VW facket vill sparka Diess
Moderator: Redaktion
Re: VW facket vill sparka Diess
Är inte den enda relevanta jämförelsen vi kan göra i slutändan att titta på marginalen på biltillverkningen? Och den är ju klart och tydligt till Teslas fördel i dagsläget. Sen om marginalerna för VW minskas av mer personal eller större andel underleverantörer blir mindre relevant i sammanhanget.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW facket vill sparka Diess
Dagens citat "we can’t ignore this competition anymore."
https://insideevs.com/news/545783/ford- ... a-meeting/
Ford's Farley Follows Diess:
Acknowledges Tesla's Lead And Success.
Jim Farley shared the realities of Tesla's lead and success with his employees at a recent meeting, and it's eye-opening.
Ford CEO Jim Farley recently thanked Tesla and Elon Musk for leading the way when it comes to electrification. This a far different from many of Farley's, as well as his team's, words and retweets related to Tesla in the past. More recently, Farley had a meeting with Ford employees during which he talked at length about the competition – Tesla, of course – and the realities ahead.
Sound familiar? Volkswagen Group CEO Herbert Diess just did the same thing, and there's a chance he might lose his job over it.
When it comes to the future of the auto industry, and especially related to the potential future Big Three automakers: Ford, Tesla, and Volkswagen, there's a whole lot to unpack here. However, we're trying to do our best to summarize the situation and keep it relatively concise.
The short of it is, the Detroit Free Press says it got its hands on a video of Farley's recent employee meeting. The CEO reportedly talked about the EV market, showed charts and graphs, and compared Ford to Tesla. He also pointed out what Tesla is doing to be so successful. The publication says Farley also referenced VW and Rivian.
Farley told some 20,000 global Ford employees it's time to take Tesla seriously, he made no jokes, and he didn't talk trash about any other companies. He said:
"If Ford was a trillion-dollar company, our stock would be worth about $250 a share. Think about the value creation of Tesla right now. And they have resources, smart people, the Model 3 is now the bestselling vehicle in Europe. Not electric. Flat out. It was the bestselling vehicle in the UK. Most months, it’s the bestselling vehicle in California. Not just electric, but overall. If we’re going to succeed, we can’t ignore this competition anymore.
"Look at Tesla, why are they doing what they're doing and what can we learn from them. First, they have a direct model ... There’s no one in between. They make it so easy. Three or four clicks configuring the vehicle with not a lot of complexity to delivering it to the customer. Simple, non-negotiated pricing. A large reservation system as well as remote service.
"Second, Tesla maximizes use of electrons in the vehicle. No one does it better than they do. Their customers pay less for a better battery..."
"Third, the product itself is highly differentiated from the rest of the ICE field and complexity is tiny, compared to OEMs."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Munro pratar om hur Tesla jobbar.
Del 1
Del2
Del 1
Del2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Jag tror inte Diess kommer få några problem. VAG går ändå hyggligt bra trots de uppenbara problem man har. Hans många utspel om elbilar och annat är mest tomt snack och ingen bryr sig nog om det i slutändan. VAG har missat alla sin mål under omställningen grovt och man tillverkar nog bara precis det antal elbilar man är tvungna att göra för att undkomma böter. Det är väl egentligen precis vad alltför kortsiktigt intresserade fack och aktieägare vill.
Att jämföra tillverkning med Tesla är svårt att göra rättvist. Bästa källan till information är Munros teardowns av Model Y och ID4. Det som är tydligt där är att Tesla gör extremt nyskapande och effektiva lösningar som appliceras på ett begränsat antal modeller som tillverkas i mycket hög volym. VAG gör det motsatta. De använder en mängd standardkomponenter och universella delar som sprids ut över ett stort modellprogram där volymen för enskilda modeller inte är lika hög. Teslas strategi innebär att det är enklare att automatisera och få ner både kostnad och tidsåtgång. VAGs strategi ger ett överlägset modellprogram och valmöjligheter för konsumenter. VAGs strategi fungerar jättebra för fossilbilar men problemet är att elbilar ännu är tidigt i utvecklingskurvan och använder man universella delar förstör det paketering och effektivitet. Bilarna blir helt enkelt inte lika konkurrenskraftiga. Plattformen MEB känns även redan föråldrad trots att den är alldeles ny. VAG kommer introducera bättre plattform med Trinity men det ska ske först 2026.
Att jämföra tillverkning med Tesla är svårt att göra rättvist. Bästa källan till information är Munros teardowns av Model Y och ID4. Det som är tydligt där är att Tesla gör extremt nyskapande och effektiva lösningar som appliceras på ett begränsat antal modeller som tillverkas i mycket hög volym. VAG gör det motsatta. De använder en mängd standardkomponenter och universella delar som sprids ut över ett stort modellprogram där volymen för enskilda modeller inte är lika hög. Teslas strategi innebär att det är enklare att automatisera och få ner både kostnad och tidsåtgång. VAGs strategi ger ett överlägset modellprogram och valmöjligheter för konsumenter. VAGs strategi fungerar jättebra för fossilbilar men problemet är att elbilar ännu är tidigt i utvecklingskurvan och använder man universella delar förstör det paketering och effektivitet. Bilarna blir helt enkelt inte lika konkurrenskraftiga. Plattformen MEB känns även redan föråldrad trots att den är alldeles ny. VAG kommer introducera bättre plattform med Trinity men det ska ske först 2026.
Re: VW facket vill sparka Diess
Det där är ju teslas framtidsplan.Jordad skrev:Jag tror inte Det som är tydligt där är att Tesla gör extremt nyskapande och effektiva lösningar som appliceras på ett begränsat antal modeller som tillverkas i mycket hög volym. VAG gör det motsatta. De använder en mängd standardkomponenter och universella delar som sprids ut över ett stort modellprogram där volymen för enskilda modeller inte är lika hög.
Än så länge tillverkar man ju inte ”mycket höga volymer” av någon modell. Jag vet att kapaciteten man bygger skulle kunna innebära det men det ligger ju fortfarande i framtiden.
Frågan för tesla är ju om kommer kunna klara sig utan fler modeller och hur man undviker att kannibalisera på övriga modeller om man lanserar fler? Hur har försäljningen av modelY påverkat model3 t.ex.
VW har ju ett motsatt problem. Kan man reducera modellfloran utan att kunder som inte hittar någon bil i utbudet går till någon annan?
Re: VW facket vill sparka Diess
Problemet är väl bara att "ingen" vet vad VAG har för marginal på sina elbilar och det är ju de som är intressant att jämföra med.flipmac skrev:Är inte den enda relevanta jämförelsen vi kan göra i slutändan att titta på marginalen på biltillverkningen? Och den är ju klart och tydligt till Teslas fördel i dagsläget. Sen om marginalerna för VW minskas av mer personal eller större andel underleverantörer blir mindre relevant i sammanhanget.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW facket vill sparka Diess
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Betyder det att de har drygt 50% vinstmarginal på ID3 om den säljs för 40000 euros? ID4 har väl med sitt högre pris troligtvis ännu bättre marginal. Vad ligger Tesla på, är det något liknande?Zalman3 skrev:
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW facket vill sparka Diess
I Kina säljs ID3 för ca 25.000 dollar.
BYD Dolphin säljs för 14.000 till 20.000 dollar.
Och VW kan inte sänka priset jättemycket mera.
BYD Dolphin säljs för 14.000 till 20.000 dollar.
Och VW kan inte sänka priset jättemycket mera.
With the Dolphin, BYD could reach very high sales volumes in Europe if it can manufacture enough cars for the Chinese and European markets.
Costing the equivalent of €12,500 in China.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Min fetmarkeringZalman3 skrev:
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Det är just det, har vi någon kommentar från Volkswagen att de faktiskt gjorde vinst på eGolf eller kan det vara så att de accepterade en stor förlust på den bara för att ha någon elbil på marknaden? Hyundai har ju länge varit tydliga med att de går med förlust på sina elbilar men är villiga att göra detta för att få märket att associeras med bra elbilar.
Re: VW facket vill sparka Diess
Är det någon som vet?
Dagens fråga.
Dagens fråga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW facket vill sparka Diess
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-11-05/
FRANKFURT, Nov 5 (Reuters) - The Porsche and Piech families, which control Volkswagen's (VOWG_p.DE) largest shareholder Porsche SE (PSHG_p.DE), continue to support the carmaker's CEO Herbert Diess, a spokesperson for Porsche SE said on Friday.
"The families continue to back Mr. Diess. There has been no change in their position," the spokesperson said.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW facket vill sparka Diess
Tesla tillverkar höga volymer jämfört med resten av bilindustrin redan idag. Andra biltillverkare har tillverkning utspridd över flera olika karossversioner och man har tillverkning utspridd över mängder av fabriker. Det Tesla gör som koncentrerar produktionen till några få stora fabriker och modeller som inte är uppdelade i en mängd olika karosser och olika typer av drivlinor är helt annorlunda mot resten av bilindustrin. Volvo som tex är närmast efter Tesla i storlek har fordonstillverkning i 5-7 fabriker jämfört med Tesla som har 2.Fredrik j skrev:Än så länge tillverkar man ju inte ”mycket höga volymer” av någon modell. Jag vet att kapaciteten man bygger skulle kunna innebära det men det ligger ju fortfarande i framtiden.
Själva anledningen till att Tesla är först med gigapress är ett resultat av det. Det går bara att få ekonomi i det om man koncentrerar produktionen.
Model 3 och Y är även några av de bäst säljande bilarna i världen i år. Båda är nog nära eller inne på topp 10. Nästa år kanske topp 5.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: VW facket vill sparka Diess
För oss som jobbat i storföretag är fackets beteende här inte alls förvånande. Jobbade på Siemens i Tyskland på den tiden då vi var 400.000 anställda. Jobbar man internt och bara pratar med kolleger utgörs ens världsbild till slut av de interna interaktioner man har. Kunder och konkurrenter blir därför bara brus i fjärran. Mentaliteten var ungefär "Vi är riket och makten och härligheten". "Om de konstiga människorna därute inte gillar det så köper vi upp dem och lägger ned dem".
Har man inte jobbat långt inne i ett storföretag är detta beteende helt obegripligt. Det måste upplevas. Man skulle kunna tro att lärdomarna av de i Business School obligatoriska fallstudierna av Facit, Nokia och Kodak har lärt oss något. Det har de förstås, men de interna krafterna är mycket starkare. Det syns tydligt här i VW-fallet. Och ännu mer hos övriga stora biltillverkare som knappt har reagerat på elekrifieringen.
Har man inte jobbat långt inne i ett storföretag är detta beteende helt obegripligt. Det måste upplevas. Man skulle kunna tro att lärdomarna av de i Business School obligatoriska fallstudierna av Facit, Nokia och Kodak har lärt oss något. Det har de förstås, men de interna krafterna är mycket starkare. Det syns tydligt här i VW-fallet. Och ännu mer hos övriga stora biltillverkare som knappt har reagerat på elekrifieringen.
Teslaägare sedan 2013
Re: VW facket vill sparka Diess
Jag tror inte att VW någonsin har erkänt detta offentligt, men jag kommer ihåg en intervju med nån högt uppsatt VW-chef på yt. Han fick frågan hur mycket vinst de gör på e-Golfen. Han vred och vände på sig, och till sist sa han nånting i stil med att det är inte direkt en bil de tjänar pengar på.vigge50 skrev:Min fetmarkeringZalman3 skrev:
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.
The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.
“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.
This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
Det är just det, har vi någon kommentar från Volkswagen att de faktiskt gjorde vinst på eGolf eller kan det vara så att de accepterade en stor förlust på den bara för att ha någon elbil på marknaden? Hyundai har ju länge varit tydliga med att de går med förlust på sina elbilar men är villiga att göra detta för att få märket att associeras med bra elbilar.
Och det är föga förvånande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Intressant. Troligen så många inom VAG ser det. De tycker troligen att Diess yrar om icke relevanta saker så som deras vardag ser ut i dag.Olof Tenghoff skrev:För oss som jobbat i storföretag är fackets beteende här inte alls förvånande. Jobbade på Siemens i Tyskland på den tiden då vi var 400.000 anställda. Jobbar man internt och bara pratar med kolleger utgörs ens världsbild till slut av de interna interaktioner man har. Kunder och konkurrenter blir därför bara brus i fjärran. Mentaliteten var ungefär "Vi är riket och makten och härligheten". "Om de konstiga människorna därute inte gillar det så köper vi upp dem och lägger ned dem".
Har man inte jobbat långt inne i ett storföretag är detta beteende helt obegripligt. Det måste upplevas. Man skulle kunna tro att lärdomarna av de i Business School obligatoriska fallstudierna av Facit, Nokia och Kodak har lärt oss något. Det har de förstås, men de interna krafterna är mycket starkare. Det syns tydligt här i VW-fallet. Och ännu mer hos övriga stora biltillverkare som knappt har reagerat på elekrifieringen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW facket vill sparka Diess
Sen får man ju inte glömma att elbilar är nånting som fortfarande är väldigt sällsynt. I Tyskland kanske ännu mer än i Sverige. Även om det säljs allt fler elbilar så utgör de fortfarande en försumbar andel av alla bilar man ser på vägarna. Vi härinne tycker att nu har minsann alla fattat, nu finns det snart elbilar för alla. Men så ser ju inte verkligheten ut. Det är fullt begripligt om VW-anställda kanske tycker att de snart tvingas bara bygga bilar som ingen vill ha, elbilar alltså. Jag har hört detta nu i flera år från folk jag känner och som jobbar på VW i Wolfsburg. De tror inte på detta med elbilar. De köper fossilbilar och anser att elbilar är nånting som inte fungerar. Med detta i bakhuvudet är det fullt förståeligt varför de anser att Diess är en galning som kommer förstöra företaget.martinot skrev:Intressant. Troligen så många inom VAG ser det. De tycker troligen att Diess yrar om icke relevanta saker så som deras vardag ser ut i dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: VW facket vill sparka Diess
Instämmer. Ett annat fenomen i riktigt stora företag är att de som har makten är inte nödvändigtvis de bästa ingenjörerna, säljarna eller visionärerna. Just med tanke på att resultatet är ganska oberoende av individuella prestationer. Allt avgörande beslutas ju ändå av kommittéer. De som kan hålla huvudet kallt och är skickliga på internt maktspel kan istället ta makten och sakta men säkert transformera ett företag till en förvaltning. Herbert Diess och Nissans Carlos Ghosn är två lysande undantag som bekräftar regeln.
Teslaägare sedan 2013
Re: VW facket vill sparka Diess
Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)
https://www.flashback.org/sp77826385
https://www.flashback.org/sp77826385
Re: VW facket vill sparka Diess
Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen.
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja, Diess vore antagligen en lämplig CEO när Elon lämnar.Kan ju bli så även om Diess inte får sparkenDexter skrev:Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja, jag har läst den tyska artikeln. Jag är hyfsat bra på tyska. Det stämmer att de anställda i Wolfsburg är rädda att deras fabrik är nedprioriterad. Andra fabriker byggs om till produktion av elbilar, men inte Wolfsburg. Och eftersom Diess har sagt i media att det finns risk att många jobb går förlorade tror nu de anställda i Wolfsburg att de står först på tur, eftersom de bygger enbart fossilbilar, som ju Diess inte vill ha kvar. Lite kortfattat. Så fattar jag det, om jag läser lite mellan raderna.wannabee skrev:Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)
https://www.flashback.org/sp77826385
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Tydligen verkar de vara rätt nära vänner de två.Maw skrev:Ja, Diess vore antagligen en lämplig CEO när Elon lämnar.Kan ju bli så även om Diess inte får sparkenDexter skrev:Om Herbert Diess får sparken av Voltswagen så kanske Elon försöker anställa honom igen.
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja jag har fått intrycket att facken både på VW och Porsche senaste åren varit mer EV-vänliga än ledningen så jag känner inte igen att det här skulle bero på att de vill bygga hybrider och Deiss vill bygga EV.wannabee skrev:Läste på ett forum som vissa här ser ner lite granna på, att man har felöversatt från Tyskan, facket tycker att omställningen till elbilar går för långsamt och att man i Wolfsburg vill börja bygga elbilar tidigare än 2026. (Den som påstår det har tidigare bott och arbetat i Tyskland så han kan tyska bra)
https://www.flashback.org/sp77826385
Se denna artikel https://www.bloomberg.com/news/articles ... ar-factory
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: VW facket vill sparka Diess
Nu sparkar/omplacerar tydligen VW Kina chefen.
Försäljningen där har gått dåligt och man skyller på fel klädsel hos deras bilförsäljare.
Försäljningen där har gått dåligt och man skyller på fel klädsel hos deras bilförsäljare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension