Ni får ursäkta min enfaldighet angående den ekonomiska delen av ett bilköp, Jag har aldrig köpt en bil i hela mitt liv så det är första gången,
(inte riktigt, jag köpte en beg. volvo 340 av en polare en gång men det räknas inte. )
Och så blir det en Tesla!!!
Jag undrar om någon här på forumet kan förklara för mig hur det blir i praktiken om jag väljer att lämna tillbaka min Tesla efter 36 mån. ( Nu är det så att jag aldrig vill lämna ifrån mig min Tesla, men jag vill bara ha klart för mig vad som gäller. )
Jag vet att jag får 50% av det ursprungliga värdet, men det innebär att jag står där utan bil och en fortsatt skuld till DNB Bank, som jag får betala oavsett om jag har Teslan eller ej och då får jag ta dom 50% och betala banken. Och då har jag betalt ca. en halv miljon för att ha haft en bil i tre år som jag nu inte äger.
Eller tänker jag helt fel?
Restvärdesgaranti
Moderator: Redaktion
Re: Restvärdesgaranti
Om du uppfyller villkoren (var noga med att kolla tider och det finstilta om du vill utnyttja garantin) så garanterar de alltså att du får 50 %. Det innebär att du vet vad värstaläget är om Teslor i allmänhet faller som stenar i andrahandsvärde. Men förhoppningsvis har ju bilen kvar mer än 50 % av värdet, och då behöver man ju inte utnyttja garantin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hej Bylund och tack för svaret! men min frågeformulering avslutades med en fråga och det var den jag ville ha svar på. Jag undrar om jag fortfarande är skyldig banken pengar fast tesla har köpt tillbaka bilen och då i min enfald även tagit över lånet. Jag har aldrig haft med detta att göra tidigare så jag vet helt enkelt inte hur det fungerar.
Tesla tar inte över något lån, så det beror helt på hur mycket du då fortfarande är skyldig banken om det går jämnt upp, blir pengar över eller inte räcker till att betala av lånet. Jag förutsätter att lånet måste lösas ifall restvärdesgarantin utnyttjas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Edit. såg precis att du svarat medans jag skrev mitt megasvar, men eftersom det är mitt längsta svar på detta forum så postar jag det ändåbylund skrev:Tesla tar inte över något lån, så det beror helt på hur mycket du då fortfarande är skyldig banken om det går jämnt upp, blir pengar över eller inte räcker till att betala av lånet. Jag förutsätter att lånet måste lösas ifall restvärdesgarantin utnyttjas.

Låt oss säga att du köper en Tesla för 1.000.000kr då garanterar Tesla att de köper tillbaka den för 500.000kr om 36 månader.
Samtidigt som du beställer Teslan tecknar du en leasing hos DNB. Många gånger kräver DNB en "kontantinsats" fast de kallar det "förhöjd leasingavgift", säg att du får 20%. 20% är vad kalkylatorn på Teslas hemsida använder i sin uträkning. Då betalar du 200.000 strax innan du hämtar ut din Tesla (ca en vecka innan). Kvar är då 800.000kr som skall finansieras genom DNB. Eftersom du vet att du minst kommer att få ut 500.000kr för din Tesla efter 36 månader lägger man oftast finansieringen på 36 månader med en restskuld på 500.000kr. Det innebär att du under dina 36 månader betaler 200.000kr i första avgift och sedan avbetalar 300.000kr under de 36 månaderna. När de 36 månaderna har gått vill DNB ha 500.000kr. Detta kan de få genom att du:
1. Betalar 500.00kr och behåller bilen utan något lån.
2. Genom att du säljer bilen till Tesla, som har lovat att betala minst 500.000kr, dessa pengar ger du sedan till DNB och är skuldfri och utan bil.
3. Genom att du säljer bilen själv och kanske får ut mer än 500.000kr och ger DNB 500.000kr och behåller överskottet själv. Då är du också skuldfri och utan bil.
4. Du pratar med DNB eller annan långivare och kommer över ens om ett nytt låneupplägg. Lånar 500.000kr som betalas till DNB och du fortsätter att ha bil, men med en ny avbetalningsplan.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Tack för svaren! Det är bra att ha er på forumet som bollplank då man inte är hemma i alla frågor.
Jag beslutade från första början att behålla Teslan så det lutar åt alternativ 1.
Jag beslutade från första början att behålla Teslan så det lutar åt alternativ 1.