vår västra kust...

Jag skulle alltså säga att det är betydligt enklare att införa det här i Nederländerna än i Sverige.

Det finns alltså risk för att Teslas algoritmer straffar den svenska glesheten och ojämna efterfrågan stenhårt. De kanske tycker att _alla_ svenska SuC har lite trafik och öppnar därmed upp _alla_. Skulle mycket väl kunna hända och deras motivation att göra undantag i algoritmen för ett enskilt litet land i norr är nog inte så hög.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3359
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:

Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.

Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.

Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
Det kanske är den definitionen som Tesla jobbar på i piloten :)
Jag tror det skiljer en hel del i hur SuC nyttjas i Nederländerna vs Sverige.

- Avstånden är mycket kortare. Håller man sig inom landet behöver man nästan inte snabbladda alls.
- SuC är nästan lika billigt som hushållsel.
- Betydligt mer tättbefolkat.
- Inget transitland för norrmän.

Av det drar jag slutsatsen att det är mer vardagsladdning och mindre långdistansladdning än det är här i Sverige. Det betyder antagligen även att belastningen på varje SuC är jämnare över året. Inte ens stora resehelger behöver betyda något för belastningen eftersom avstånden är så korta. Jaha, du bor i Amsterdam och ska hem till släkten utanför Eindhoven till jul? Det blir ca 15 mil...

Det fungerar nog väldigt annorlunda mot hur det är här i Sverige där väldigt få vardagsladdar men där efterfrågan istället blir enorm när många ska köra långt på specifika helger. Plus att horder av norrmän åker längs vår västra kust...

Jag skulle alltså säga att det är betydligt enklare att införa det här i Nederländerna än i Sverige.
Det stämmer säkert och i så fall vet säkert Tesla det.
Förhoppningsvis och troligtvis gör de piloter på olika marknader innan de öppnar för mycket så problem undviks.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Tror många skulle nöja sig om (bara) hälften av siterna öppnades. En del är ändå så nära.
Det kommer att bli kö vid stora resehelger. Oavsett. Det kommer man inte ifrån. Övriga är det inte så många som är ute och reser.
Mora kommer att vara belägrad vid vasaloppet.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.

Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.

Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
20211102_155150.jpg

Du var tvungen att höja bilen för den där kantstenen? :lol:
Nej, det var för att få laddporten högre upp. Annars räckte inte kabeln.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.

Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.

Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
20211102_155150.jpg

Du var tvungen att höja bilen för den där kantstenen? :lol:
Nej, det var för att få laddporten högre upp. Annars räckte inte kabeln.
Shit, så tajt alltså? Så om det inte finns någon kantsten att köra upp på så kommer inte kabeln räcka?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.

Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.

Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
Bilagan 20211102_155150.jpg finns inte längre

Du var tvungen att höja bilen för den där kantstenen? :lol:
Nej, det var för att få laddporten högre upp. Annars räckte inte kabeln.
Shit, så tajt alltså? Så om det inte finns någon kantsten att köra upp på så kommer inte kabeln räcka?
Laddkabeln kändes som en fiolsträng.
20211102_173058.jpg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.

Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev:
Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.

Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?

Lödde SuC är nog en av de mest belastade SuC:arna i Sverige. Så den behöver byggas ut ordentligt innan den kan öppnas för alla.
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev:
chaffis75 skrev:
Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.

Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?

Lödde SuC är nog en av de mest belastade SuC:arna i Sverige. Så den behöver byggas ut ordentligt innan den kan öppnas för alla.
Men förlåt var de inte de jag sa, dvs att lödde är högt belastad men inte Laholm. Jag bar även tydlig att jag gissar. Vad med min text var otydligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chaffis75 skrev:
Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.

Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?

Lödde SuC är nog en av de mest belastade SuC:arna i Sverige. Så den behöver byggas ut ordentligt innan den kan öppnas för alla.
Men förlåt var de inte de jag sa, dvs att lödde är högt belastad men inte Laholm. Jag bar även tydlig att jag gissar. Vad med min text var otydligt.
Lugn och fin!
Jag håller med och ville bara bekräfta det du sa om Lödde. Inget annat.

Sedan var jag nyfiken på vad du menade med att ”inte tro på” en dynamisk lösning. Det du skrev kan tolkas på olika vis. Är det konceptet med dynamisk lösning som sådant, eller om det är Teslas avsikt att ha en dynamisk lösning, du inte tror på?
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev:
chaffis75 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chaffis75 skrev:
Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.

Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?

Lödde SuC är nog en av de mest belastade SuC:arna i Sverige. Så den behöver byggas ut ordentligt innan den kan öppnas för alla.
Men förlåt var de inte de jag sa, dvs att lödde är högt belastad men inte Laholm. Jag bar även tydlig att jag gissar. Vad med min text var otydligt.
Lugn och fin!
Jag håller med och ville bara bekräfta det du sa om Lödde. Inget annat.

Sedan var jag nyfiken på vad du menade med att ”inte tro på” en dynamisk lösning. Det du skrev kan tolkas på olika vis. Är det konceptet med dynamisk lösning som sådant, eller om det är Teslas avsikt att ha en dynamisk lösning, du inte tror på?
Ok, sorry om jag misstolkar..

Med dynamisk lösning menar jag att man plötsligt bara tillåter teslor vid en viss beläggning, dvs att de styrs timme till timme eller kanske ännu högre upplösning.

Jag tror som sagt man väl öppnat en SuC så kommer den vara tillgänglig typ för alltid för alla. Däremot så tror jag inte man öppnar tex lödde SuC som den ser ut idag utan krävs en kraftig utbyggnad innan dess.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar