Robertrimmevik skrev:Zalman3 skrev:Men blir det så intressant för icke Teslor att ladda på SuC.
En Taycan kan ju ladda i 270kW hos Ionity.
Men kan den ens ladda i 150kW med 400V?
Hur kul är det att tappa 120kW hos en Teslaladdare?
Spelar ju inte så stor roll vad ens bil klarar av när när man står i kö på en Ionity där det står ett gäng id3 och segladdar. Och dessutom ett par id-bilar i kö framför dig.
Nej man åker hellre till närmsta lediga 50kW-laddare. Hände mig i Norrköping i söndags. Hade tur att jag hade nog med ström till Nyköping.
Där fick vi dock dela på effekten på en 50kW-laddare. Men jag laddar hellre i 25kW i 30 min för att ta mig till Södertälje än att stå i kö i Norrköping med ovissheten om att det kan bli kö i 20 min eller 90 min.
Dock hade vi tur i Nyköping. Innan vi åkte därifrån var det fyra bilar i kö för att få ladda på 25kW.
Jo, för icke-teslaägare så förstår jag absolut att 'ven en halvdan SuC-upplevelse är bättre än vad ni har idag.
Robertrimmevik skrev:
Och än en gång. Laddkurvan är mer viktig än topphastighet.
Jo, laddkurvan är viktig, men en rak laddkurva är inte alltid effektivast eller mest eftersträvansvärt.
Det finns stora fördelar med att många batterikemier tillåter att man kan ladda upp 70% av SoC på endast 30% av den totala laddtiden.
Detta oavsett om vi talar om mobiltelefoner eller elbilar.
Robertrimmevik skrev:
Att tajma topphastighet och ledig laddare kommer kräva en kvantdator i laddkaoset på storhelger de närmaste 10 åren.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Tesla har redan löst detta. Fungerar oftast helt utmärkt med navigatorn, som kan integrera mot data från både bilen och laddstationerna.
Det är just detta problem som Tesla löst genom att vara vertikalt integrerade, och ha total kontroll av hela kedjan som leder till en enkel användarupplevelse.