TPMS problem med en sensor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Bumbelbee81
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 aug 2021 09:30

TPMS problem med en sensor

Inlägg av Bumbelbee81 »

Har sökt runt på forumet och på Youtube men blir inte klokare. Satte på vinterhjulen förra veckan, Tesla original. Helt nya. Tre sensorer tickade i gång medan vänster bak flimrade till och sen har den inte dykt upp igen. Har provat lätt och djup omstart av bilen. På amerikansk Youtube-klipp har jag sett att en del har knappen reset tpms under servicemenyn. Jag hittar ingen sådan knapp i min SR+ 2021. Har senaste versionen av mjukvaran.

Någon som har goda råd? Bara att köra runt och hoppas på det bästa eller fippla med lufttrycket?
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av MatsJ »

Vänster bak är klassiskt, jag såg inte vänster bak på hela vintern med vinterhjulen på min M3P. Trots roterande av positioner på hjulen så var det alltid vänster bak som saknades, så alla sensorer fungerade. När jag började testa att ändra trycket på ett hjul i taget för att se vilket som ändrade sig på displayen så upptäckte jag att det bara var höger fram som bilen visade på rätt plats. Ändrade jag lufttryck i vänster bak som inte visades på displayen så ändrades lufttrycket i vänster fram. Vänster fram visades som höger bak, och det hjul som den inte hade kontakt med satt egentligen höger bak...
När sommarhjulen åter monterades så fungerade allt klockrent igen, så problemet fanns inte heller i bilen.
Drog slutsatsen av detta att det sitter en asymmetriskt placerad TPMS-mottagare/antenn i bilen, och den avgör positionen genom avståndet till respektive sensor. Men vinterhjulens sensorer har uppenbarligen svagare signal än sommarhjulens vilket gör att den inte har kontakt med höger bak, men den visar detta som att vänster bak saknas då övriga kommer före i den inbördes ordningen som bilen avståndsordnar hjulen i.
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av tobias_rullar »

Jag har samma bekymmer med min nu med vinterdäcken. Dock saknas vänster fram för mig.
Det konstiga är att till att börja med fungerade alla TPMS på 4 hjulen. Sedan efter någon dag fick jag felmeddelande i skärmen.

Såvitt jag vet är det Tesla orginal TPMS, iaf var det det som kommunicerades av ABS Wheels. Stammen är silvrig om nu det skulle göra någon skillnad.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av mwest »

tobias_rullar skrev:
Jag har samma bekymmer med min nu med vinterdäcken. Dock saknas vänster fram för mig.
Det konstiga är att till att börja med fungerade alla TPMS på 4 hjulen. Sedan efter någon dag fick jag felmeddelande i skärmen.

Såvitt jag vet är det Tesla orginal TPMS, iaf var det det som kommunicerades av ABS Wheels. Stammen är silvrig om nu det skulle göra någon skillnad.
Hade samma problem, ge det några mil till, typ upp till 10 mil. De hittade in igen efter ett antal mils körning.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av tobias_rullar »

mwest skrev:
Hade samma problem, ge det några mil till, typ upp till 10 mil. De hittade in igen efter ett antal mils körning.
Ja det är väl egentligen inte ett jättebekymmer, mest störande med felmeddelandet. Var ju aldrig något problem med orginalhjulen så jag tycker det är mystiskt om det kan komma och gå nu när det ska samma TPMS-modell.

Jag har funderat på om det kan vara något med fastsättningen i fälgen, att TMPS vill ha kontakt med fälgen och använda den som antenn? Jag har inte sett en TPMS på nära håll, på foto ser den mest ut att vara fastsatt med dubbelhäftande tape.
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av niclassoderlund »

Jag har haft exakt samma som alla här ovan beskriver. Första dagen fungerade allt. Andra dagen började min höger bak sluta ge signal. Sen var det så i en dryg vecka, sen har allt fungerat som det ska.

//N
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Bumbelbee81
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 aug 2021 09:30

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av Bumbelbee81 »

Tack för svar! Bara att köra på och hoppas på det bästa med andra ord.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av IcePic »

Grr, har t.o.m. bokat service för det här, så får man meddelande från SC att de inte har reservdelar och därmed flyttat min service till 25:e, så det blir ett antal veckor till med tre varningstrianglar på displayen. Inte imponerad.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Ort: Åkersberga
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av Plexx »

Har samma problem som alla ovan men med vänster fram.
Till en början funkade alla sen slutade vänster bak att funka utan att bilen gav felmeddelande.
när jag hade tryckdisplayen uppe under körning såg jag hur däcket utan signal shiftade runt mellan alla 4 hjul ett par gånger innan det tillslut stannade på vänster fram som sedan resulterade i felmeddelande från bilen.
Hoppas att det börjar funka snart igen.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av tobias_rullar »

En uppdatering: alla mina TPMS har fungerat OK nu dom senaste 2 turerna jag gjort.

Det var nog bara tillfälligt fel på luften i hjulhuset vänster fram som gjorde att signalerna inte kom fram. :shock:
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av Arctic Drifter »

Nu har jag problem med en sensor, höger bak i det här fallet.

Förra sommaren med original-TPMS, inga problem. Körde sedan hela vintern med eftermarknads-TPMS, fungerade klockrent.
Nu skiftade jag sida för bakhjulen när jag la över till sommarhjul (original). Den hittar inte höger bak. Har kört ~50 mil, startat om samt skiftat hjulstorlek i menyn och installerat en uppdatering. Ingen skillnad...

Fler tips?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av tor-ake »

Jag köpte 2023 eftermarknadssensorer BLE av märke Cub, och de funkade aldrig riktigt hundra. De gav signal ibland men oftast inte. Var i kontakt med både återförsäljaren och generalagenten men ingen lösning. Fick så klart olika instruktioner om att jag skulle köra si och så, starta om bilen, slå av bluetooth, svinga en död katt över huvudet vid nymåne, men trots att veckorna gick blev det ingen lösning. Så beställde jag 4st original Tesla och däckverkstan monterade dem idag. Bam! Efter 500m körning får jag korrekt tryck från alla fyra, och felmeddelandet försvann.
Model 3 tillverkad i Shanghai sommaren -22
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: TPMS problem med en sensor

Inlägg av ducce916m »

Arctic Drifter skrev: 09 maj 2023 12:00
Nu har jag problem med en sensor, höger bak i det här fallet.

Förra sommaren med original-TPMS, inga problem. Körde sedan hela vintern med eftermarknads-TPMS, fungerade klockrent.
Nu skiftade jag sida för bakhjulen när jag la över till sommarhjul (original). Den hittar inte höger bak. Har kört ~50 mil, startat om samt skiftat hjulstorlek i menyn och installerat en uppdatering. Ingen skillnad...

Fler tips?
Köpte från Tässla eftersom de då var slut hos Tesla. Vid däckskifte i våras slutade en av sändarna att fungera. Var i kontakt med Tässla som skulle undersöka saken, men de kom aldrig tillbaka. Provade alla upptänkliga omstarter utan resultat. Efter en tid började samtliga emellertid fungera och har gjort så sedan dess.
Skriv svar