I Tyskland har man tidigare kört en gratis kampanj.
Nu kör man den igen.
Köp en Tesla, kör den i 6 månader.
Få ett garanterat pris.
Sen exporteras bilen.
Gratis erbjudande i 6 månader Tesla Model 3 uppdaterad igen - även i prestandaversion.
En frilanshandlare från Rhenlandet väckte uppmärksamhet i somras med en kampanj där kunder normalt kunde köra en Tesla Model 3 i ett halvår utan att i slutändan lägga några pengar på elbilen. Många privatkunder använder också modellen bakom, eftersom unga tyska Teslas efterfrågas framför allt i Danmark och samtidigt betalas i Tyskland en statlig premie på 6 000 euro för den. Efter att teslamag.de rapporterat om det, var kontingenten som tillhandahållits av den rheniska återförsäljaren snabbt uttömd. Men nu påpekade han att Tesla Model 3 återigen är tillgänglig gratis i ett halvår genom honom.
Exakt såhär gör väl svenska handlare också? Även märkeshandlare. Är det någon som tror att BMW:s i3or på 12-månadersleasing INTE hamnar i Norge?
Inkassera miljöbilsbonus. Betala näranoll i moms i Sverige. Noll i import-moms till Norge. I praktiken en svensk subventionering av norska jahreswagen.
Audi hade också 12-månaders på e-tron förra årsslutet.
Gratis? Den som kör den i 6 mån betalar alltså ingenting? Verkar ju helkonstigt
Edit:
Ok, fattar nu. Privat köpare betalar hela bilen själv och får samtidigt ett garanterat pris när bilen ska säljas 6mån senare och detta pris är då köpspris-subvention.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Någon som vill ge sig på en analys av ovanstående fakta? E-tron exporteras, men inte teslor. Min tes är fortfarande att det här beteendet är sanktionerat av Audi själva.
Vore intressant att se motsvarande på id.3 och i3.
Gratis? Den som kör den i 6 mån betalar alltså ingenting? Verkar ju helkonstigt
Nypriset är ju ett av de lägsta i Europa, lägg sedan till bonus på det..
Sen krävs det ju att bilarna ska rulla minst 6 mån(och X hundra mil) i landet för att få bonusen + slippa moms.
De räknar alltså kallt med att bilen säljs för mer än nypris minus bonus på exportmarknaden.
Fullt rimligt.
Någon som vill ge sig på en analys av ovanstående fakta? E-tron exporteras, men inte teslor. Min tes är fortfarande att det här beteendet är sanktionerat av Audi själva.
Vore intressant att se motsvarande på id.3 och i3.
ID har nästan inte exporterats alls från Sverige ännu. Bara 15 bilar av knappt 7000 sålda.
För i3 är det betydligt vanligare. Ca 10%. Men den har ju sålts längre.