Det är nog snarlikt för många BRF:er. Samtidig som bostadsinnehavaren inte får betalt för strömmen som gästen nyttjar vid laddning. Så Skistar har säkert tagit ett generellt beslut som gäller för samtliga orter.RagWal skrev:Fast det borde då inte vara generellt Skistar alla destinationer.Nect skrev:Förbudet har nog inte så mycket med skistar att göra då de inte äger stugorna. Skistar agerar förmedlare och många BRF:er i t ex Åre har satt förbud mot att ladda om inte laddbox finns installerad.RagWal skrev:Bra där. Dock har de fortsatt FÖRBUD mot laddning i hyrda stugor.Tessi19 skrev:Läste nyligen att SkiStar ska placera många nya laddare på deras anläggningar. Hur många på resp ställe vet jag inte längre.
Men bara faktumet att de skälvas installerar fler är ju bra!
Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Tror du att många BRFer specifikt beslutat om laddförbud? Det tror inte jag. Sållart kan man vara specifik per uthyrt objekt också. Jmf om djur tillåts eller ej.Nect skrev:Det är nog snarlikt för många BRF:er. Samtidig som bostadsinnehavaren inte får betalt för strömmen som gästen nyttjar vid laddning. Så Skistar har säkert tagit ett generellt beslut som gäller för samtliga orter.RagWal skrev:Fast det borde då inte vara generellt Skistar alla destinationer.Nect skrev:Förbudet har nog inte så mycket med skistar att göra då de inte äger stugorna. Skistar agerar förmedlare och många BRF:er i t ex Åre har satt förbud mot att ladda om inte laddbox finns installerad.RagWal skrev:Bra där. Dock har de fortsatt FÖRBUD mot laddning i hyrda stugor.Tessi19 skrev:Läste nyligen att SkiStar ska placera många nya laddare på deras anläggningar. Hur många på resp ställe vet jag inte längre.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
Jag kan bara tala för Åre, där jag själv är en del av en BRF. Så ja, det är väldigt vanligt att BRF:er förbjudit laddning i motorvärmaruttag.RagWal skrev:
Tror du att många BRFer specifikt beslutat om laddförbud? Det tror inte jag. Sållart kan man vara specifik per uthyrt objekt också. Jmf om djur tillåts eller ej.
Man kommer säkerligen som du själv är inne på kunna välja att hyra en stuga/ eller lägenhet som har laddbox och som tillåter laddning. Där detta tillval kommer kosta extra för att kompensera ägaren till den uthyrda stugan/lägenheten för laddningen. (Om det inte redan nu går att välja/sortera vid bokning?)
Edit; Det går att sortera efter lediga stugor/lägenheter på skistars hemsida som har ”laddstolpe”. Så behöver man ladda så får man boka en stuga/lägenhet som tillåter det.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Tror inte att det handlar pengar för vad gör 80 kWh om man betalt typ 15-20 tusen för en stuga, tror mer det det handlar om att alla vet ju att det börjar brinna så fort man laddar en bil i ett schuko, men visst det är ju enklare att följa upp än att kontrollera vilken laddström man valt och visst förlängningskablar ska ju absolut inte användas men det vet nog inte alla. Men man borde kunna säga max 6-8 A och lita på folk.Nect skrev:Det är nog snarlikt för många BRF:er. Samtidig som bostadsinnehavaren inte får betalt för strömmen som gästen nyttjar vid laddning. Så Skistar har säkert tagit ett generellt beslut som gäller för samtliga orter.RagWal skrev:Fast det borde då inte vara generellt Skistar alla destinationer.Nect skrev:Förbudet har nog inte så mycket med skistar att göra då de inte äger stugorna. Skistar agerar förmedlare och många BRF:er i t ex Åre har satt förbud mot att ladda om inte laddbox finns installerad.RagWal skrev:Bra där. Dock har de fortsatt FÖRBUD mot laddning i hyrda stugor.Tessi19 skrev:Läste nyligen att SkiStar ska placera många nya laddare på deras anläggningar. Hur många på resp ställe vet jag inte längre.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro skrev:Tror inte att det handlar pengar för vad gör 80 kWh om man betalt typ 15-20 tusen för en stuga, tror mer det det handlar om att alla vet ju att det börjar brinna så fort man laddar en bil i ett schuko, men visst det är ju enklare att följa upp än att kontrollera vilken laddström man valt och visst förlängningskablar ska ju absolut inte användas men det vet nog inte alla. Men man borde kunna säga max 6-8 A och lita på folk.

Pengar handlar det förmodligen inte till största del om. Och det är nog fler än en person som hyr stugan per säsong… Som sagt, vill du kunna ladda så bokar man en stuga som erbjuder det. På samma sätt man får göra med husdjur. Ser inte direkt problemet.
Gällande pengarna så tror jag inte någon är intresserad att ge någon annan gratis ström. Men det kan enkelt kompenseras genom att höja stugpriset etc.
Min poäng är att det inte är något som Skistar själva kan påverka, utan det är innehavaren till Stugan/lägenheten BRF etc.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Självklart kan Skistar påverka. Har man en så stark ställning att man har kontrakterat en absolut majoritet av stugorna på vissa orter så har man stora möjligheter att ställa krav.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Visst, men då får de litet utbud att hyra ut då det än så länge är få BRF:er som installerat laddboxar. Ställer man kravet så kommer de som hyr ut vara tvungna att installera laddbox, men det är inte gjort i en handvändning då det är många som ska tycka till i en BRF samtidigt som det procentuellt inte är många i en BRF som hyr ut sin bostad via skistar. Då blir det snarare tvärtom att BRF även förbjuder uthyrning via Skistar (vilket förövrigt många mindre BRF:er i Åre har i sina stadgar).tor-ake skrev:Självklart kan Skistar påverka. Har man en så stark ställning att man har kontrakterat en absolut majoritet av stugorna på vissa orter så kan man sätta vilka villkor man vill.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- RagWal
- Teslaägare
Japp, men de vill nog inte. Bättre att ta bidrag och basunera ut att "vi bygger laddplatser".tor-ake skrev:Självklart kan Skistar påverka. Har man en så stark ställning att man har kontrakterat en absolut majoritet av stugorna på vissa orter så har man stora möjligheter att ställa krav.
Att tex tilllåta laddining i alla hyresobjekts motorvärmaruttag hade ju varit ett bra steg. Sen om de är avsäkrade till 6A eller ej är en mindre sak. Om BRFen sen inte litar på sin egen elinstallation så får de skriva det. Standardskrivning: "Fastigheten har ett ej underhållet elnät. Motorvärmare och elbilar får därför ej anslutas till fastigheten."
MY LR 2022
Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
Många stugor har dessutom egna laddare. Den BRF vi tillhör har fixat schuko laddning med två uttag per lägenhet.
Många stugor har dessutom egna laddare. Den BRF vi tillhör har fixat schuko laddning med två uttag per lägenhet.
Sedan kan brf få för sig att det är gigantiska kostnader att uppdatera eldragningen (även om de skulle vilja sätta upp laddare).
Har exempel på 100 000 kr för att få nya kablar.
Har exempel på 100 000 kr för att få nya kablar.
- RagWal
- Teslaägare
Sådärja, helt rätt inställning! Man ska alltså välja IDRE om man vill ladda sin elbil.Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
MY LR 2022
-
- Teslaägare
Såg att Idre numera har 40 laddplatser.Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
https://www.idrefjall.se/om-oss/informa ... ddplatser/
Intressant! Var det ok med ert försäkringsbolag?Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
Huvudorsaken till att min BRF fick förbjudna laddning i motorvärmaruttaget var för att uttaget satt på fasad, och utan korrekt installation avsedd för elbilaladdning (laddbox med egen jordfelsbrytare typ B) så skulle inte försäkringen gälla vid brand orsakad av elbilsladdningen… Försäkringsbolagen gör det enkelt för att slippa betala ut några pengar…
I vår BRF som är relativ ny så ligger matningen från resp. Lägenhet och den som villa erbjuda eller kunna ladda fick bekosta installation av en egen laddbox. Vi var först 3st av 20 som gjorde detta. Nu har samtliga 20st lägenheter varsin laddbox med dynamisk lastbalansering!

Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- elbilist
Smidig lösning. Vi har likadana motorvärmarstolpar i vår fjäll-BRF som vi funderar på att uppgradera. Hur många p-platser har ni och hur mycket är huvudsäkringarna för motorvärmarna på? Antar att detta är utan lastbalansering och man räknar med Max 10A per uttag?Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
Var rätt dåligt skyltat när jag var där uppe i slutet på augusti. En ensam T24-skylt vid infart till parkeringen där majoriteten av laddstolparna satt, missades av många.lloydfabege skrev:Såg att Idre numera har 40 laddplatser.Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
https://www.idrefjall.se/om-oss/informa ... ddplatser/
Elbilist sedan 2014
Vår BRF bytte innanmäte i de Garo motorvärmarboxar vi hade. Det gjordes innan jag skaffade elbil så jag var inte inblandad. Har inte hört något om att det skulle kunna vara problem med försäkringsbolaget.Nect skrev:Intressant! Var det ok med ert försäkringsbolag?Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
Huvudorsaken till att min BRF fick förbjudna laddning i motorvärmaruttaget var för att uttaget satt på fasad, och utan korrekt installation avsedd för elbilaladdning (laddbox med egen jordfelsbrytare typ B) så skulle inte försäkringen gälla vid brand orsakad av elbilsladdningen… Försäkringsbolagen gör det enkelt för att slippa betala ut några pengar…
I vår BRF som är relativ ny så ligger matningen från resp. Lägenhet och den som villa erbjuda eller kunna ladda fick bekosta installation av en egen laddbox. Vi var först 3st av 20 som gjorde detta. Nu har samtliga 20st lägenheter varsin laddbox med dynamisk lastbalansering!
Crius skrev:Vår BRF bytte innanmäte i de Garo motorvärmarboxar vi hade. Det gjordes innan jag skaffade elbil så jag var inte inblandad. Har inte hört något om att det skulle kunna vara problem med försäkringsbolaget.Nect skrev:Intressant! Var det ok med ert försäkringsbolag?Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
Om det är sådana problem med att försäkringsbolagen förkastar användningen så skulle väl inte Tesla och andra tillverkare skicka med en portabel UMC/EVSE med bilarna?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
De har väl kanske börja anamma elsäkerhetsverkets rekommendation att laddning i shuckouttag inte ska ske dagligen/ofta. Såg att Länsförsäkringar nu avråder från laddning utan laddbox.martinot skrev:Crius skrev:Vår BRF bytte innanmäte i de Garo motorvärmarboxar vi hade. Det gjordes innan jag skaffade elbil så jag var inte inblandad. Har inte hört något om att det skulle kunna vara problem med försäkringsbolaget.Nect skrev:Intressant! Var det ok med ert försäkringsbolag?Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
Om det är sådana problem med att försäkringsbolagen förkastar användningen så skulle väl inte Tesla och andra tillverkare skicka med en portabel UMC/EVSE med bilarna?
Lite som när Säker Vatten kom med sina riktlinjer. Helt plötsligt gäller inte din hemförsäkring för vattenskador om inte Säker Vatten har följts utan avsteg vid renovering (där det i äldrehus är svårt att uppfylla)
Allt är lite löjligt kan jag tycka, en motorvärmare och kupévärmare är det däremot ok att nyttja 24/7 utan timer…
Saxat från Länsförsäkringar
”Motstå frestelsen att plugga in i väggen
Ladda inte din elbil i vanliga vägg- och motorvärmaruttag, det är helt enkelt inte tillräckligt säkert. Satsa på en laddbox eller laddstolpe avsedd för elbilar.”
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- elbilist
Nect skrev:De har väl kanske börja anamma elsäkerhetsverkets rekommendation att laddning i shuckouttag inte ska ske dagligen/ofta. Såg att Länsförsäkringar nu avråder från laddning utan laddbox.martinot skrev:Crius skrev:Vår BRF bytte innanmäte i de Garo motorvärmarboxar vi hade. Det gjordes innan jag skaffade elbil så jag var inte inblandad. Har inte hört något om att det skulle kunna vara problem med försäkringsbolaget.Nect skrev:Intressant! Var det ok med ert försäkringsbolag?Crius skrev:Idre fjäll har 22 laddplatser 11-22kW. Sedan finns det 10 till vid PW hotell, samt en del Tesla laddare.
Lite som när Säker Vatten kom med sina riktlinjer. Helt plötsligt gäller inte din hemförsäkring för vattenskador om inte Säker Vatten har följts utan avsteg vid renovering (där det i äldrehus är svårt att uppfylla)
Allt är lite löjligt kan jag tycka, en motorvärmare och kupévärmare är det däremot ok att nyttja 24/7 utan timer…
Ladda inte din elbil i vanliga vägg- och motorvärmaruttag, det är helt enkelt inte tillräckligt säkert. Satsa på en laddbox eller laddstolpe avsedd för elbilar.”
Är väl en fantastiskt rekommendation.
Motorvärmare dar 3-500W isch så den kan man utan problem ha igång 24/7.
Men vart har du sett rekommendationen att det är ok att ha kupévärmaren igång ett dygn eller tre??
Schuko är inte gjort för höga belastningar under längre tid, även om de krasst är specificerade till 16A.
Till det används CEE uttag.
Och har så gjorts de senaste 20åren.
Det är väl snarare att det saknas ett förbud mot att ha den igång mer än nödvändigt. Hur många BRF:er har inte äldre anläggningar utan en timer där kabeln alt för ofta sitter i tills bilen används nästa gång?R_Edvinsson skrev:
Är väl en fantastiskt rekommendation.
Motorvärmare dar 3-500W isch så den kan man utan problem ha igång 24/7.
Men vart har du sett rekommendationen att det är ok att ha kupévärmaren igång ett dygn eller tre??
Schuko är inte gjort för höga belastningar under längre tid, även om de krasst är specificerade till 16A.
Till det används CEE uttag.
Och har så gjorts de senaste 20åren.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
För laddning hemma så håller jag med dig i din och i LFs rekommendation 100%. Har aldrig någonsin laddat en elbil hemma via Schuko. Satte upp en vägbox med Typ2 någon dag efter jag fick elbilen. Är bara dumt att hålla på med andra halvdana lösningar för bilen normala hemmaplats.Nect skrev:De har väl kanske börja anamma elsäkerhetsverkets rekommendation att laddning i shuckouttag inte ska ske dagligen/ofta. Såg att Länsförsäkringar nu avråder från laddning utan laddbox.martinot skrev:
Så för permanenta varaktiga lösningar hemma så håller jag med LF.
Men en portabel EVSE i frunken är ju inte förs och främst tänkt som permanent lösning, utan mer som en tillfällig reservlösning när man är på resa till stuga i fjällen eller hälsar på syrran, och inte har några andra alternativ. Förbjuder även LF detta tillfälliga användande?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- RagWal
- Teslaägare
Men det ser inte ut som ett försäkringsvillkor. Är det verkligen så att er försäkring har villkor mot laddning i eluttag på fasad eller var det en rekommendation? Kanske något man avrådde ifrån och att er BRF med anledning av det införde förbud i enlighet med rekommendationen?Nect skrev:Saxat från Länsförsäkringar
Jag har svårt att tro att försäkringen inte skulle gälla om installationen är korrekt utförd. Det försäkringsbolaget skulle jag byta bort. Tänk om någon ovetandes kopplar in laddning?
MY LR 2022
Portabel EVSE har jag heller inget i mot om de används som du säger vid enstaka tillfällen. Men om man hyr en stuga t ex via Skistar så är laddningen för dig tillfällig men inte för stugan i sig när allt fler börjar köra elbil. Stugor som hyrs ut via Skistar har väldigt bra beläggning och är ofta uthyrda hela säsongen förutom de veckor man lägger undan själv. Så när du har åkt hem kommer nästa och pluggar in kabeln så uttagen nyttjas mer än tillfälligt för att ladda. Det är nog just det sistnämnda som gör att BRF:er börjat förbjuda laddning i motorvärmaruttag.martinot skrev:För laddning hemma så håller jag med dig i din och i LFs rekommendation 100%. Har aldrig någonsin laddat en elbil hemma via Schuko. Satte upp en vägbox med Typ2 någon dag efter jag fick elbilen. Är bara dumt att hålla på med andra halvdana lösningar för bilen normala hemmaplats.Nect skrev:De har väl kanske börja anamma elsäkerhetsverkets rekommendation att laddning i shuckouttag inte ska ske dagligen/ofta. Såg att Länsförsäkringar nu avråder från laddning utan laddbox.martinot skrev:
Så för permanenta varaktiga lösningar hemma så håller jag med LF.
Men en portabel EVSE i frunken är ju inte förs och främst tänkt som permanent lösning, utan mer som en tillfällig reservlösning när man är på resa till stuga i fjällen eller hälsar på syrran, och inte har några andra alternativ. Förbjuder även LF detta tillfälliga användande?
Varför jag hoppade in i diskussionen var för att det inte är Skistar man ska vara irriterad på för att man inte får ladda i motorvärmaruttagen.
Vill man ladda så är det väldigt enkelt att kryssa för det alternativet när stugan bokas!
Jag tror och hoppas att LRF inte förbjuder tillfällig laddning med EVSE. Skulle det vara förbjudit så hade de säkert angivet det?

Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- RagWal
- Teslaägare
Jag förstår det och inser att man kan lösa "problemet" på så vis. MEN detta sätt att tänka tar oss inte framåt i elektrifieringen i tillräcklig fart. Idag är det FÅ träffar om man klickar i "laddstolpe" i boendesökningen. Dessutom skickar man ett budskap till sina kunder "Här får ni inte ladda elbilar." (jag vet, jag överdriver en smula..)Nect skrev:Varför jag hoppade in i diskussionen var för att det inte är Skistar man ska vara irriterad på för att man inte får ladda i motorvärmaruttagen.
Vill man ladda så är det väldigt enkelt att kryssa för det alternativet när stugan bokas!
Om Skistar verkligen velat driva detta framåt isf att bromsa så hade man kunnat meddela alla uthyrare detta:
Vi ser ett allt större tryck på elbilsladdning vid boendena och premierar detta. Vi tar bort vårat generella laddningsföbud och kommer förfina sökkriterierna för boendebokningen med alternativen "laddmöjlighet" eller "dedikerad laddbox". Se över era elanläggningar och installera gärna laddbox för att få ännu bättre bokningstryck. Behöver ni offert på installation kontakta oss för rekommenderade installatörer.
MY LR 2022
Jo, om man har en godkänd elinstallation, och man använder godkända produkter på ett ansvarsfullt sätt, så skulle jag finna det märkligt om försäkringen upphörde gälla.RagWal skrev:Men det ser inte ut som ett försäkringsvillkor. Är det verkligen så att er försäkring har villkor mot laddning i eluttag på fasad eller var det en rekommendation? Kanske något man avrådde ifrån och att er BRF med anledning av det införde förbud i enlighet med rekommendationen?Nect skrev:Saxat från Länsförsäkringar
Jag har svårt att tro att försäkringen inte skulle gälla om installationen är korrekt utförd. Det försäkringsbolaget skulle jag byta bort. Tänk om någon ovetandes kopplar in laddning?
Kör LF med denna typ av begränsningar så skulle jag också bli tveksam till de som försäkringsbolag.