Det är inte möjligt att införa undantaget i nationell rätt utan att samtidigt
införa de villkor för undantaget som direktivet anger. Det är inte heller
lämpligt att införa nationell lagstiftning där efterlevnaden inte kan kontrolleras och överträdelser beivras.
Med hänsyn till i första hand dessa legalitetsskäl är Transportstyrelsens sammantagna bedömning därför att Sverige inte
bör införa undantagsmöjligheten i körkortslagen (1998:488). Dessutom
finns många andra faktorer förknippade med undantagsmöjligheten som
urholkar förutsättningarna för att en sådan åtgärd skulle bli effektiv
Måndag morgon. Klockan är ett par minuter över sex. Polisen lotsar fram ännu en lätt lastbil till vågplattan. De röda digitala siffrorna stannar på 5 280 kilo. Maxvikten får vara högst 3 500 kilo.
– Nytt dagsrekord. Chauffören kommer att få körkortet indraget och 4 000 kronor i böter, förutspår Mikael Roos
Hade hoppats på en Rivian när den väl kommer hit, men jag har svårt att tro att frugan är beredd att ta ett nytt kort och jag köper ju inte en bil som bara jag kommer kunna köra.
Samma sak med Cybertruck och säkerligen många andra eldrivna pickuper och offroad-fordon.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Konstigt att den byråkratiska högborgen tyskland kunde införa detta eu direktiv redan juni 19, men sverige ska utreda 18 månader längre och surprise njet, sista sovjetstaten nån?
Viktgränsen för klass B har höjts till 4 250 kg för vissa fordon!
För att motverka detta dilemma beslutade förbundsrådet - vid sitt möte den 7 juni 2019 (trycksaker. 182/19) - att använda tillämpningsområdet för skäl 19 i direktiv (EU) 2018/645 av den 18 april 2018. Han har samtyckt till en ändring av körkortsförordningen om att den tillåtna totalvikten för B-körkort även utvidgas till andra alternativa drivmedel. Innehavare av körkort klass B kommer i fortsättningen att kunna köra inte bara fordon med el, utan även med andra alternativa körningar inom godstransporter, förutsatt att deras vikt inte överstiger 4 250 kg.
Skum rapport, huvudskälet de anger är att det skulle vara svårt för Polisen att kolla upp om ellastbilens elektriska drivlina verkligen väger 750 kg mer än än dieselbil??
Sedan verkar de förutsätta att de ska klassas som tung lastbil med allt som gäller runt dessa.
De nämner att bonus manus inte gäller över 3500 kg.
Jämför lastförmågan på VW e-crafter med 35 kWh batteri och tycker det går att få en liknande lastförmåga som dieselbil.
Tycker att det är jättesynd att inte viktgränsen höjs.
Jag har en rätt liten båt som väger straxt under ett ton. För att köra den till sin vinterplats så använder jag ett bromsat släp med en totalvikt på 1250 kg.
Tyvärr så har jag inte hittat en enda elbil som är godkänd för mitt släp med enbart B-körkort. Jag drar i princip bara båten till och från sin vintervila, så att uppgradera körkortet till B96 för två resor om året känns väl bökigt.
För mig är det ingen dealbreaker för att köpa el-bil, men en klar nackdel och tror att jag inte är ensam om problemet.
Drabbar inte endast yrkestrafik alltså.
Tycker att det är jättesynd att inte viktgränsen höjs.
Jag har en rätt liten båt som väger straxt under ett ton. För att köra den till sin vinterplats så använder jag ett bromsat släp med en totalvikt på 1250 kg.
Tyvärr så har jag inte hittat en enda elbil som är godkänd för mitt släp med enbart B-körkort. Jag drar i princip bara båten till och från sin vintervila, så att uppgradera körkortet till B96 för två resor om året känns väl bökigt.
För mig är det ingen dealbreaker för att köpa el-bil, men en klar nackdel och tror att jag inte är ensam om problemet.
Drabbar inte endast yrkestrafik alltså.
Velar vidare
\V
Fast detta förslag gäller endast för lätta lastbilar. Inte ens husbilar skulle fått höjd vikt.
Är det bara båttransporten kan du ju köra som efterfordon istället.
Tycker att det är jättesynd att inte viktgränsen höjs.
Jag har en rätt liten båt som väger straxt under ett ton. För att köra den till sin vinterplats så använder jag ett bromsat släp med en totalvikt på 1250 kg.
Tyvärr så har jag inte hittat en enda elbil som är godkänd för mitt släp med enbart B-körkort. Jag drar i princip bara båten till och från sin vintervila, så att uppgradera körkortet till B96 för två resor om året känns väl bökigt.
För mig är det ingen dealbreaker för att köpa el-bil, men en klar nackdel och tror att jag inte är ensam om problemet.
Drabbar inte endast yrkestrafik alltså.
Velar vidare
\V
Fast detta förslag gäller endast för lätta lastbilar. Inte ens husbilar skulle fått höjd vikt.
Är det bara båttransporten kan du ju köra som efterfordon istället.
Fast detta förslag gäller endast för lätta lastbilar. Inte ens husbilar skulle fått höjd vikt.
Är det bara båttransporten kan du ju köra som efterfordon istället.
Åhå, då får jag ta på mig dumstruten.
Nåja, problemet kvarstår ändå. Bromsat släp är ett måste då jag typ 20 mil att köra, blir väldans drygt i 30 km/h.
Tycker att det är jättesynd att inte viktgränsen höjs.
Jag har en rätt liten båt som väger straxt under ett ton. För att köra den till sin vinterplats så använder jag ett bromsat släp med en totalvikt på 1250 kg.
Tyvärr så har jag inte hittat en enda elbil som är godkänd för mitt släp med enbart B-körkort. Jag drar i princip bara båten till och från sin vintervila, så att uppgradera körkortet till B96 för två resor om året känns väl bökigt.
För mig är det ingen dealbreaker för att köpa el-bil, men en klar nackdel och tror att jag inte är ensam om problemet.
Drabbar inte endast yrkestrafik alltså.
Velar vidare
\V
Uppgradera till B96 är en uppkörning, ingen teori att skriva.
Kan man bara köra med ett släp är det inga problem så jag förstår inte varför det skulle bökigt?
Eller rent av BE för att förenkla ännu mer. Teoriprov som man kan plugga till själv. Kan daktiskt vara bra med en uoofräschning av regler. Kanbrekommenderas om man haft B typ 20 år eller mer. Händer faktiakt en del.
Tog nyss BE just för att. Fick bara köra med EU-släp med Vesslan.. Man får plugga en skvätt för att garanterat lyckas. Mängden hittepå-frågor på teoriprovet var lite väl magstarkt för min del.
Jag gissar att jag bl.a fick fel på "Är det alltid fel med grupptryck". Svarade nej, och det är den enda frågan i den kategorin som jag rimligtvis hade fel på. Är väl självklart att om gruppen t.ex säger till en att man inte borde köra om man dricker några pilsner?
Själva uppkörningen gick ut på två saker: Kunna säkerhetskontrollen som ett rinnande vatten, och att kunna alla trafikregler som om man körde upp för B. Kan såklart vara olika på olika ställen, men jag hade ju övat som fan på att backa som en förargud och kunna lasta som en nitisk paragrafryttare. Inget av vilka kom på provet. En simpel backa-runt-hörnet i ett tajt villa-område bara..
Tycker att det är jättesynd att inte viktgränsen höjs.
Jag har en rätt liten båt som väger straxt under ett ton. För att köra den till sin vinterplats så använder jag ett bromsat släp med en totalvikt på 1250 kg.
Tyvärr så har jag inte hittat en enda elbil som är godkänd för mitt släp med enbart B-körkort. Jag drar i princip bara båten till och från sin vintervila, så att uppgradera körkortet till B96 för två resor om året känns väl bökigt.
För mig är det ingen dealbreaker för att köpa el-bil, men en klar nackdel och tror att jag inte är ensam om problemet.
Drabbar inte endast yrkestrafik alltså.
Velar vidare
\V
Borde inte en Model 3 SR+ funka för dig? Den får dra ett släp med totalvikt på 1450kg med B-körkort, men bruttovikten får inte vara mer än 1000kg på släp med last.
Den här körkortsändringen handlar däremot inte om släp utan om bilar. Det är ju rätt naturligt tycker jag att om man får köra 3500kg + 750kg så borde man få köra en bil som väger 4250kg utan släp.
Vad kommer Cybertrucken väga och kommer man få köra den i Sverige med ett vanligt B-körkort? Kommer man få köra den i resten av världen om man kör den utanför Sverige med sitt B-körkort också?
Borde inte en Model 3 SR+ funka för dig? Den får dra ett släp med totalvikt på 1450kg med B-körkort, men bruttovikten får inte vara mer än 1000kg på släp med last.
Var det där bara ett exempel på totalvikt du tog? Eller finns det nån regel, som jag inte känner till, om hur hög totalvikt ett släp får ha även om det inte lastas upp till mer än vad dragbilen tillåter?
Fel rubrik från någon som bara läst rubriken och lurar andra att bara läsa rubriken?
Det är en rapport. Politikerna har inte klubbat något. I rapporten står det om ett annat land som kom fram till samma sak, men politikerna klubbade ändå igenom det.
Ett frågetecken som avslut på rubriken hade varit bra. Det är dock ett yttrande från en tung remissinstans, vi får se vad det betyder. 5 kr på att deras yttrande blir gällande.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Vad kommer Cybertrucken väga och kommer man få köra den i Sverige med ett vanligt B-körkort? Kommer man få köra den i resten av världen om man kör den utanför Sverige med sitt B-körkort också?
Jag läste någonstans att CT är för stor alt tung för lagar/regler i Europa, utan att kolla vidare mer på den infon.
Fel rubrik från någon som bara läst rubriken och lurar andra att bara läsa rubriken?
Det är en rapport. Politikerna har inte klubbat något. I rapporten står det om ett annat land som kom fram till samma sak, men politikerna klubbade ändå igenom det.
Yes, jag läste bara rubriken. Citatet hittade jag på själv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.