
Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Moderator: Redaktion
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Jag tycker autosteer fungerar så bra som man kan förvänta sig av en beta version! På större motorvägar(E4/E20 mm) funkar det bra, landsvägar med mötande trafik och kurvor tar jag över själv! 

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Det kan jag helt klart hålel med om. Det största problemet som jag har på motorvägran är strax stöder om Uppsala (södergående) och norr om Nyköping finns det ett ställe i motorvägen där det går upp och sedan en snabb sänka. Om du kör med autopiloten får bilen fnatt och man tror den skall köra av vägen. Misstänker det hänger i hop med att bilen lättar lite när den kör över krönet och får problem.Alx skrev:Jag tycker autosteer fungerar så bra som man kan förvänta sig av en beta version! På större motorvägar(E4/E20 mm) funkar det bra, landsvägar med mötande trafik och kurvor tar jag över själv!
Annars har jag inga större problem med den på vanlig motorväg.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Ja, det där med fnatt vid snabba sänkor på motorväg har jag också upplevt! Det kan rimligen inte vara så svårt att korrigera, Tesla bör ha gott om data på beteendet vid det här laget.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
OBS att autosteer inte klarar snötäckta vägar!
Den får tyvärr gå i dvala tills våren kommer.
Den får tyvärr gå i dvala tills våren kommer.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Nu har jag testat Autosteer på både motorväg och landsväg med 2.7.77 och den placerar sig fortfarande på ungefär samma plats i sidled som jag gör själv, vilket är mitt i filen.
Kan det vara någon justering så att det kan skilja mellan olika bilar?
Kan det vara någon justering så att det kan skilja mellan olika bilar?
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Pontus skrev:Jag har märkt att där farthållaren saktar ner är inte navigatorn uppdaterad, vet inte om det har något samband men kanske.Martinen skrev:Får kosta på mig lite gnäll.
Min bil försökte döda mig för en stund sedan.
Körde med autosteer igång på en rak väg som jag kört på flera gånger innan. Fint väder och bra sikt. Helt plötsligt rycker den till i ratten och ska av vägen. Undrar var dom bakom tänkte.![]()
Börjar störa mig lite mer på den senaste uppdateringen.
Autosteer är jävligt häftigt men man måste vara mer alert med den på än när man kör själv. Jag skulle lätt kunna klara mig utan. Adaptiv farthållare däremot är ett krav, och sedan Senaste uppdateringen har den blivit sämre. Saktar ner på fel platser helt o onödan.
Vad det gäller autosteer så stör jag mig mest på att den ska ligga så nära högerfilen. Igår var jag och en bil till ensamma på en 3 filig motorväg jag i mittenfilen och den andra till höger hade jag inte tagit tag i ratten hade våra backspeglar krockat. Varför den vet att bilen till höger ligger nära och ändå ska den lägga sig på linjen till höger, det finns jätte mycket utrymme till vänster???
Jag har ett flertal ställen där kartorna är helt rätt, men den ändå saktar ner.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Nej det är ju självklart, men du får tänka på vi här nere på de södra breddgrader har lite mer tropiskt klimat och ingen snö på vägarna än.TiborBlomhall skrev:OBS att autosteer inte klarar snötäckta vägar!
Den får tyvärr gå i dvala tills våren kommer.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Nu fattar jag vad du menar! Precis efter att jag tagit bilden på hur min bil placerar sig i filen med Autosteer så rycker den plötsligt till rejält till höger på en helt rak väg!?! Jag parerar snabbt emot men får sladd som det tar en liten stund att räta upp. De som låg bakom måste verkligen undrat vad jag sysslade med!Martinen skrev:Får kosta på mig lite gnäll.
Min bil försökte döda mig för en stund sedan.
Körde med autosteer igång på en rak väg som jag kört på flera gånger innan. Fint väder och bra sikt. Helt plötsligt rycker den till i ratten och ska av vägen. Undrar var dom bakom tänkte.![]()
Börjar störa mig lite mer på den senaste uppdateringen.
Autosteer är jävligt häftigt men man måste vara mer alert med den på än när man kör själv. Jag skulle lätt kunna klara mig utan. Adaptiv farthållare däremot är ett krav, och sedan Senaste uppdateringen har den blivit sämre. Saktar ner på fel platser helt o onödan.
Jag kommer inte att använda Autosteer innan den uppdateras!
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Har också upplevt att den rycker i ratten på krön. En fundering är att det kanske beror på att den saknar djupseende. Det blir inte bättre med en kamera helt enkelt. Visserligen har bilen kartan att gå efter, men prioriterar förmodligen input från den enögda kameran om det blir en konflikt. (Sannolikt en bra prioriteringovelundkvist skrev:Ja, det där med fnatt vid snabba sänkor på motorväg har jag också upplevt! Det kan rimligen inte vara så svårt att korrigera, Tesla bör ha gott om data på beteendet vid det här laget.

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)