Språket vänner, språket!
Moderator: Redaktion
Språket vänner, språket!
[rant]* Sitter som vanligt och skummar igenom forumet och blir allt mer missmodig över anglifieringen. Det öppnas upp och stängs ner och det direktöversätts från engelskan utan att tänka på att det finns bättre begrepp på svenska. Jag råder alla att läsa boken "Svensken går bananer" av Alexander Katourgi.[/rant]
* (taggen vald med tanke på ämnet)
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Språket vänner, språket!
Språket utvecklas hela tiden. Kanske ett klyschigt och tråkigt svar men så är det. Det går inte, och är inte önskvärt, att stoppa. Det går i perioder. Efter andra världskriget har vi vänt oss mot engelskan. Innan dess var det från tyskan många låneord kom. Dessförinnan franskan...themax skrev:[rant]* Sitter som vanligt och skummar igenom forumet och blir allt mer missmodig över anglifieringen. Det öppnas upp och stängs ner och det direktöversätts från engelskan utan att tänka på att det finns bättre begrepp på svenska. Jag råder alla att läsa boken "Svensken går bananer" av Alexander Katourgi.[/rant]
Prova att läsa bibelöversättningen från 1917 får du se hur mycket som hänt på drygt 100 år. Är det för lätt kan du prova Gustav Vasas bibel från 1541. Den introducerade ä och ö till svenska språket bland annat.
Om ytterligare ca 100 år kommer det nog vara svårt att förstå de inlägg vi skriver här idag.
We hates bad grammar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Jag har verkligen inga problem med att språket utvecklas, men särskrivningar som gör det oläsbart har jag svårare med.
Brun hårig sjuk sköterska liksom. Och jag vet att man kan vara ordblind
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Det omvända finns ju också. Jag ser ofta att "driv med el" skrivs ihop..Front242 skrev:Jag har verkligen inga problem med att språket utvecklas, men särskrivningar som gör det oläsbart har jag svårare med.

Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
Sett och sätt blandas hej vilt.
Dem istället för de retar mig också...
Dem istället för de retar mig också...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Gustafsson
- Teslaägare
Får väl skicka en insändare till spraket.se …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det värsta som finns i språkväg är särskrivningar och engelska ordspråk på svenska.
Däremot är det väldigt mycket roligare med svenska ordspråk på engelska...

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Front242 skrev:Jag har verkligen inga problem med att språket utvecklas, men särskrivningar som gör det oläsbart har jag svårare med.
Så jobbigt är det väl inte? Så länge man förstår vad som menas är det väl lugnt?
På tal om anglicismer: Ordet loser felstavat med två o är väl något av ett adelsmärke inom den svenska kvällstidningsjournalistiken.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Gustafsson
- Teslaägare
Nja, problemet är snarare att man inte förstår vad avsändaren menar, men tror att man gör det. Det kan i värsta fall bli fel ”på riktigt”.MWall skrev:Front242 skrev:Jag har verkligen inga problem med att språket utvecklas, men särskrivningar som gör det oläsbart har jag svårare med.
Så jobbigt är det väl inte? Så länge man förstår vad som menas är det väl lugnt?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Är också allergisk mot särskrivning. Något annat som verkar vara svårt är att skilja på var/vart.
Vart sitter laddluckan?
Därt?
Vart sitter laddluckan?
Därt?

Gillar att det står "ICEat" i din signatur. 

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Just "öppna upp" och "stänga ner" är utmärkta exempel på sånt som även stör mig. Eftersom "öppna ner" och "stänga upp" inte är sannolika - vad är det för fel på att skriva "öppna" eller "stänga" helt enkelt?
Läste någonstans i forumet något som jag tror gällde Teslas design- och utvecklingsfilosofi men som även passar bra när det gäller skriven text, som var formulerat ungefär "den optimala lösningen når man när man tagit bort allt som kan tas bort utan att funktionen påverkas". Gäller i högsta grad de två exemplen ovan.
Läste någonstans i forumet något som jag tror gällde Teslas design- och utvecklingsfilosofi men som även passar bra när det gäller skriven text, som var formulerat ungefär "den optimala lösningen når man när man tagit bort allt som kan tas bort utan att funktionen påverkas". Gäller i högsta grad de två exemplen ovan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
What are you for one? I don't fel again you.Teslaspolen skrev:Det värsta som finns i språkväg är särskrivningar och engelska ordspråk på svenska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tänkte jag skulle se hur länge det dröjde innan någon såg det.DanneLKPG skrev:Gillar att det står "ICEat" i din signatur.

Jag får väl aligna mig med tanken på att jag är den ende som vill sätta ner foten. Den stora bilden är ju att det är okay att tänka utanför boxen. Undrar om jag ska printa ut tråden sen? Kan ju bli en egen bok.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Och det är bra! Men när det finns fullt användbara svenska begrepp som är mer använda så bör de användas. Bra ställe att följa den språkliga utvecklingen är SAOL. Till senaste upplagan tillkom ungefär 13500 ord och 9000 har försvunnit. Vill man veta vilka får man leta i SAOB https://www.saob.seMWall skrev:Språket utvecklas hela tiden. Kanske ett klyschigt och tråkigt svar men så är det. Det går inte, och är inte önskvärt, att stoppa. Det går i perioder. Efter andra världskriget har vi vänt oss mot engelskan. Innan dess var det från tyskan många låneord kom. Dessförinnan franskan...
ICE är ju ändå en mycket bra och numera nästan vedertagen förkortning. Vill man inte använda den så måste man ju skriva "förbränningsmotor", jag kan inte komma på nåt annat. FBM kanske. Jag har blivit EffBeEmmad. Hm. Det kanske funkar. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Here-you-you, you!mati skrev:What are you for one? I don't fel again you.Teslaspolen skrev:Det värsta som finns i språkväg är särskrivningar och engelska ordspråk på svenska.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
Model Y RWD 2025
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Du hade inte överlevt en dag i flygbranschen
Kom ihåg när jag skulle motorköra en A320NEO med en svensk tekniker (jobbade många herrans år i Norge där det är lite annorlunda) och han bad mig starta Apan. Tog en stund innan jag fattade att han menade APUn.

Kom ihåg när jag skulle motorköra en A320NEO med en svensk tekniker (jobbade många herrans år i Norge där det är lite annorlunda) och han bad mig starta Apan. Tog en stund innan jag fattade att han menade APUn.
Re: Språket vänner, språk
Det du ger exempel på kallas för pleonasmer. Att säga att det regnar ute är ett annat exempel på detta, eftersom det snarare skulle behöva påpekas separat om det faktiskt regnade inomhus - ute är ett överskottsord i kontexten regn.StefL skrev:Just "öppna upp" och "stänga ner" är utmärkta exempel på sånt som även stör mig. Eftersom "öppna ner" och "stänga upp" inte är sannolika - vad är det för fel på att skriva "öppna" eller "stänga" helt enkelt?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Språket vänner, språk
Lärde mig något nytt idag, tack! Borde döpa om tråden till ”Förbättra ditt svenska språk tråden”holden skrev:Det du ger exempel på kallas för pleonasmer. Att säga att det regnar ute är ett annat exempel på detta, eftersom det snarare skulle behöva påpekas separat om det faktiskt regnade inomhus - ute är ett överskottsord i kontexten regn.StefL skrev:Just "öppna upp" och "stänga ner" är utmärkta exempel på sånt som även stör mig. Eftersom "öppna ner" och "stänga upp" inte är sannolika - vad är det för fel på att skriva "öppna" eller "stänga" helt enkelt?
Min farmor(från Östergötland) sa ”stänga på”.
Tex ”stänga på TVn”.
Tex ”stänga på TVn”.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Men det där var väl inte så svårt?Front242 skrev:Jag har verkligen inga problem med att språket utvecklas, men särskrivningar som gör det oläsbart har jag svårare med.