
Första videon från en Model X med släp har dykt upp. Ser mycket bra ut!
Ca 400Wh/km i 90km/h på plan väg.
“It’s like it’s not even there… but it is!”
http://electrek.co/2016/01/03/model-x-t ... ity-video/
Moderator: Redaktion
nja, det lär ju inte funka. Dessutom, så blir det sjukt jobbigt att plocka av husvagnen varje gång du ska ladda och sen på igen efteråt.apkungen skrev:Ska bli kul att se om folk lyckas åka på husvagnssemester mellan sc.
Men just det slipper man väl med minst en av de SC som har byggts på alla nyare stationer?HelectriC skrev:nja, det lär ju inte funka. Dessutom, så blir det sjukt jobbigt att plocka av husvagnen varje gång du ska ladda och sen på igen efteråt.apkungen skrev:Ska bli kul att se om folk lyckas åka på husvagnssemester mellan sc.
Jag tror att många med hästar eller andra djur är en målgrupp för Model X. Det är om den funkar att dra stora hästtransporter med alltså, annars inte.chpaulin skrev:Är det verkligen samma målgrupp som köper Tesla som har husvagn? Känner mest att klientellen vill köra lite grejer till tippen och lägga i båten osv inte åka på husvagnssemester. Dags för lite RV-EV:s
Tror inte att hästarna gillar Ludicrous mode dock... Model X i USA får dra 5000 lb dvs drygt 2200 kg. Misstänker att det bör räcka för många.LarsL skrev:Jag tror att många med hästar eller andra djur är en målgrupp för Model X. Det är om den funkar att dra stora hästtransporter med alltså, annars inte.chpaulin skrev:Är det verkligen samma målgrupp som köper Tesla som har husvagn? Känner mest att klientellen vill köra lite grejer till tippen och lägga i båten osv inte åka på husvagnssemester. Dags för lite RV-EV:s
I Sverige kommer du behöva BE-körkort för att dra mer än 750 kg. Men det kanske de flesta hästägare redan har.Svenssons skrev:Tror inte att hästarna gillar Ludicrous mode dock... Model X i USA får dra 5000 lb dvs drygt 2200 kg. Misstänker att det bör räcka för många.LarsL skrev:Jag tror att många med hästar eller andra djur är en målgrupp för Model X. Det är om den funkar att dra stora hästtransporter med alltså, annars inte.chpaulin skrev:Är det verkligen samma målgrupp som köper Tesla som har husvagn? Känner mest att klientellen vill köra lite grejer till tippen och lägga i båten osv inte åka på husvagnssemester. Dags för lite RV-EV:s
Det är väl helt upp till föraren? Dåliga förare kan nästan aldrig köra bilar oavsett släp eller inte.Svenssons skrev:Tror inte att hästarna gillar Ludicrous mode dock... Model X i USA får dra 5000 lb dvs drygt 2200 kg. Misstänker att det bör räcka för många.LarsL skrev:Jag tror att många med hästar eller andra djur är en målgrupp för Model X. Det är om den funkar att dra stora hästtransporter med alltså, annars inte.chpaulin skrev:Är det verkligen samma målgrupp som köper Tesla som har husvagn? Känner mest att klientellen vill köra lite grejer till tippen och lägga i båten osv inte åka på husvagnssemester. Dags för lite RV-EV:s
Tror inte hästarna gillar att sätta sig på bakluckan (vilket i och för sig inte kräver Ludicrous men det blir än större kraft) och vad gäller vikten är det inte upp till föraren utan upp till farbro polisen och eventuellt domstol om man vill testa på det.LarsL skrev:Det är väl helt upp till föraren? Dåliga förare kan nästan aldrig köra bilar oavsett släp eller inte.Svenssons skrev:Tror inte att hästarna gillar Ludicrous mode dock... Model X i USA får dra 5000 lb dvs drygt 2200 kg. Misstänker att det bör räcka för många.LarsL skrev:Jag tror att många med hästar eller andra djur är en målgrupp för Model X. Det är om den funkar att dra stora hästtransporter med alltså, annars inte.chpaulin skrev:Är det verkligen samma målgrupp som köper Tesla som har husvagn? Känner mest att klientellen vill köra lite grejer till tippen och lägga i båten osv inte åka på husvagnssemester. Dags för lite RV-EV:s
Ja, ska du ha en hyggligt bra dragbil så måste du ha BE-kort. Tror som du säger att det inte är det stora problemet för X utan räckvidden, körkort är ju hyfsat enkelt att ta.danni skrev:I Sverige kommer du behöva BE-körkort för att dra mer än 750 kg. Men det kanske de flesta hästägare redan har.Svenssons skrev:Tror inte att hästarna gillar Ludicrous mode dock... Model X i USA får dra 5000 lb dvs drygt 2200 kg. Misstänker att det bör räcka för många.LarsL skrev:Jag tror att många med hästar eller andra djur är en målgrupp för Model X. Det är om den funkar att dra stora hästtransporter med alltså, annars inte.chpaulin skrev:Är det verkligen samma målgrupp som köper Tesla som har husvagn? Känner mest att klientellen vill köra lite grejer till tippen och lägga i båten osv inte åka på husvagnssemester. Dags för lite RV-EV:s
Det brukar på de flesta bilar finnas en pedal som reglerar accelerationen, den bör användas med förnuft när man transporterat dyrbar och känslig last.Svenssons skrev:Tror inte hästarna gillar att sätta sig på bakluckan (vilket i och för sig inte kräver Ludicrous men det blir än större kraft) och vad gäller vikten är det inte upp till föraren utan upp till farbro polisen och eventuellt domstol om man vill testa på det.LarsL skrev:Det är väl helt upp till föraren? Dåliga förare kan nästan aldrig köra bilar oavsett släp eller inte.Svenssons skrev:Tror inte att hästarna gillar Ludicrous mode dock... Model X i USA får dra 5000 lb dvs drygt 2200 kg. Misstänker att det bör räcka för många.LarsL skrev:Jag tror att många med hästar eller andra djur är en målgrupp för Model X. Det är om den funkar att dra stora hästtransporter med alltså, annars inte.chpaulin skrev:Är det verkligen samma målgrupp som köper Tesla som har husvagn? Känner mest att klientellen vill köra lite grejer till tippen och lägga i båten osv inte åka på husvagnssemester. Dags för lite RV-EV:s
Precis men om hästarna gillar accelerationen eller om det typningen av fordonet eller om det är överlast är inte helt upp till föraren.LarsL skrev:Det brukar på de flesta bilar finnas en pedal som reglerar accelerationen, den bör användas med förnuft när man transporterat dyrbar och känslig last.
Hur mycket du får lasta beror på typningen av ditt fordon, om du får köra det fordonet beror på ditt körkort.
Wait, what? Reglera? Det där är väl en binär switch? Alltså två lägen - "accelerera" och "inte accelerera". Så har det i alla fall varit på alla bilar jag kört.LarsL skrev:Det brukar på de flesta bilar finnas en pedal som reglerar accelerationen, den bör användas med förnuft när man transporterat dyrbar och känslig last.
Hur mycket du får lasta beror på typningen av ditt fordon, om du får köra det fordonet beror på ditt körkort.
I slutet av videon ser man att genomsnittsförbrukningen med båten på släp är ca. 660Wh/km. Om 76kW finns tillgängligt i Model X P85D batteripack på samma sätt som hos Model S, så innebär det att räckvidden blir 76000/660 = 115km. Bor man i Stockholm och ska sjösätta sin båt i Göteborg så laddar man fullt hemma, kör till Sillekrog där man laddar fullt, kör vidare mot Superladdaren i Ödeshög men får slut på energi i höjd med Linköping. Då får man sjösätta sin båt i sjön Roxen som turligt nog sitter ihop med Göta kanal, och man kan åka Göta kanal resten av biten. Teslan kan bärgas tillbaka till Stockholm igen.LarsL skrev:Det intressanta är ju inte att den kan dra en båt, djurtransport eller husvagn utan hur långt den kommer.
finns väl ingen X 85?, så det blir lite mer att ta av än de 76 som gäller för 85an, men svårt blir det nog ändå.Herr X skrev:I slutet av videon ser man att genomsnittsförbrukningen med båten på släp är ca. 660Wh/km. Om 76kW finns tillgängligt i Model X P85D batteripack på samma sätt som hos Model S, så innebär det att räckvidden blir 76000/660 = 115km. Bor man i Stockholm och ska sjösätta sin båt i Göteborg så laddar man fullt hemma, kör till Sillekrog där man laddar fullt, kör vidare mot Superladdaren i Ödeshög men får slut på energi i höjd med Linköping. Då får man sjösätta sin båt i sjön Roxen som turligt nog sitter ihop med Göta kanal, och man kan åka Göta kanal resten av biten. Teslan kan bärgas tillbaka till Stockholm igen.LarsL skrev:Det intressanta är ju inte att den kan dra en båt, djurtransport eller husvagn utan hur långt den kommer.
Det är ju 660 Wh/mile. Amerikanarna håller på att gå mot SI-enheter tum för tum. Borde bli ca 20 mil per laddning för 90 kWh batteri.Herr X skrev:I slutet av videon ser man att genomsnittsförbrukningen med båten på släp är ca. 660Wh/km. Om 76kW finns tillgängligt i Model X P85D batteripack på samma sätt som hos Model S, så innebär det att räckvidden blir 76000/660 = 115km. Bor man i Stockholm och ska sjösätta sin båt i Göteborg så laddar man fullt hemma, kör till Sillekrog där man laddar fullt, kör vidare mot Superladdaren i Ödeshög men får slut på energi i höjd med Linköping. Då får man sjösätta sin båt i sjön Roxen som turligt nog sitter ihop med Göta kanal, och man kan åka Göta kanal resten av biten. Teslan kan bärgas tillbaka till Stockholm igen.LarsL skrev:Det intressanta är ju inte att den kan dra en båt, djurtransport eller husvagn utan hur långt den kommer.
Haha, jag har inte ens reflekterat över det, men strikt talat borde de ju faktiskt mäta förbrukningen i foot-pounds. Sen är ju inte Wh strikt talat en SI-enhet heller utan motsvarande SI-enhet är joule.Svenssons skrev:Det är ju 660 Wh/mile. Amerikanarna håller på att gå mot SI-enheter tum för tum. Borde bli ca 20 mil per laddning för 90 kWh batteri.Herr X skrev:I slutet av videon ser man att genomsnittsförbrukningen med båten på släp är ca. 660Wh/km. Om 76kW finns tillgängligt i Model X P85D batteripack på samma sätt som hos Model S, så innebär det att räckvidden blir 76000/660 = 115km. Bor man i Stockholm och ska sjösätta sin båt i Göteborg så laddar man fullt hemma, kör till Sillekrog där man laddar fullt, kör vidare mot Superladdaren i Ödeshög men får slut på energi i höjd med Linköping. Då får man sjösätta sin båt i sjön Roxen som turligt nog sitter ihop med Göta kanal, och man kan åka Göta kanal resten av biten. Teslan kan bärgas tillbaka till Stockholm igen.LarsL skrev:Det intressanta är ju inte att den kan dra en båt, djurtransport eller husvagn utan hur långt den kommer.
Usch det har du rätt i, nu framstod jag som dumSvenssons skrev:Det är ju 660 Wh/mile. Amerikanarna håller på att gå mot SI-enheter tum för tum. Borde bli ca 20 mil per laddning för 90 kWh batteri.