Om det nu är fyrhjulsdrift...
Moderator: Redaktion
Om det nu är fyrhjulsdrift...
Om det nu är fyrhjulsdrift som lanseras till Model S i dagarna så infinner sig ett antal nya spännande frågor.
Kommmer det finnas till alla eller bara Performance-modellen?
Hur påverkas prestanda tex acceleration och range? Samma batteri?
Merkostnad vs 2wd?
Viktfördelning borde knappt märkas skillnad på?
Bagage fram?
Vad tror ni?
Kommmer det finnas till alla eller bara Performance-modellen?
Hur påverkas prestanda tex acceleration och range? Samma batteri?
Merkostnad vs 2wd?
Viktfördelning borde knappt märkas skillnad på?
Bagage fram?
Vad tror ni?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Om Tesla lanserar AWD så tror jag de gör det på ett förträffligt sätt! Förväntningarna och förutsättningarna är höga!
Att 2 hjulsdrift sätter sina begränsningar vid acceleration vid lägre hastigheter är ju inget nytt så min gissning är att 0-100 siffran bör bli en halv sekund snabbare. Jag tror att AWD kommer erbjudas till båda motoralternativet till det stora batteriet!
Min gissning är att frunken blir marginellt mindre.
Spännande
Att 2 hjulsdrift sätter sina begränsningar vid acceleration vid lägre hastigheter är ju inget nytt så min gissning är att 0-100 siffran bör bli en halv sekund snabbare. Jag tror att AWD kommer erbjudas till båda motoralternativet till det stora batteriet!
Min gissning är att frunken blir marginellt mindre.
Spännande

Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Gissningstävlan:
"Mikrougnen" fylls av extra motorn. Mindre plats i frunken för kylbox, öl, barnvagn, hönssoppa. :-/
Axet förbättras eftersom slip/slir minskar med flera drivhjul.
Range ökar, ev marginellt, vid normal, laglig körning, eftersom framhjulen växlas för snålare drift. Likaså toppfart. Autobahn
< 100 kg viktökning. Lite mera framtung.
Kostnad? Vad köparna tål. 5000-10000 dollar? Euro? Kronor? Över kostnad. Bättre marginaler för Tesla. Bra för långsiktig utveckling.
Batterialt: 85 kWh. Tvivlar på att 60 kostas på mera.
Bägge motoralternativen. (Finns i X, ju)
Låt se resultaten!
"Mikrougnen" fylls av extra motorn. Mindre plats i frunken för kylbox, öl, barnvagn, hönssoppa. :-/
Axet förbättras eftersom slip/slir minskar med flera drivhjul.
Range ökar, ev marginellt, vid normal, laglig körning, eftersom framhjulen växlas för snålare drift. Likaså toppfart. Autobahn

< 100 kg viktökning. Lite mera framtung.
Kostnad? Vad köparna tål. 5000-10000 dollar? Euro? Kronor? Över kostnad. Bättre marginaler för Tesla. Bra för långsiktig utveckling.
Batterialt: 85 kWh. Tvivlar på att 60 kostas på mera.
Bägge motoralternativen. (Finns i X, ju)
Låt se resultaten!

Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Undrar om det kommer gå att uppgradera sin order 

2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
undra om de skulle tjäna nått på att växla bakjulen ännu lägre (inte bara högre växel fram)Lessmog skrev:Gissningstävlan:
Axet förbättras eftersom slip/slir minskar med flera drivhjul.
de verkar som en normal S kan man få 0-60 mph på 3,9 sec. undra hur stor förbättring de går att få där?
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
vi borde kunna räkna ut en fysisk lägre gräns i alla fall,
en model s p+ utväcklar vell 310 kW.
alltså 310'000 W eller joule/sek.
få se nu,, va kan vi anvenda för formler här.. (de märks att de va länge sen man gick i skolan )
för att få reda på en hastighet efter en viss tid använts den här klassikern Vi = acerlation*tid.
hastigheten har vi ju, ska va (100kmh) 28 m/s. så 28/acceleration=tid
ok, nu behöver vi bara komma på accelerationen. F=m*a ------> F/m=a
massan är vell 2,108 kg F/2108 = a
ett Newton är vell 1kg m/s2..
hmmm, hur räknar man ut Force från effect?
....nä nu har ja nog kört fast.. typiskt
ja får sova på saken
en model s p+ utväcklar vell 310 kW.
alltså 310'000 W eller joule/sek.
få se nu,, va kan vi anvenda för formler här.. (de märks att de va länge sen man gick i skolan )
för att få reda på en hastighet efter en viss tid använts den här klassikern Vi = acerlation*tid.
hastigheten har vi ju, ska va (100kmh) 28 m/s. så 28/acceleration=tid
ok, nu behöver vi bara komma på accelerationen. F=m*a ------> F/m=a
massan är vell 2,108 kg F/2108 = a
ett Newton är vell 1kg m/s2..
hmmm, hur räknar man ut Force från effect?
....nä nu har ja nog kört fast.. typiskt
ja får sova på saken
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Tips: Accelerationen är inte linjär.Kalle skrev:vi borde kunna räkna ut en fysisk lägre gräns i alla fall,
en model s p+ utväcklar vell 310 kW.
alltså 310'000 W eller joule/sek.
få se nu,, va kan vi anvenda för formler här.. (de märks att de va länge sen man gick i skolan )
för att få reda på en hastighet efter en viss tid använts den här klassikern Vi = acerlation*tid.
hastigheten har vi ju, ska va (100kmh) 28 m/s. så 28/acceleration=tid
ok, nu behöver vi bara komma på accelerationen. F=m*a ------> F/m=a
massan är vell 2,108 kg F/2108 = a
ett Newton är vell 1kg m/s2..
hmmm, hur räknar man ut Force från effect?
....nä nu har ja nog kört fast.. typiskt
ja får sova på saken
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Totalt ointressant är min åsikt. För mig kan den gärna få göra 0-100 på 8 sek (eller 12 för den delen) om det gör att range förbättras märkbart (flera mil åtminstonde).Kalle skrev:undra om de skulle tjäna nått på att växla bakjulen ännu lägre (inte bara högre växel fram)Lessmog skrev:Gissningstävlan:
Axet förbättras eftersom slip/slir minskar med flera drivhjul.
de verkar som en normal S kan man få 0-60 mph på 3,9 sec. undra hur stor förbättring de går att få där?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Borde gå att göra en bra kombo av bättre fart från standstill (särskilt vid halt väglag)tack vare 4wd och högfartseffektivitet för mer range utan att offra acceleration?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
NOOOOoo!matbl skrev:
Tips: Accelerationen är inte linjär.
Nä då ger jag upp.
Jag struntar faktiskt ochså i 0-100 tiden, ville bara se om ja kunde klura ut hur man räknar på det

Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Venta nu, varför är den inte de om den har allt tourq från 0rpm?
Ja, luftmotståndet ökar ju, men gör det så stor skilnad i farter under 100?
Ja, luftmotståndet ökar ju, men gör det så stor skilnad i farter under 100?
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Luftmotståndet är kvadratiskt, inte linjärt... Så jo, det gör stor skillnad.Kalle skrev:Venta nu, varför är den inte de om den har allt tourq från 0rpm?
Ja, luftmotståndet ökar ju, men gör det så stor skilnad i farter under 100?
SOm gift och trebarnsfar så är jag inte så intresserad av accelerationssiffrorna, det jag är intresserad av hos teslan är främst drift kostnad, utrymmen och räckvidd.
Jag klarar mig gott med en två hjulsdriven bil som klarar 0-100 på 12-13 sekunder, bara man inte offrar range och utrymme i den. Faktum är att ännu längre range skulle bara vara trevligt.
Jag väntar med spänning på modell tre som förhoppningsvis kan passa budgeten lite bättre.
MVH
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Som gift och tvåbarnsfar är jag mycket intresserad av accelerationen, det var en av anledningarna till att jag köpte en P85a. Drivlinan och dess prestanda är det som gör bilen magisk att köra, i kombination med läcker design och packutrymme för en småbarnsfamilj.
Lägg dessutom till utsläppsfri.
Detta sagt tycker jag inte att accelerationen 0-100 behöver förbättras, det är tillräckligt som det är i performance. Bättre räckvidd däremot är ju alltid tacksamt.
Lägg dessutom till utsläppsfri.
Detta sagt tycker jag inte att accelerationen 0-100 behöver förbättras, det är tillräckligt som det är i performance. Bättre räckvidd däremot är ju alltid tacksamt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Alltså det här med att range i motorvägshastighet skulle kunna förbättras med annan utväxling på den andra motorn. Varför då?
Är förlusterna i drivningen vid 110-120 så stora att luftmotståndet spelar en mindre roll i sammanhanget? Jag gissar på att det inte är så.
Är förlusterna i drivningen vid 110-120 så stora att luftmotståndet spelar en mindre roll i sammanhanget? Jag gissar på att det inte är så.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Om det nu är fyrhjulsdrift...
Känns instinktivt som det skulle spela mindre roll men samtidigt kan jag för lite om hur elmotorer fungerar i detta avseende.matbl skrev:Alltså det här med att range i motorvägshastighet skulle kunna förbättras med annan utväxling på den andra motorn. Varför då?
Är förlusterna i drivningen vid 110-120 så stora att luftmotståndet spelar en mindre roll i sammanhanget? Jag gissar på att det inte är så.
Klart är ju att det kommer behövas samma kraftuttag ur bilen för att bibehålla hastighet i högfart. Frågan är hur elmotorns effektivitet påverkas av varvtal?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,