Däckstorlek på model x

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3Performance
Teslaägare

Däckstorlek på model x

Inlägg av M3Performance »

Köpte ny uppsättning hjul till Model X från ABS wheels.

Fick hjälp av säljaren att beställa då jag inte visste vad som funkar och inte funkar. När det väl var dags att byta däck fick jag hjälp av tesla att skifta då jag har haft problem och förseningar så det var tänkt som en liten kompensation bara då dem egentligen inte rör däck från tredje part.

1h senare får jag samtal från Tesla att dem inte tänker byta mina hjul då alla runtom har samma storlek och det ska tydligen vara ostabilt och farligt. Nu har jag pratat med ABS wheels och dem säger att tesla snackar skit och det ska funka.

Däckstorleken på alla fyra däck är 255/45R20

Vad ska jag göra, är det ok att skruva på hjulen eller inte?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Däckstorlek på model x

Inlägg av NEO »

Hmmm det låter märkligt då Model X även är godkänd för square 19” med 265/50-19 däck runt om.

Men ja 20” ska ha staggered, 255/45-20 fram och 275/45-20 bak.

Typ 9/10 norrbaggar säljer sina bredare bakfälgar och kör square på 20”. Inga problem mtp viktklass osv.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Jag har kört 2 vintrar med samma storlek fram och bak. 265 breda på 21"
Inga problem.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

vad är det för fälgstorlek?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
JRWatth
Teslaägare

Inlägg av JRWatth »

Jag kör också med eftermarknadsfälgar från ABS, 255/45/20 runt om. Pratade med Tesla, de rekommenderar inte, men säger att det fungerar. Bilen har ju ingen koll på hur breda däcken är bak. Så länge fälgar och däck klarar vikten måste det vara ok. Tog bort de billiga kinadäcken Firemax som satt på när jag köpte bilen och har nu satt på Michelin x-ice 4 då bor där det är snö och is. Vi får se i vår hur det gått, men känns bra än så länge. Behöver dock göra hjulinställning då sommardäcken ätits upp mkt på insidan.
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

M3Performance skrev:
Köpte ny uppsättning hjul till Model X från ABS wheels.

Fick hjälp av säljaren att beställa då jag inte visste vad som funkar och inte funkar. När det väl var dags att byta däck fick jag hjälp av tesla att skifta då jag har haft problem och förseningar så det var tänkt som en liten kompensation bara då dem egentligen inte rör däck från tredje part.

1h senare får jag samtal från Tesla att dem inte tänker byta mina hjul då alla runtom har samma storlek och det ska tydligen vara ostabilt och farligt. Nu har jag pratat med ABS wheels och dem säger att tesla snackar skit och det ska funka.

Däckstorleken på alla fyra däck är 255/45R20

Vad ska jag göra, är det ok att skruva på hjulen eller inte?
Hej!
Bara att montera, jag har lika 255/45R20 och ställer in på hjulstorlek 19 tum då, då detta är lika på alla fyra hjul.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Skriv svar