Större batteri färre laddstopp på långfärd?
Moderator: Redaktion
Större batteri färre laddstopp på långfärd?
Spelar någon roll om man ha en SR+ eller en LR eller rent av SR, om man skall åka långt? Är inte avståndet mellan laddare sådant att man stannar på "alla", men med mer kvar i batteriet om det är större?Ni som rest långt tex södra europa, vilken batteri strorlek vill ni ha och varför?
Re: Större batteri färre laddstopp på långfärd?
När jag köpte min första Tesla för sju år sedan kändes det bra med ett stort batteri. Nu finns det så många laddställen att behovet av att ha det stora batteriet minskat kraftigt. Och än mindre viktigt kommer det att bli när utbyggnationen tilltar.
Den stora grejen med M3 LR är att den är fyrhjulsdriven.
Den stora grejen med M3 LR är att den är fyrhjulsdriven.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Man vill ladda när batteriet är ganska tomt och gärna ha kört en stund för att det ska gå fort.
Första benet blir därmed en del längre med större batteri. Sen är det ju tycke och smak - jag har en SR+ och hoppar förstås över en del SuC även med den. Sen påverkar väder och vind en hel del ska jag erkänna. Körde hem från Dalarna för nån vecka sen runt nollan och snöslask, då låg jag på 210-220 Wh/km istället för 150-160 som jag gjort under sommaren. Då blir marginalerna mindre!
Sen är ju frågan hur mycket pengar smidigheten med ett större batteri är värd.
Första benet blir därmed en del längre med större batteri. Sen är det ju tycke och smak - jag har en SR+ och hoppar förstås över en del SuC även med den. Sen påverkar väder och vind en hel del ska jag erkänna. Körde hem från Dalarna för nån vecka sen runt nollan och snöslask, då låg jag på 210-220 Wh/km istället för 150-160 som jag gjort under sommaren. Då blir marginalerna mindre!
Sen är ju frågan hur mycket pengar smidigheten med ett större batteri är värd.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Hm, varför diskuteras detta i två olika trådar med identisk rubrik?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HAr av misstag laddat upp samma fråga 2 ggr. tar bort denna m jag kan....
Trevlig helg!
Trevlig helg!