Laddning på flygplats i Norge
Moderator: Redaktion
Jag vet att det ibland kan vara problem att ladda i vanliga uttag i Norge. Är det någon som har erfarenheter av flygplatsparkeringar? Har bokat elplats på Gardermoen, parkeringen med busshuttel 3ggr/h. Vill inte ha strul med ett plan som inte väntar på mig 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Laddning på flygplats i Norge
Vad är det för uttag på laddplatsen? Svensk UMC funkar inte i norska Schucko.
Parkerade på Gardermoen i våras. Inget problem med svensk UMC och Schuko då.
Det var i ett av det stora parkeringshusen med gångväg till terminalerna.
Men det låter som att du kommer att parkera längre bort.
Det är inte alla norska uttag som strular. (Även om det är en väldigt stor andel av de jag har testat.)
Det var i ett av det stora parkeringshusen med gångväg till terminalerna.
Men det låter som att du kommer att parkera längre bort.
Det är inte alla norska uttag som strular. (Även om det är en väldigt stor andel av de jag har testat.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ok! Jag fick förklaringen från Tesla att eftersom det norska elsystemet bygger på två faser i uttaget med 230v mellan faserna, som de är ensamma om, så funkar endast UMC anpassad för detta i Norge.
Man kan inte räkna med att det ska fungera i Norge, men det kan mycket väl göra det, antingen om man råkar vara i ett område med TN-koppling (och Gardemoen är kanske en kandidat för det?), eller om IT-nätet inte har några störningar där man är inkopplad, så UMC-n är nöjd med jordningen.
Nybyggen i Norge är ofta TN, d v s samma som i Sverige, men IT-nätet dominerar fortfarande stort.
Nybyggen i Norge är ofta TN, d v s samma som i Sverige, men IT-nätet dominerar fortfarande stort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ok, då förstår jag. Jag kan tycka att Tesla borde leverera en UMC som funkar i alla europeiska länder, den som de levererar i Norge fungerar ju i Sverige men inte tvärtom. Nu har jag redan köpt en extra, men skulle jag köpa en nu skulle jag begära att få den norska modellen.
Jag ställde faktiskt frågan till Tesla varför alla inte får norsk UMC den verkar funka överallt utan att bry sig im hur den är vänd osvovelundkvist skrev:Ok, då förstår jag. Jag kan tycka att Tesla borde leverera en UMC som funkar i alla europeiska länder, den som de levererar i Norge fungerar ju i Sverige men inte tvärtom. Nu har jag redan köpt en extra, men skulle jag köpa en nu skulle jag begära att få den norska modellen.
Svaret blev "Vet inte det är dessa som kommer med bilar till sverige "
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
Försökte få den norska UMC levererad när jag köpte min bil, men se så fick man absolut inte göra. Så det blev en svensk. I Norge har jag bara använt CHAdeMO dock åker en hel del utanför SUC områden. Finns många sådana laddare där nu. Om man vill ha en norsk UMC får den nog köpas i Norge...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag lyckades övertala Service Center i Schweiz att beställa en Norsk UMC till mig, dvs som extra laddare. Jag sa helt enkelt att jag skulle till Norge och ville ha en extra som skulle fungera där.
Den jag fick hade en text på baksidan att den var avsedd för IT nät.
Den jag fick hade en text på baksidan att den var avsedd för IT nät.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Tack för svar, får superladda innan och hoppas på det bästa. Två veckor utan laddning får funka i värsta fall...
Gött! Funkar utan problem! 13A 220V. Ska nog hinna bli laddad på två veckor
Hittills kan jag varmt rekommendera Gardermoen Parkering, 690NOK inklusive el och buss till flygplatsen. 5 min resa och 3000:- billigare än parkeringshuset!

Parkeringshus vid norska flygplatser är enbart för affärsresande som är anställda, dvs inte egen firma. Det är bara vi som är villiga att "betala" de priserna, helt sjukt, men jag är alltid just in time när jag reser med jobbet, shuttlebuss hade spräckt mina tidsschemanstefan007 skrev:Gött! Funkar utan problem! 13A 220V. Ska nog hinna bli laddad på två veckorHittills kan jag varmt rekommendera Gardermoen Parkering, 690NOK inklusive el och buss till flygplatsen. 5 min resa och 3000:- billigare än parkeringshuset!

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Är uttaget märkt 16A? Om inte är det säkrast att minska till 10A eftersom ett 10A-uttag inte klarar 13A kontinuerligt.
Oj, det kollade jag aldrig. Bilen är fulladdad nu iaf. Bilen "valde" 13A, hemma laddar jag bara 10A, på jobbet 16A.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Bra! Bilen väljer tyvärr 13A på uttag som normalt är säkrade till 10A, men om det funkade hela laddningen är antagligen uttaget säkrat till 16A.
Du laddar 16A på jobbet? Inte med UMC antar jag? Den stryper väl alltid vanlig schuko till 13A m jag inte minns fel?stefan007 skrev:Oj, det kollade jag aldrig. Bilen är fulladdad nu iaf. Bilen "valde" 13A, hemma laddar jag bara 10A, på jobbet 16A.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag håller inte med om att 13 A är "tyvärr". Skulle den alltid välja 5 A, så får man ställa upp om man har kraftigare säkring än 6 A?
Bilen väljer alltså som standard det högsta kontakttypen stöder. Det är definierat som 13A för schuko på Tesla för att inte köra ett 16 A-uttag på fullt under lång tid, och ett schukouttag kan såklart ha lägre säkring än 16 A, så man får ju vara beredd att sänka det om det behövs, men det normala på offentliga laddplatser med schuko torde vara 16 A.
UMC:n och trefas är 16 A som standard.
Bilen väljer alltså som standard det högsta kontakttypen stöder. Det är definierat som 13A för schuko på Tesla för att inte köra ett 16 A-uttag på fullt under lång tid, och ett schukouttag kan såklart ha lägre säkring än 16 A, så man får ju vara beredd att sänka det om det behövs, men det normala på offentliga laddplatser med schuko torde vara 16 A.
UMC:n och trefas är 16 A som standard.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag förstår ditt resonemang, men än så länge är ju ganska få Schuko i Sverige säkrade till 13A, så varför ha det som standard? Det bästa vore om man själv kunde ställa vilken laddström som ska vara standard för Schuko. Det går ju inte att öka till 16A om Schukon är säkrad för det.
13A är väl för att inte ta ut max i ett 16A-uttag? Därför borde man analogt inte heller ta ut mer än 8A ur ett 10A? Men Teslan ser ju inte hur uttaget är säkrat (förrän saker börjar gå varmt och det blir spänningsfall ... )
Jag ladda schuko i garget
Tesla är inställd 13A men tittar man i remote S så drar den 8-9A
Sänker jag i Teslan till 10 så ökar tiden för laddningen
Hur hänger detta ihop ?
Tesla är inställd 13A men tittar man i remote S så drar den 8-9A
Sänker jag i Teslan till 10 så ökar tiden för laddningen
Hur hänger detta ihop ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Laddbox både hemma och på jobbet. Dock valt 10A hemma så jag aldrig blåser 25A huvudsäkring. Dags att skaffa effektvakt till boxen tror jag...HelectriC skrev:Du laddar 16A på jobbet? Inte med UMC antar jag? Den stryper väl alltid vanlig schuko till 13A m jag inte minns fel?stefan007 skrev:Oj, det kollade jag aldrig. Bilen är fulladdad nu iaf. Bilen "valde" 13A, hemma laddar jag bara 10A, på jobbet 16A.