Alfa Romeo Quadrifoglio EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Alfa Romeo Quadrifoglio EV

Inlägg av Zalman3 »

Alfa Romeo: vi tänker också på Quadrifoglio i elektrisk version.

Elektrifiering blir mer och mer populärt i bilvärlden och till och med sportmärken presenterar (eller har planer på) nollutsläppsbilar.
Detta är också fallet med Alfa Romeo , vars första 100 % elektriska modell är planerad till 2024, och sedan når en räckvidd för endast elektrisk 2027.

Märket Quadrifoglio
Varumärket Quadrifoglio har alltid särskiljt de sportigaste och mest presterande modellerna från Alfa-företaget och bör också förbli med övergången till elektrisk.
Som rapporterats av Autocar överväger faktiskt varumärket Arese att behålla detta historiska namn för elbilar med högre prestanda.

För att få märket Quadrifoglio måste det naturligtvis garantera en viss standard. "För alla lanserade modeller kommer jag alltid att studera möjligheten att skapa en prestandaversion av bilen som helt överensstämmer med budskapet i produktportföljen som vi skickar - med Jean-Philippe Imparatos ord - Om jag känner att jag är inte kan erbjuda rätt nivå av Quadrifoglio prestandasteg, jag kommer inte att göra en Quadrifoglio-version ”.
https://www.motorionline.com/alfa-romeo ... a-modelli/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Alfa Romeo Quadrifoglio EV

Inlägg av fth »

"Too little, too late" är väl det man omedelbart tänker på när man läser om Alfas EV-"satsning"? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Med tanke på att cirka 10% av alla bilar som säljs idag är elektriska så skulle jag inte säga att det är försent om dom får ut ett gäng bilar inom ett par år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Med tanke på att cirka 10% av alla bilar som säljs idag är elektriska så skulle jag inte säga att det är försent om dom får ut ett gäng bilar inom ett par år.
Nyckelordet i din mening är "om", utan faktisk vilja, ambition och plan har jag svårt att se att dom skall lyckas med det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Ser ju hellre att dom dör med värdighet. Vet inte vad dom skulle kunna erbjuda marknaden?

Är väl samma sak med de flesta tillverkarna i den gruppen.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

dd88 skrev:
Ser ju hellre att dom dör med värdighet. Vet inte vad dom skulle kunna erbjuda marknaden?
Alfa Romeo brukar väl kunna erbjuda körglädje och rolig design vilket vore tråkigt att tappa om dom dör varvid märket kanske köps upp av kineser som sätter det i fronten på en trist och ful SUV, såsom MG, Rover(Roewe) etc.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Deras reklam drev ju t.o.m. med moderna uppkopplade och smarta bilar, och det är inte
det enda konservativa och snudd på bakåtsträvande budskap dom sänt ut dom senaste åren :(
Jag har alltid gillat deras bilar men hur det ska gå… njae… (en av mina första bilar var en Alfa)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

BEV[e-Rage] skrev:
dd88 skrev:
Alfa Romeo brukar väl kunna erbjuda körglädje och rolig design vilket vore tråkigt att tappa om dom dör varvid märket kanske köps upp av kineser som sätter det i fronten på en trist och ful SUV, såsom MG, Rover(Roewe) etc.
Körglädjen är ju starkt förknippad med deras motorer, allt under Quadrifoglio i modellprogrammet är ju medelmåttigt om man inte är helsåld på arvet och imagen. Att det sitter en "Ferrari-motor" (Även om Ferrari inte vill erkänna det) i nuvarande bidrar även det en hel del till "vill ha"-faktorn hos många.

Ser ju hellre att ett nytt märke som inte behöver dras med arvet kommer med roliga eldrivna prestandabilar i prisklassen.
Skriv svar