Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
MWall skrev:
olarsson skrev:
Ödeshög någon timme tidigare, fullt med väntande bilar. Man hoppas ju att öppnande för andra märken innebär en rejäl utbyggnad i kapacitet också.
Det blir nog tyvärr något vi får vänja oss vid. Kö...
Jo, som dessutom finns en risk kommer bli värre om de öppnar upp SuC. Förhoppningsvis står Tesla vid sitt ord att de inte kommer tillåta andra elbilar att ladda om det är kö. Men vi får avvakta och se helt enkelt.

På ett sätt så skall de ju bli spännande följa, och se om det urartar i kaos, eller om Tesla bygger ut mer än vad som tillkommer i bilars laddbehov. :D
Detta skulle göra ett abonnemang helt ointressant.
”Betala extra för att ladda hos till ett fördelaktigt pris…om vi just för stunden tillåter det”
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev:
Klart är att det är toppar på populära helger, och då ganska korta sådana när helt plötsligt halva sverige verkar förflytta sig.

Jobbat norrut en vecka och passerat SuC i Enköping, Mora, Sälen ett antal ggr.

Sälen passerades 5-6ggr/dag i 3 dagar och såg faktiskt inte en bil ladda.
Så gissningsvis finns det destinationsladdare så det räcker trots lov och hyfsat med Teslor i området.
Dock ändras nog det ganska rejält lagom när de stora loven närmar sig.

Mora och Enköping hade 1-2bilar båda gångerna jag passerad dem, kvällstid tisdag och Lördag.

Så kanske att man helt enkelt bara anpassar sina restider lite så slipper man bekymra sig nämnvärt.
Ja men det är ju vid dessa toppar man behöver ha överkapacitet innan man öppnar för alla. Om man nu inte öppnar dynamiskt såklart så det bara är öppet när det finns plats.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

OfarligTesla skrev:
R_Edvinsson skrev:
Klart är att det är toppar på populära helger, och då ganska korta sådana när helt plötsligt halva sverige verkar förflytta sig.

Jobbat norrut en vecka och passerat SuC i Enköping, Mora, Sälen ett antal ggr.

Sälen passerades 5-6ggr/dag i 3 dagar och såg faktiskt inte en bil ladda.
Så gissningsvis finns det destinationsladdare så det räcker trots lov och hyfsat med Teslor i området.
Dock ändras nog det ganska rejält lagom när de stora loven närmar sig.

Mora och Enköping hade 1-2bilar båda gångerna jag passerad dem, kvällstid tisdag och Lördag.

Så kanske att man helt enkelt bara anpassar sina restider lite så slipper man bekymra sig nämnvärt.
Ja men det är ju vid dessa toppar man behöver ha överkapacitet innan man öppnar för alla. Om man nu inte öppnar dynamiskt såklart så det bara är öppet när det finns plats.
Anser nog att det är helt vansinnigt att dimensionera för ett användande som kanske utnyttjas 5-6ggr /år. (Kanske 10 på sin höjd)

Då är det bra mycket bättre att låta trafiken anpassa sig efter de förhållande som finns.
Samt att kanske ha stationer likt Porsche och Polstar som är ”flyttbara”.

Inte ens vägarna till Sälen mfl destinationer är anpassade efter peak trafik.
Om så var fallet borde det vara 6-filig motorväg dit från alla håll.

Skulle vara riktigt intressant om Tesla presenterade data för hur många timmar om året en SuC var fullbelagd.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
olarsson skrev:
Ödeshög någon timme tidigare, fullt med väntande bilar. Man hoppas ju att öppnande för andra märken innebär en rejäl utbyggnad i kapacitet också.
Det blir nog tyvärr något vi får vänja oss vid. Kö...
Jo, som dessutom finns en risk kommer bli värre om de öppnar upp SuC. Förhoppningsvis står Tesla vid sitt ord att de inte kommer tillåta andra elbilar att ladda om det är kö. Men vi får avvakta och se helt enkelt.

På ett sätt så skall de ju bli spännande följa, och se om det urartar i kaos, eller om Tesla bygger ut mer än vad som tillkommer i bilars laddbehov. :D
Detta skulle göra ett abonnemang helt ointressant.
”Betala extra för att ladda hos till ett fördelaktigt pris…om vi just för stunden tillåter det”
Jag har inte sett att Tesla lovat stänga tillgången till en SuC vid köbildning. Däremot skulle bara stationer med låg beläggning göras tillgängliga. Att det är kö vid enstaka tillfällen betyder väl inte nödvändigtvis att beläggningen är generellt hög på stationen?

Det blir intressant att se vilka stationer som Tesla definierar ha hög beläggning :)

Som du säger lirar inte ett abbonemang med oförutsägbar tillgång till öppnade SuC.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev:

Anser nog att det är helt vansinnigt att dimensionera för ett användande som kanske utnyttjas 5-6ggr /år. (Kanske 10 på sin höjd)

Då är det bra mycket bättre att låta trafiken anpassa sig efter de förhållande som finns.
Samt att kanske ha stationer likt Porsche och Polstar som är ”flyttbara”.

Inte ens vägarna till Sälen mfl destinationer är anpassade efter peak trafik.
Om så var fallet borde det vara 6-filig motorväg dit från alla håll.

Skulle vara riktigt intressant om Tesla presenterade data för hur många timmar om året en SuC var fullbelagd.
Funkar ganska bra för Tesla i dagsläget, visst blir det fullt ibland men sällan någon längre kö. Det blir alltså en kraftig försämring för Teslaägare om man öppnar upp stationer utan att säkra upp för topparna. Om standard blir att elbilsägare tvingas köa för laddning på långresorna så lär det bli svårt att nå massorna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:

Eller så tar man sin andra bil som är en diesel, så är alla bekymmer lösta utan vare sig köer eller anpassningar. ;)

Det är också ett alternativ (som nog blir än mer aktuellt framöver känns det som).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:

Eller så tar man sin andra bil som är en diesel, så är alla bekymmer lösta utan vare sig köer eller anpassningar. ;)

Det är också ett alternativ (som nog blir än mer aktuellt framöver känns det som).
Ja, det är väl troligtvis bättre för miljön om några elbilsägare som är otåliga och vill/behöver köra vid "fel" tidpunkt gör så än att ha laddstationer som är dimensionerade för att inte ha kö vid extrema toppar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

R_Edvinsson skrev:
Så kan man så klart göra, om det bara är jag som styr detta.

Men, nästa gång det är stugbytardag i fjällen, meddelar jag uthyraren att vi kommer en dag innan och åker en dag tidigare. Super bra…… ;)
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
R_Edvinsson skrev:

Men, nästa gång det är stugbytardag i fjällen, meddelar jag uthyraren att vi kommer en dag innan och åker en dag tidigare. Super bra…… ;)
Är väl bara skita i fjällen. Flyg till alperna! Slipper man hålla sig med dieselbil också. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Som sagt, det blir ju köer på mcd/bk/max också vissa tidpunkter. Det får man räkna med om man kör när alla andra gör det. Vill man slippa köer kör man sent på kvällen/natten eller tidig morgon.
Jag gör det själv ofta för att slippa köer på motorvägen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Som sagt, det blir ju köer på mcd/bk/max också vissa tidpunkter. Det får man räkna med om man kör när alla andra gör det. Vill man slippa köer kör man sent på kvällen/natten eller tidig morgon.
Eller så kör man Tesla som hittills verkar ha dimensionerat för detta. Det är ju därför andra vill ha tillgång till Teslas nätverk, övriga laddare räcker också till om man kör då ingen annan kör så då hade man inte behövt Teslas nätverk.

Tror inte de flesta vill ha en bil man tvingas köra mitt i natten med.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
Märkligt att det alltid ska finnas en plats på Teslas SuC oavsett belastning för att vissa inte ska välja dieselkärran.
Risk för försenande olyckor, tokomkörningar, köer på matställen och vägar som du nämner är alla en anledning att flytta resan 2h tidigare eller senare än då de allra flesta vill åka ger mycket sinnesro.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Runt 50% beläggning i Enköping igår vid 15-16 när vi laddade där. Mötte tre bilar som lämnade precis när vi kom och bra om sättning under de 20 min vi stod där.

Däremot var alla fyra 150kW Virtaladdare i Ludvika upptagna när vi försökte toppa upp där. Där var det helt tomt på onsdag kväll när vi körde upp.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Eller så kör man Tesla som hittills verkar ha dimensionerat för detta. Det är ju därför andra vill ha tillgång till Teslas nätverk, övriga laddare räcker också till om man kör då ingen annan kör så då hade man inte behövt Teslas nätverk.

Tror inte de flesta vill ha en bil man tvingas köra mitt i natten med.
Tesla har inte dimensionerat för stugbytardagar. Nu är det bara någon bråkdels procent som kör Tesla till fjällen. Ändå är det fullt i Mora. Säg om 10% av alla tusentals bilar ska stanna och ladda i Mora om ett par år? Kommer bli galna köer. Galna. Det kommer kort sagt inte gå. Så på sätt och vis är det ju självreglerande.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Samtidigt skulle det vara vansinnigt att dimensionera för stugdagar.
Så det är bara att acceptera. Alla andra i närheten kommer vara lika belamrade. Det är inget problem egentligen. Det är som toastationer. Det kommer sättas upp provisoriska laddare. Folk kommre vara utkommenderade att hålla ordning. Det är bara att bita ihop och acceptera.
achmeed

Inlägg av achmeed »

Mickep skrev:
Samtidigt skulle det vara vansinnigt att dimensionera för stugdagar.
Så det är bara att acceptera. Alla andra i närheten kommer vara lika belamrade. Det är inget problem egentligen. Det är som toastationer. Det kommer sättas upp provisoriska laddare. Folk kommre vara utkommenderade att hålla ordning. Det är bara att bita ihop och acceptera.

Jag tror problemet är att det är "för långt" mellan alla laddplatser, så du får så pass högt tryck på en station stället för flera mindre stationer under vägen som minskar detta.
Resultatet blir att folk kör ner på så låga nivåer att dom måste stå längre och ladda, som vid fossilt att du kan åka vidare 1-2mil till nästa mack här har du kanske 10-20mil mellan SuC.

Men svaret fick vi i dagens framsida på tcs varför det inte byggs i högre takt på mackarna...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

RagWal skrev:
taliz skrev:
Märkligt att det alltid ska finnas en plats på Teslas SuC oavsett belastning för att vissa inte ska välja dieselkärran.
Jag har exakt samma krav på att det inte skall vara kö på dieselpumparna vid högtider och hög belastning. Så jag diskriminerar inte mot någon specifik form av drivmedel.

Har inte heller absolut något emot att alla bilar i världen kan få ladda på SuC; så länge som belastningen och köer inte blir ett problem.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
frippe skrev:
R_Edvinsson skrev:

Är väl bara skita i fjällen. Flyg till alperna! Slipper man hålla sig med dieselbil också. ;)
Jodå, vi kommer nu om läget med pandemin är OK, börja flyga ner till Alperna igen. Vi har är på gång att boka en resa för familjen till Italien i februari (givet att det är försvarligt ur smittskyddssynpunkt).

Men vi brukar även åka till stugan i Trysil för annan typ av skidåkning (för min del så kör jag mest längdskidor i den typen av fjäll). Då har vi än så länge alltid tagit vår dieselbil eller bensinbil. Kommer nog att fortsätta med det, ivf. vid högbelastningsperioder. Den dagen det är problemfritt med laddning så kan jag tänka mig att prova att ta vår elbil.
Bild
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Tesla har inte dimensionerat för stugbytardagar. Nu är det bara någon bråkdels procent som kör Tesla till fjällen. Ändå är det fullt i Mora. Säg om 10% av alla tusentals bilar ska stanna och ladda i Mora om ett par år? Kommer bli galna köer. Galna. Det kommer kort sagt inte gå. Så på sätt och vis är det ju självreglerande.

Skulle säga att hittills har de dimensionerat ganska bra även för stugbytardagarna, visst kan det bli fullt men brukar inte bli några galna köer i Sverige direkt. Skall elbilen fortsatt vara ett alternativ måste den utvecklingen fortsätta eller bli ännu bättre (aldrig en enda i kö).
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
frippe skrev:
R_Edvinsson skrev:

Jodå, vi kommer nu om läget med pandemin är OK, börja flyga ner till Alperna igen. Vi har är på gång att boka en resa för familjen till Italien i februari (givet att det är försvarligt ur smittskyddssynpunkt).

Men vi brukar även åka till stugan i Trysil för annan typ av skidåkning (för min del så kör jag mest längdskidor i den typen av fjäll). Då har vi än så länge alltid tagit vår dieselbil eller bensinbil. Kommer nog att fortsätta med det, ivf. vid högbelastningsperioder. Den dagen det är problemfritt med laddning så kan jag tänka mig att prova att ta vår elbil.

Kommer nog aldrig bli problemfritt att åka till Trysil med elbil om man inte, som när jag och mina kompisar åker dit, aktivt väljer en vecka med så lite turister som möjligt. Egentligen är laddkön i Mora bara en liten liten del av det hela. Visst vore det tråkigt att stå där och vänta i en timme eller liknande men det är ju inget mot att stå i långa liftköer efter varje åk, som man ju får göra om man är där under populära sportlovsveckor. Vi brukar alltid ta singelkön faktiskt för att ytterligare minska på dötiden. Snacka hinner vi göra ändå.

I år har vi dock bokat en resa till Val Thorens i början på mars. Hoppas det blir alperna även kommande år. Nästa gång vi ska till Trysil blir det nån av de andra som får köra. Jag körde senast (2020). Vi är fyra stycken och det är bara jag som har elbil så...

Tycker dock priset man får betala med att köra på diesel hela året för att slippa nån enstaka kö är för högt personligen. Möjligen att jag bytlånar bil med pappa om det kniper.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

martinot skrev:
RagWal skrev:
taliz skrev:
Jag har exakt samma krav på att det inte skall vara kö på dieselpumparna vid högtider och hög belastning. Så jag diskriminerar inte mot någon specifik form av drivmedel.

Har inte heller absolut något emot att alla bilar i världen kan få ladda på SuC; så länge som belastningen och köer inte blir ett problem.
Jag förstår dig om du är köallergiker. Jag kanske vurmar mer för elfordon och minskning av utsläpp och ser inte en fossilkärra som en relevant lösning, men vill mena att det inte bara är laddplatser på vägen som är kökänsligt vid reshelger.
Hur hanterar du tex på restauranger under resorna för att undvika kö där?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:

Kommer nog aldrig bli problemfritt att åka till Trysil med elbil om man inte, som när jag och mina kompisar åker dit, aktivt väljer en vecka med så lite turister som möjligt. Egentligen är laddkön i Mora bara en liten liten del av det hela. Visst vore det tråkigt att stå där och vänta i en timme eller liknande men det är ju inget mot att stå i långa liftköer efter varje åk, som man ju får göra om man är där under populära sportlovsveckor. Vi brukar alltid ta singelkön faktiskt för att ytterligare minska på dötiden. Snacka hinner vi göra ändå.

I år har vi dock bokat en resa till Val Thorens i början på mars. Hoppas det blir alperna även kommande år. Nästa gång vi ska till Trysil blir det nån av de andra som får köra. Jag körde senast (2020). Vi är fyra stycken och det är bara jag som har elbil så...

Tycker dock priset man får betala med att köra på diesel hela året för att slippa nån enstaka kö är för högt personligen. Möjligen att jag bytlånar bil med pappa om det kniper.
Jo, att byta bil för just de tillfällena, eller att hyra en bil, är ju en utmärkt lösning (vi har redan en diesel i familjen, så inget nytt vi skaffar). Tycker speciellt förslaget med byta av bil med släkt och vänner som du är inne på är riktigt smart.

Då kan fler våga ta steget till elbil i vardagen, men ändå ha en lösning för resor under populära semester/lovtider. Då slipper man ju för miljön även att i onödan producera nya extra bilar.

Bra för både miljö och ekonomi om man kan låna/byta med släkt, vänner eller grannar. Till på köpet så kanske de också blir intresserade av elbilar och fastnar för det när de själva får prova hur fint det fungerar i vardagen. :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

RagWal skrev:
Hur hanterar du tex på restauranger under resorna för att undvika kö där?
Oftast så tajmar vi att äta ordentligt innan vi åker. Sedan kanske vi har haft tur, eller om det beror på att vi normalt försöker undvika hak som McD, BK mm. om det finns andra bättre alternativ (de är mer Plan B för oss). Tur eller inte; det har oavsett inte varit varken stora eller många problem med det över åren för oss.
Bild
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in. En del hamnar i lång väntan på saker de egentligen inte vill ha. Det handlar om att planera och utnyttja tillfällen som uppstår.
En favorit är att skapa sin egen kö. (den kommer växa och sedan blir det två kör som ställs mot varandra). man kan också dela upp köer så de går mot speciella platser. (ex vid toa)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Mickep skrev:
Jag skulle säga att jag är expert på att undvika köer. En del skulle säga att det är att tränga sig före, men jag utnyttjar bara de självklara reglerna som finns.
Exempelvis vid julbord. Hugaligen vilka köer det blir. Men det finns en genväg. De som redan har tagit får gå före. har man en tallrik som det är uppenbart att man ätit på är det ingen som ifrågasätter att man smiter in. En del hamnar i lång väntan på saker de egentligen inte vill ha. Det handlar om att planera och utnyttja tillfällen som uppstår.
En favorit är att skapa sin egen kö. (den kommer växa och sedan blir det två kör som ställs mot varandra). man kan också dela upp köer så de går mot speciella platser. (ex vid toa)
Så du tar godtycklig begagnad tallrik då på julbordet tolkar jag det som?

:o
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Skriv svar