Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lav1 »

Mycket intressant att man nämner WLTP siffran i ett så kortfattat meddelande som tidigare nämnt. Kan betyda att de snart släpper ny modell med större batteri som beställningsbar? Något är det i alla fall.
Himself
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 okt 2021 00:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Himself »

Fick veta att jag hade en bil efter mail till Tesla-kontakten. Direkt därefter dök det upp slutfaktura etc på hemsidan.

Beställd 13/10, LR, vit/svart, 20" + vinterdäck. Prel. upphämtning 3 dec.

Kan kanske vara värt att skicka ut å fråga om ni är otåliga, och chansen finns ju att ni får lite info :)

(Helt enkelt... allt verkar inte vara helt automatiserat...)
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Nu fick jag SMS om att boka tid för upphämtning.

Beställd och godkänd finansiering av MYLR den 1/10 Svart/Svart med 19”, upphämtning bokad 30/11 i Sthlm (Trosta).
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Malt1 skrev:
Nu fick jag SMS om att boka tid för upphämtning.

Beställd och godkänd finansiering av MYLR den 1/10 Svart/Svart med 19”, upphämtning bokad 30/11 i Sthlm (Trosta).
Fan så Avis man är !!!
Beställer man nu lär man ju få Väldigt sent i december
call3man
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2021 21:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av call3man »

Nu störtar smsen in från Tesla om upphämtning. Jag och 2 kompisar fick samtidigt för 15min sedan. Länk med bokning av tid, tiderna försvinner ala covid vaccinations bokning! Fick 30e nov på fm. Hur tar man sig till Trosta utan skjuts? Taxi?

Just det, inget VIN etc på Teslas sida.
teslaponken
Inlägg: 451
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Nån mer som hämtar 23:e på eftermiddagen? :D
Blir att ordna accelerationsboosten bums och testa krutet innan vägarna blir för hala för det :shock:
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
peter_nemeth
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2021 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av peter_nemeth »

Ni som fått SMS etc för leverans nu i november/december 2021;

När beställde ni och kan ni skriva något om vilken konfiguration/färg ni har?

Det kanske kan hjälpa fler (iaf mig) att förstå när vi kan förvänta oss leverans. (Jag beställde våren 2020, men höll på den i augusti när Tesla ringde runt. Återaktiverade beställningen först för några veckor sedan.)

Cheers,
/P
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Beställt YLR vit/svart idag 8/11 och håller tummarna för leverans i december månad i Gbg!
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Jag beställde 1/10. Svart/svart med 19” fälgar och har bokat upphämtning 30/11 i Sthlm!
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

Jag säljer min -21 M3LR imorgon, med ett visst vemod. Sitter nu i detta väntrum istället. Vit/svart /19”.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Rane
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2016 00:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rane »

peter_nemeth skrev:
Ni som fått SMS etc för leverans nu i november/december 2021;

När beställde ni och kan ni skriva något om vilken konfiguration/färg ni har?

Det kanske kan hjälpa fler (iaf mig) att förstå när vi kan förvänta oss leverans. (Jag beställde våren 2020, men höll på den i augusti när Tesla ringde runt. Återaktiverade beställningen först för några veckor sedan.)

Cheers,
/P
Beställde 30/9, midnattsgrå bil med svart inredning, uppgraderad autopilot, 19" och lite extra dyra vinterhjul :P .
Bokad upphämtning till 30/11, Fick mitt sms i fredags så den står rimligtvis på Fuxian och guppar just nu.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

PapaM skrev:
Jag säljer min -21 M3LR imorgon, med ett visst vemod. Sitter nu i detta väntrum istället. Vit/svart /19”.
Sålde min -19 M3LR idag med ännu större vemod eftersom jag sitter i ett heeeeeeelt annat väntrum.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Patrik_Json
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 okt 2021 19:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Patrik_Json »

Bokade 19/10, hämtar 30/11.
Vit med svart inredning och 20”.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

Rane skrev:
peter_nemeth skrev:
Ni som fått SMS etc för leverans nu i november/december 2021;

När beställde ni och kan ni skriva något om vilken konfiguration/färg ni har?

Det kanske kan hjälpa fler (iaf mig) att förstå när vi kan förvänta oss leverans. (Jag beställde våren 2020, men höll på den i augusti när Tesla ringde runt. Återaktiverade beställningen först för några veckor sedan.)

Cheers,
/P
Beställde 30/9, midnattsgrå bil med svart inredning, uppgraderad autopilot, 19" och lite extra dyra vinterhjul :P .
Bokad upphämtning till 30/11, Fick mitt sms i fredags så den står rimligtvis på Fuxian och guppar just nu.
Härligt! Grattis! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nils944 »

La ordern den 1:a november - Pärlvit, svart inredning, 19" hjul.
Fick fakturan den 3:e november som visar preliminärt upphämtningsdatum den 9:e december i Göteborg
Jag har inte fått sms, men chassinumret står på fakturan.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Kan fasiken inte bestämma om jag ska beställa en till nu i december , eller om man ska sikta på Q1
Känns psykologiskt bättre köpa nästa år och få -22, även fast Tesla inte räknar så, så gör resterande bilfirmor det
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Dexter86 skrev:
Kan fasiken inte bestämma om jag ska beställa en till nu i december , eller om man ska sikta på Q1
Känns psykologiskt bättre köpa nästa år och få -22, även fast Tesla inte räknar så, så gör resterande bilfirmor det
Jag hoppas på längre räckvidd till Q1...

Min M3 är uttagen i december 2020 och den har modellår 2021.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

”Vi ändrar årsmodell när vi går in i nästa år! Så det är 2021 fram till årsskiftet!

Allt gott”

Dom har väl ändrat det också som allt annat kvartal till kvartal i guess…
teslaponken
Inlägg: 451
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Min Y är framme om 2 veckor men har inte fått slutfakturan än :shock:
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Någon som väntar leverans till GBG runt månadsskiftet som fått nått sms om bekräftad leveransdatum?
Jag har prell 30/11 men inte fått något ännu.
call3man
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2021 21:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av call3man »

Tjena,

Vet någon hur går transporten från Zebrugge? Fortsätter båten närmre Sverige eller lastas bilarna nu om till tåg/lastbil till alla olika utlämningsstäder?
Henke_73
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 okt 2021 21:01
Ort: Örebro

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Henke_73 »

teslaponken skrev:
Min Y är framme om 2 veckor men har inte fått slutfakturan än :shock:
Har du loggat in på ditt konto via dator och kollat?

Min fanns inte när jag kollade i telefonen men jag sedan loggade in i datorn fanns den den där och nu syns den även i appen. :)
teslaponken
Inlägg: 451
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Henke_73 skrev:
teslaponken skrev:
Min Y är framme om 2 veckor men har inte fått slutfakturan än :shock:
Har du loggat in på ditt konto via dator och kollat?

Min fanns inte när jag kollade i telefonen men jag sedan loggade in i datorn fanns den den där och nu syns den även i appen. :)
Oj! Ska kolla ikväll.

Är lite nervös nu haha.
Vill ju ha bilen 23e :)
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Sådär, då är en MY beställd. Jag hade en MS 2018-2020 men tyckte att det var lite väl kostsamt att ha en MS parkerad utanför huset (man jobbade ju hemifrån så man behövde liksom inte åka så mycket) så jag bytte till en Toyota-hybrid istället. Jag har visserligen trivts bra med bilen under det senaste året men har mer och mer känt att jag saknar känslan av att köra på el. Efter ganska omfattande marknadsundersökning med provkörningar av de flesta alternativ marknaden erbjuder landade jag i slutsatsen att det var återkomst till Tesla som gäller för mig. Jag gjorde det enkelt för mig och valde en ren basvariant, dvs vit bil med mörk inredning.

Nu väntar jag på bekräftelse på att leverans verkligen kommer kunna ske i december. Jag måste också ordna med vinterhjul på något sätt. Jag köpte vinterhjul via Tesla förra gången men var inte nöjd med Nokian-däcken så nu behöver jag hitta något annat alternativ, t.ex. Continental eller Good Year. Är det någon som vet vad det kostar med en uppsättning OEM-fälgar (Gemini 19-tummare) med nya BLE-sensorer?
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av eDrive »

EU stoppar ändring av bonus-malus i Sverige
Kan försenas ett halvår
Nu uppger Miljödepartementet att de nya reglerna stoppas – de kan krocka med EU:s regler för statliga stöd. I stället för att införas 1 januari 2022 kommer förslaget att försenas 3-.6 månader, om det visar sig vara förenligt med EU-rätten. EU:s regler för statsstöd är till för att se till att konkurrensen på EU:s inre marknad inte snedvrids.

– Miljödepartementet bedömer att reglernas ikraftträdande kommer behöva senareläggas med åtminstone tre till sex månader, på grund av den diskussion som förs, uppger Miljödepartementet i sitt pressmeddelande.
https://www.dagensps.se/motor/eu-stoppa ... XVagCAebLn
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Skriv svar