Gulnat lyse
Moderator: Redaktion
Gulnat lyse
Hej, köpte nyligen en tesla model s 75d 2017 med nya faceliften med gulnat strålkastarslinga till höger. Den lyser fortfarande bra och undrar hur länge den håller innan man måste byta, samt om ett byte ingår i garantin? och vad det bästa sättet är att byta den på. Om man beställer själv å slänger dit den. Vilket alternativ är mest prisvärt isf? Hört att det kostar 17 lök på teslaverkstad men bilhandlaren sa att dem beställde en sån från EBay för typ 2500kr.
Re: Gulnat lyse
Mina är också gula. Uppgraderade precis bilen med CCS och pratade med teknikern som var här, han skev det i logen för framtida garantibyte. Har du garanti kvar ska det gå på garantin. Kanske tom utan kvarvarande garanti då det är en känd brist. Fattade det som att de fixar gula kanter på mittskärmen även efter garantin gått ut.
Det finns nya revisioner av lyktorna (DRL) som ska vara bättre. Tror ändå jag avvaktar med att byta mina i väntan på ännu senare revision.
Det finns nya revisioner av lyktorna (DRL) som ska vara bättre. Tror ändå jag avvaktar med att byta mina i väntan på ännu senare revision.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det stämmer skapligt med min gissning, i början höll dom typ ett år och nån revision senare typ 2 år förFront242 skrev:Bytte mina i Norrköping i måndags. Mina höll 2.5 år - kvalle deluxe
min ena är 3 år gammal lite drygt och fick båda bytta efter ett år ungefär och det ena har nu gett upp efter
lite drygt 2 år då.
Håller dom 3-4 år med nuvarande revision då kanske? Förhoppningsvis mer, dom är väl på revision e eller g nu
om jag minns rätt, så det borde ha hänt en del iaf kan man ju tycka

Å andra sida så är min andra bil byggd för 2,5 år sedan och båda gav upp på den redan för nästan ett år sedan, lite
väl tidigt då alltså…. Hrm…
Tur att man inte rullat så många mil med någon av dom (ser ut att pricka 8000 på ganska exakt 4 år på båda

så hinner man med ett par byten inom garantin iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Om det är en 2017 så får du väl skynda dig för att utnyttja garantin från Tesla? 4 år/8000 mil plus ev ett år om du köpt bilen beg av Tesla nu.
Elbilist sedan 2014
Spännande hur de kan få ekonomi med dessa ständiga byten. Varför inte göra rätt nån gång. Tänk om Spacex hade haft samma måttstock
Byten utanför garantin borde inte vara en förlustaffär för Tesla rent i kronor och ören, om man inte räknar in badwill...Front242 skrev:Spännande hur de kan få ekonomi med dessa ständiga byten. Varför inte göra rätt nån gång. Tänk om Spacex hade haft samma måttstock
Elbilist sedan 2014
Så är det väl, men då skiten håller två år hinner man ju byta två gånger inom garantin (om man inte kör toklångt)Klintan skrev:Byten utanför garantin borde inte vara en förlustaffär för Tesla rent i kronor och ören, om man inte räknar in badwill...Front242 skrev:Spännande hur de kan få ekonomi med dessa ständiga byten. Varför inte göra rätt nån gång. Tänk om Spacex hade haft samma måttstock
Men det är väl därför de tar så mycket för lyktorna utanför garantin...Front242 skrev:Så är det väl, men då skiten håller två år hinner man ju byta två gånger inom garantin (om man inte kör toklångt)Klintan skrev:Byten utanför garantin borde inte vara en förlustaffär för Tesla rent i kronor och ören, om man inte räknar in badwill...Front242 skrev:Spännande hur de kan få ekonomi med dessa ständiga byten. Varför inte göra rätt nån gång. Tänk om Spacex hade haft samma måttstock
Elbilist sedan 2014
Jag gillar verkligen min bil och har köpt alla knirkigheter för att konceptet är så rätt och laddningen funkar så bra. Men när man tittar tillbaka och ser att jag har haft 11 besök för att fixa diverse saker så undrar man lite. Jag har haft mer garantiåtgärder på denna bil än på 6 tidigare BMW. Tänk hur känslan hade varit utan alla skitfel
Om vi nu utbyter anekdoter kan jag bidra med min erfarenhet av just DRL: No problem! 2015, 7000+ mil.
Däremot har annat fallerat, vilket ju alltid är störande.
Såg nån tråd där en händig en hade bytt till begagnade lysen men ändå lödde loss LED:arna. Felet där var visst att lödningen hade släppt. Skitfel för 25kkr!
Såg nån tråd där en händig en hade bytt till begagnade lysen men ändå lödde loss LED:arna. Felet där var visst att lödningen hade släppt. Skitfel för 25kkr!
Detta problem är mycket vanligare på faceliftbilar. Hann med två byten på min MS 2019 (ägd under 20 månader) och ett på min MS 2016 (hos mig i sex månader). Den senare levererades med trasig DRL från Tesla som fullständigt genomgången och kontrollerad begbil...Lessmog skrev:Om vi nu utbyter anekdoter kan jag bidra med min erfarenhet av just DRL: No problem! 2015, 7000+ mil.
Elbilist sedan 2014
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Har rullat 4000 mil med min S performance nu, uttagen dec -20 (blev årsmodell 2021). Hämtade ut den från tesla och har bara kört sedan dess. Inga besök hos Tesla än. Enbart stenskott med spräckt ruta som följd bytt hos Carglass.
Tänker på en intervju med Musk (hos Rogan?) där Musk fick frågan vilken bil man skulle köpa i serieproduktion. Svaret blev ”antingen den första eller den sista”. Ligger nog något i det där.
Tänker på en intervju med Musk (hos Rogan?) där Musk fick frågan vilken bil man skulle köpa i serieproduktion. Svaret blev ”antingen den första eller den sista”. Ligger nog något i det där.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Köpte den begagnad av bilfirma nyliga med 2 års garanti, ingår det på den garantin tro?Klintan skrev:Om det är en 2017 så får du väl skynda dig för att utnyttja garantin från Tesla? 4 år/8000 mil plus ev ett år om du köpt bilen beg av Tesla nu.
Gäller ju att få dem att ta det, svårt att säga utan att veta villkoren. Att det inte är kosmetiskt utan en trafiksäkerhet.tesla1337 skrev:Köpte den begagnad av bilfirma nyliga med 2 års garanti, ingår det på den garantin tro?Klintan skrev:Om det är en 2017 så får du väl skynda dig för att utnyttja garantin från Tesla? 4 år/8000 mil plus ev ett år om du köpt bilen beg av Tesla nu.
Elbilist sedan 2014