KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Fick just ett offertförslag från min lokala handlare på en RWD EV6 I basutförande med vinterdäck och avtagbart drag. Rabatten han gav var 4 procent. Vet att de som är med i LRF får 6 procent plus en bonus på 6.000 kronor. Tyvärr är jag inte lantbrukare.

Vad har ni lyckats förhandla till er för rabatter?

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

Såg en hel drös av EV6 på lastbil nyss , påväg söderut på västkusten
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Nu har jag varit och tittat på EV6 live för första gången. Utseende är en smaksak, men jag tyckte den var riktigt snygg i verkligheten. Jag förstår att Kia är stolta över den och tror många kommer bli förvånade över vilken maffig bil det är, när de får se den i verkligheten. Även interiören var riktigt bra, mycket bättre än på bilderna där den ger ett lite rörigt intryck. Jag föredrog nästan interiören i Plus-versionen framför den i GT-line som jag ska ha. Den gav ett renare uttryck än GT-line som har vita detaljer och ränder på instrumentbrädan. Däremot är alcantaran i sätena riktigt snygg i GT-line. Stolarna kändes riktigt bekväma, även om det är svårt att avgöra innan man kört lite längre med bilen. En del hårdplast finns det på nedre halvan av dörrarna och mittkonsollen, men den är av hög kvalitet och den har en behaglig yta.

Platsmässigt var gav bagaget ett betydligt mindre intryck än i ID4, precis som jag tyckte med Ioniq 5. Men det är nog stort nog för de allra flesta. Däremot var det bättre benutrymme bak än i ID4, som redan den har massor med plats. Sittkomforten i baksätet var fullt jämförbar med Ioniq 5 och mycket bättre än i Model Y, som min kropp inte alls kommer överens med (men det är nog snarare min ryggs fel än Model Y's fel). Baksätet är lägre än i ID4 och Model Y men jag upplevde inte någon skillnad mot Ioniq 5.

Sammantaget är jag både glad och lättad att jag gillade den så mycket, med tanke på att jag trivs så bra med min ID4 och beställde EV6 utan att ha sett den. Några minuters provkörning tackade jag nej till. Jag vill hellre vänta med det till jag får bilen och kan testa den på riktigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Johan E
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2021 20:01

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

Har varit kluven till baken när man sett den på bild, Ful? Snygg? :?: :!:
Men det visade sig att EV6:an var fantastiskt fin i verkligheten(enligt mig), kvaliteten känns ”premium”

Nu hoppas man på leverans under v.49 (”guppar” just nu på båt i medelhavet)
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: KIA EV6

Inlägg av hek »

Min bilhandlaren mailade ikväll och sa att min bil har kommit in till dom under dagen. Vi får hoppas att vinterhjul och dragkrok kommer in i nästa vecka.
EV6 RWD Plus beställd på Landrins i Lund.
Eldsig
Inlägg: 199
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: KIA EV6

Inlägg av Eldsig »

Johan E skrev:
Har varit kluven till baken när man sett den på bild, Ful? Snygg? :?: :!:
Men det visade sig att EV6:an var fantastiskt fin i verkligheten(enligt mig), kvaliteten känns ”premium”

Nu hoppas man på leverans under v.49 (”guppar” just nu på båt i medelhavet)
Jag valde delvis bort min förbokade EV6 pga baken, men idag när man fick se den IRL så var den inte så anskrämlig. Riktigt schysst faktiskt. Jag börjar nästan vackla från mitt val Ioniq5...tycker proportioner och inredningen i EV6 var bättre än I5. Jag vill inte ha nån sportig, superflashig bil, men tycker att storleken dämpade det lite. Den enda nackdelen jag hann med att upptäcka var det otroligt låga baksätet. Jag som är 183, med ganska långa ben, satt dåligt. Jag skulle inte vilja sitta dubbelvikt så mer än korta sträckor. Men som sagt positivt överraskad och otroligt trevlig bil. Ingen provkörning idag dock.

Nu måste jag iväg och prova I5 igen och fundera över för-/nackdelar med de två syskonen. Och jag hoppas verkligen inte GV60 kommer hit innan min nästa bil står på gården...
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

GV60. Syskonbil med EV6.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

yamahafj skrev:
GV60. Syskonbil med EV6.

Egen tråd här
viewtopic.php?f=27&t=25699&p=566940&hil ... 60#p566940
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Laddkurvan på en 150 kW laddare. Ser helt ok ut!
Screenshot 2021-11-05 at 15-24-22 NOUVELLE Kia EV6 ELLE CHARGE AUSSI VITE QU'UNE TESLA Essai sur une borne 150kW - YouTube.png
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Johan E
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2021 20:01

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

Aros Auto Västerås hade redan sålt 30st EV6:or innan VIP kvällen.
Helt otroligt!
Enligt säljaren skulle dessa levereras innan nyår.
Första kund får sin levererad måndag 8 November.
scarass
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 okt 2021 23:50

Re: KIA EV6

Inlägg av scarass »

En ÅF i gbg hade 100 sålda innan VIP kvällen!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

Wow.
Vad är skillnaden från ioniq5? Kia är dyrare vad jag vet, lite mindre (sk sportigare) mer premium?
Det har ryktas om bättre effektivitet (äni5) men har inte sett någon test ännu.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Dexter86 skrev:
Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Jaså coldgate’ade den? D va ju mindre nice :/
Undra varför dom inte lägger in så den förvärmer direkt när dom släpper bilen?
Är det för dom vill ha ut info osv ur batteriet ett tag först eller ?
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Dexter86 skrev:
MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Jaså coldgate’ade den? D va ju mindre nice :/
Undra varför dom inte lägger in så den förvärmer direkt när dom släpper bilen?
Är det för dom vill ha ut info osv ur batteriet ett tag först eller ?
Generellt blir det mindre värmeutveckling på 800V då strömstyrkan är ungefär hälften mot 400. Blir intressant när vi får lite mer data, å andra sidan överhettade ionic5 när Björn testade men vi fick aldrig klarhet om det var fel på just den bilen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

Det kan också vara så att nya bilar och laddare måste uppdateras så de kan förhandla om rätt ladd hastighet. Så vi får se om de kan göra något senare.
Hoppsan_84
Inlägg: 270
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: KIA EV6

Inlägg av Hoppsan_84 »

Laddaren levererar det bilen begär om det finns tillgängligt hos laddaren.

Jag skulle inte kalla det en förhandling.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Mickep skrev:
Det kan också vara så att nya bilar och laddare måste uppdateras så de kan förhandla om rätt ladd hastighet. Så vi får se om de kan göra något senare.
Det var väldigt tydligt att begränsningen låg hos bilen, när snöflingan på batteriet slocknade så hoppade hastighet upp till 190kW.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Jaså coldgate’ade den? D va ju mindre nice :/
Undra varför dom inte lägger in så den förvärmer direkt när dom släpper bilen?
Är det för dom vill ha ut info osv ur batteriet ett tag först eller ?
Generellt blir det mindre värmeutveckling på 800V då strömstyrkan är ungefär hälften mot 400. Blir intressant när vi får lite mer data, å andra sidan överhettade ionic5 när Björn testade men vi fick aldrig klarhet om det var fel på just den bilen.
Känns snurrigt. Menar du att det är kablarna i en 400V-bil som blir så heta att de utvecklar en massa värme?

Fördelen med högre spänning och lägre strömstyrka i kablaget är ju att man kan installera klenare dimensioner på kablarna (men med mer isolering för den högre spänningen), och på det viset spara både kostnad och vikt i bilarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: KIA EV6

Inlägg av apkungen »

martinot skrev:
MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Jaså coldgate’ade den? D va ju mindre nice :/
Undra varför dom inte lägger in så den förvärmer direkt när dom släpper bilen?
Är det för dom vill ha ut info osv ur batteriet ett tag först eller ?
Generellt blir det mindre värmeutveckling på 800V då strömstyrkan är ungefär hälften mot 400. Blir intressant när vi får lite mer data, å andra sidan överhettade ionic5 när Björn testade men vi fick aldrig klarhet om det var fel på just den bilen.
Känns snurrigt. Menar du att det är kablarna i en 400V-bil som blir så heta att de utvecklar en massa värme?

Fördelen med högre spänning och lägre strömstyrka i kablaget är ju att man kan installera klenare dimensioner på kablarna (men med mer isolering för den högre spänningen), och på det viset spara både kostnad och vikt i bilarna.
Är med dig där. Ingen skillnad på motor, batterier osv. Endast överföringar som det blir mindre förluster i.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

martinot skrev:
MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
Tysken, BatteryLife testade live igår, vill minnas det stod 24.5kWh/100km med 116km/h i snitt
5-9 grader
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Jaså coldgate’ade den? D va ju mindre nice :/
Undra varför dom inte lägger in så den förvärmer direkt när dom släpper bilen?
Är det för dom vill ha ut info osv ur batteriet ett tag först eller ?
Generellt blir det mindre värmeutveckling på 800V då strömstyrkan är ungefär hälften mot 400. Blir intressant när vi får lite mer data, å andra sidan överhettade ionic5 när Björn testade men vi fick aldrig klarhet om det var fel på just den bilen.
Känns snurrigt. Menar du att det är kablarna i en 400V-bil som blir så heta att de utvecklar en massa värme?

Fördelen med högre spänning och lägre strömstyrka i kablaget är ju att man kan installera klenare dimensioner på kablarna (men med mer isolering för den högre spänningen), och på det viset spara både kostnad och vikt i bilarna.
Om du ligger i 130 och tar ut konstant 30kW så borde strömstyrkan per cell var hälften mot ett 400V pack? Strömstyrkan per cell gör att batteriet blir varmare, inte kablar. Därför menar jag att det borde vara svårare att bygga upp värme i ett 800V pack kontra 400V. Tänker jag helt fel så får ni gärna förklara.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: KIA EV6

Inlägg av wector »

MrEarp skrev:
martinot skrev:
MrEarp skrev:
Dexter86 skrev:
MrEarp skrev:
Tittade lite på hans video igår, känslan var törstig och coldgate efter 28mil i 130km/h vid +2C. Bra iaf att bilen visar snöflinga på batteriet vid coldgate.
Jaså coldgate’ade den? D va ju mindre nice :/
Undra varför dom inte lägger in så den förvärmer direkt när dom släpper bilen?
Är det för dom vill ha ut info osv ur batteriet ett tag först eller ?
Generellt blir det mindre värmeutveckling på 800V då strömstyrkan är ungefär hälften mot 400. Blir intressant när vi får lite mer data, å andra sidan överhettade ionic5 när Björn testade men vi fick aldrig klarhet om det var fel på just den bilen.
Känns snurrigt. Menar du att det är kablarna i en 400V-bil som blir så heta att de utvecklar en massa värme?

Fördelen med högre spänning och lägre strömstyrka i kablaget är ju att man kan installera klenare dimensioner på kablarna (men med mer isolering för den högre spänningen), och på det viset spara både kostnad och vikt i bilarna.
Om du ligger i 130 och tar ut konstant 30kW så borde strömstyrkan per cell var hälften mot ett 400V pack? Strömstyrkan per cell gör att batteriet blir varmare, inte kablar. Därför menar jag att det borde vara svårare att bygga upp värme i ett 800V pack kontra 400V. Tänker jag helt fel så får ni gärna förklara.
30kW är 30kW oavsett om du kör ett 400V eller 800V. Du får kräma på med dubbla ampere på ett 400V bara. Sen har du en annan resistans i ett 800V pack jämfört med ett 400 där kablar och annat är tunnare m.m. vilket ger mindre värme.
Men det är nog inte lika viktigt om man dundrar på med 30kW konstant. Du kommer behöva rejäl kylning oavsett.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: KIA EV6

Inlägg av PapaD »


Tummen upp blev sammanfattningen på Autobahn. Snabbare än model Y på 100 mil trots kallare väder. Inte illa alls. De kan bygga bilar, hoppas de ställer om snabbare från ICE till enbart eldrift.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Vispen74
elbilist
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 nov 2021 21:35

Re: KIA EV6

Inlägg av Vispen74 »

Provkörde EV6 i dag.

Två största intrycken:
  • 1. Riktigt bra komfort, klart överlägsen ID4 och Enyaq
    2. Försök inte titta ut när du backar för man ser inget i alla fall, i synnerhet som det ösregnade i dag och det saknas torkare
Så nu behöver jag inte fundera längre på vad för bil som ska beställas inför kommande utgång av leasingen.Det praktiska som att bagaget har lägre höjd än de andra två blev plötsligt underordnat, skillnaden i känslan på bilarna är så stor. Tur man inte är familjens hund som får åka lite trängre.

Nu gäller bara att hitta den billigaste privatleasingen på EV6 runt Stockholm. Tips?
Skriv svar