Driftkostnad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

DNA

Driftkostnad

Inlägg av DNA »

Hej alla!

1. Jag lyckas inte hitta några bra uppgifter om driftkostnader för Tesla S. För handen på hjärtat - den kostar trots allt en större summa penningar. Därför vill jag ha det att ställa mot bilar med förbränningsmotorer när jag räknar på totalkostnad för bilen.

Jag hittar Teslas egen jämförelse mellan bensinbil och Model S men den tar ju bara upp energiförbrukning/mil. Finns ju ganska mycket mer som väger in på en totalkostnad/mil.
Vill ju ha med så mycket som möjligt för att kunna ställa bilarna mot varandra. Elförbrukning och skatt är ju ganska lätt att få fram uppgifter kring men annat då? Försäkring, värdeminskning, slitage (bromsklossar osv).
Ser att jag skippar vägskatt första fem åren och därefter betalar 360,-/år likaså att fyra års service (eller 8 000 mil) inkluderas i priset redan från början.

Jag kan visst betala "överpris" för produkten i sig då den har en stark "vill-ha faktor" men det är ändå intressant att se var totalkostnaden hamnar. Hur länge måste jag äga den för att göra break-even?

2. Privat, tjänstebil, leasing?

Mvh,
DNA
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Driftkostnad

Inlägg av Kalle »

Tror de e lite oklart en så lenge, folk har inte haft dom mer en nått år max.

Bromsklossar borde slitas mindre på en model s pga att man inte bromsar så mycket med klosarna.
Julen kanske slits mer pga de högea tourqet vid 0 rpm. Men jag gissar faktiskt bara.

Hur myket man känar att ha den som Känstrbil är ett kappotel försig och väldigt komplecerat beroende vilka tillval du har i bilen.
De blir i alla fal billigare än om man har motsvarande bensinate.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag leasar min på 3 år. Har en P85a.
Fast kostnad på 7400kr per mån ( netto). Allt inkluderat ( även däck, service etc)

Min förra Bmw kostade i genomsnitt 7500kr per månad.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Kört 1349 mil sedan den 13/6 2014. "Tankning" hemma är 2800 kWh, vilket är samma i kronor cirka. Resten borta och gratis. Service ingår så vitt jag vet inte i priset, men har hittills inte krävts. en generella fabriksgarantin på 4 år gäller oavsett service är gjort eller inte. Fortfarande ser bromsskivorna nya ut, inga ränder syns. Brembos belägg är inte underdimensionerade precis och eftersom de i stort sett inte används på grund av den regenerativa bromsningen som laddar batteriet istället för att slita på beläggen, så ser de ut att hålla "evigt". Försäkring (hel) hos Trygg-Hansa är 12500/år. Vindrutetorkarblad och ett kupefilter är vad som kommer inom ett år samt spolarvätska. Vinterdäck kostar ungefär som försäkringen, jag ska kränga av och på 19" fälgarna för att slippa klydda med däcktryckssensorer. Har inte varit på en bensinstation på 4 månader! Att bilen sedan är världen säkraste och gjord i rostfritt aluminium samt snabb som vilken superbil som helst försämrar ju inte saken precis. Saknar mest en dragkrok.
PS: klippte mitt statoilkort i går, saknar det inte. :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla Motors egen märkesförsäkring kostar 6 500 kronor per år.
Vagnskadeförsäkring de tre första åren ingår i priset.
http://teslaclubsweden.se/tesla-infor-v ... orsakring/

Värdeminskning verkar bli bättre än motsvarande bensinbilars. I USA tom garanterar Tesla Motors att bilens värdeminskning blir mindre än Mercedes S-klass.
http://teslaclubsweden.se/teslas-varde-varar

Service bockar man för när man köper bilen på http://www.teslamotors.com/sv_SE/models/design
Kostar 21 000 för fyra år. Ifall det då "ingår i priset" eller ej är en synsättsfråga.
I service ingår alla slitdelar exkl däck. Så byte av bromsbelägg, torakrblad etc ingår i servicens pris.
Noteras bör att du måste inte välja service - bilens garantier gäller även ifall du aldrig servar bilen.

Resten av kostnaderna verkar du redan ha bra koll på.

Inköpspriset av Tesla Model S är också prisvärt, ja rent av billigt jämfört med bilar med jämförbara prestanda från BMW, Jaguar, Maserati, Mercedes, Porsche mm. Det är knappast Skoda Octavia den ska jämföras mot.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

TiborBlomhall skrev:
Inköpspriset av Tesla Model S är också prisvärt, ja rent av billigt jämfört med bilar med jämförbara prestanda från BMW, Jaguar, Maserati, Mercedes, Porsche mm. Det är knappast Skoda Octavia den ska jämföras mot.
För oss som har famil, är ointresserade av prestanda och gärna tagit halva effekten till lägre pris så var det mer aktuellt att jämföra mot en BMW520, Mercedes E220, Volvo V70D3, osv. Och då är den svindyr om man köper den privat. Om man leasar mot bruttolöneavdrag så hamnar man däremot på ungefär samma nettokostnad om man tar med bränslekostnad vilket är det som gör att man kan räkna hem den.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
DNA

Inlägg av DNA »

Tack så mycket för alla svar!

Performance blir för dyr för mig men S 85 ska jag nog kunna få till.

Har mängder med kalkyler och det är långt ifrån alla som är till Teslas fördel. Men man ska väl handla bil med hjärtat också...? ;)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

DNA skrev:
Tack så mycket för alla svar!

Performance blir för dyr för mig men S 85 ska jag nog kunna få till.

Har mängder med kalkyler och det är långt ifrån alla som är till Teslas fördel. Men man ska väl handla bil med hjärtat också...? ;)
Det gäller ju att inte jämföra äpplen och päron.

Alternativet som jag ställer mot P85D är E63 AMG S. Den dricker lätt över 2l milen vid stadskörning och har ett astronomiskt förmånsvärde. I den jämförelsen är Teslan både snabbare och "mycket" billigare.
IrmaIsfot

Inlägg av IrmaIsfot »

Niclas skrev:
Jag leasar min på 3 år. Har en P85a.
Fast kostnad på 7400kr per mån ( netto). Allt inkluderat ( även däck, service etc)
Vore jätteintressant att höra lite mera om din kalkyl? P85 plus vilken utrustning? Leasingavgift, restvärde, första förhöjd hyra? Förmånsvärde? Bruttolöneavdrag? Servicepaketet för 21000? Läggs servicepaketet till förmånsvärdet?

Min egen kalkyl hamnar också på ca 7400, men då räknar jag "bara" på en 85D med teknikpaket, 4 år och 33% restvärde. Hoppas jag räknar fel nånstans... :roll:

Tack på förhand!
Skriv svar