Skogsmaskiner får batteribyte

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Skogsmaskiner får batteribyte

Inlägg av Zalman3 »


Batteribyte är lösningen när skogsmaskiner blir eldrivna
https://www.nyteknik.se/premium/batteri ... na-7023934
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skogsmaskiner får batteribyte

Inlägg av Zalman3 »

En batteridriven traktor som arbetar förarlöst ute på åkern. När batteriet börjar bli urladdat, kör den fram till en flyttbar batteribytesrobot vid kanten av fältet. Det gamla batteriet byts mot ett fulladdat, varpå traktorn återgår till arbetet – alltihop autonomt, utan mänsklig inblandning.

Det är den ena av två prototyper som ska fälttestas i ett projekt lett av forskningsinstitutet Rise.

– Med ett sådant här system skulle jordbrukaren kunna hyra batterier vid behov, till exempel under vårbruket eller andra säsongsbundna arbetstoppar, säger projektledaren Jonas Engström, som är verksamhetsledare för Testbädd digitaliserat jordbruk vid Rise.

Batteribytet från svenska företaget
Batteribytessystemet är en vidareutveckling av Täbyföretaget Powerswaps lösning för personbilar.

– Det handlar om ett platt batteripack som går ganska enkelt att byta. Vi jobbar med detaljspecen just nu, men den totala kapaciteten hamnar runt 33 kilowattimmar, som det ser ut nu, säger Jonas Engström.

Den andra prototypen som byggs i projektet är en så kallad kombimaskin, som både kan skörda (fälla, kvista och kapa träd) och skota (lasta och transportera stockar från skog till väg). Som världens första helelektriska skördare blir den unik i sig, och kommer från maskintillverkaren Malwa Forest i Skene.

– Just nu är vi inne i en intensiv fas av konstruktionsarbete. Vi plockar bort dieselmotorn och hydrostatdrivlinan, och sätter in elmotorer till kran och transmission. Det blir separata motorer för framdrivningen och för kranen, som jobbar oberoende av varandra, sammanfattar Malwas grundare och utvecklingschef Magnus Wallin.



https://www.malwa.se/lasvart/123-malwa- ... s-med-rise
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar