2-3sek låter länge. I Polestar är det nog snarare 0,1sek, typ omedelbart.DanneLKPG skrev:Trist. Ljuset såg faktiskt inte bättre ut än det jag upplevde på IONIQ 5 vid långkörning i mörker som har "vanliga" helljus. Björn Nylands test av i5-lyktorna var med felinställt helljus. Känns inte lika synd nu att det inte fanns Matrix till i5 när det ändå inte verkar vara lika bra som konkurrenternas.guinness skrev:Jag provkörde EV6 häromdagen och dess matrixlyse är svagt och långsamt, många blinkade åt mig. Milsvid skillnad till det sämre mot en 2019 XC60.DanneLKPG skrev:Björn Nyland testar Matrix LED nu på livestream. Lyser ju sämre än det gör på min i3S med Matrix och verkar långsam på att stänga av i tid. Hoppas det bara är videon som luras...
Ingen fördröjning i min i3S alls för att släcka ned zoner och tänder alltid 2-3 sekunder efter bilen passerat.
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Det känns inte länge, då den bara släcker precis där mötande bilen passerar. Släcker alltid i tid vilket är det viktigaste för mig. Gillar inte att köra bilar där det släcks sent och man konstant blir flashad av lastbilar.HelectriC skrev:2-3sek låter länge. I Polestar är det nog snarare 0,1sek, typ omedelbart.DanneLKPG skrev:Trist. Ljuset såg faktiskt inte bättre ut än det jag upplevde på IONIQ 5 vid långkörning i mörker som har "vanliga" helljus. Björn Nylands test av i5-lyktorna var med felinställt helljus. Känns inte lika synd nu att det inte fanns Matrix till i5 när det ändå inte verkar vara lika bra som konkurrenternas.guinness skrev:Jag provkörde EV6 häromdagen och dess matrixlyse är svagt och långsamt, många blinkade åt mig. Milsvid skillnad till det sämre mot en 2019 XC60.DanneLKPG skrev:Björn Nyland testar Matrix LED nu på livestream. Lyser ju sämre än det gör på min i3S med Matrix och verkar långsam på att stänga av i tid. Hoppas det bara är videon som luras...
Ingen fördröjning i min i3S alls för att släcka ned zoner och tänder alltid 2-3 sekunder efter bilen passerat.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.DanneLKPG skrev:Det känns inte länge, då den bara släcker precis där mötande bilen passerar. Släcker alltid i tid vilket är det viktigaste för mig. Gillar inte att köra bilar där det släcks sent och man konstant blir flashad av lastbilar.HelectriC skrev:2-3sek låter länge. I Polestar är det nog snarare 0,1sek, typ omedelbart.DanneLKPG skrev:Trist. Ljuset såg faktiskt inte bättre ut än det jag upplevde på IONIQ 5 vid långkörning i mörker som har "vanliga" helljus. Björn Nylands test av i5-lyktorna var med felinställt helljus. Känns inte lika synd nu att det inte fanns Matrix till i5 när det ändå inte verkar vara lika bra som konkurrenternas.guinness skrev:Jag provkörde EV6 häromdagen och dess matrixlyse är svagt och långsamt, många blinkade åt mig. Milsvid skillnad till det sämre mot en 2019 XC60.DanneLKPG skrev:Björn Nyland testar Matrix LED nu på livestream. Lyser ju sämre än det gör på min i3S med Matrix och verkar långsam på att stänga av i tid. Hoppas det bara är videon som luras...
Ingen fördröjning i min i3S alls för att släcka ned zoner och tänder alltid 2-3 sekunder efter bilen passerat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Det låter som att det är ungefär samma grundteknik i dom, eller?Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Fasiken, blir bara mer och mer sugen på en P2 ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
Det är ju omöjligt! Volvo är kinesiskt och Polestar svenskt!Bjelke skrev:Det låter som att det är ungefär samma grundteknik i dom, eller?Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Fasiken, blir bara mer och mer sugen på en P2 ju
Polestar 2 är riktigt fin med bra förarhjälp som sällan strular! (Regnsensor, adaptiva ljus/pixelljus, pilot assist).
Audi är ett skämt jämnfört med Volvo/polestar. Räcker med lite frost så varnar den för att det mesta av systemen inte är tillgängliga…
Sorry för off topic!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: KIA EV6
En sak med prissättningen, Plus-modeleen med AWD drar upp månadskostnaden vid privatleasing med hela 25%. Hade man köpt bilen i stället för leasat så är merkostnaden bara 10% för samma sak.
Är inte detta märkligt prissatt vid privatleasing?
Är inte detta märkligt prissatt vid privatleasing?
Re: KIA EV6
Minns inte vilka modeller, men ett par skulle vara rätt så ordentligt subventionerade vilket skevar till prisbilden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: KIA EV6
Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan med mekanisk adaptiv
Re: KIA EV6
Senaste version av XC40 BEV ska tydligen också ha samma pixel som PS2 och C40. Men möjligt att de inte har levererats än?Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan med mekanisk adaptiv
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Ja logiskt att de skulle uppdatera XC40 eftersom det är samma bil. Nä mig veterligen är inga såna ute hos konsument än.HelectriC skrev:Senaste version av XC40 BEV ska tydligen också ha samma pixel som PS2 och C40. Men möjligt att de inte har levererats än?Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan med mekanisk adaptiv
Re: KIA EV6
Nu är vi uppe på 174 bakhjulsdrivna bilar och 556 AWD.
Lite drygt dubbelt så många som för en månad sedan.
https://www.car.info/sv-se/kia/ev6/ev6-2022-25600096
Lite drygt dubbelt så många som för en månad sedan.
https://www.car.info/sv-se/kia/ev6/ev6-2022-25600096
Re: KIA EV6
Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring.Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?
”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)
Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: KIA EV6
https://www.carscoops.com/2021/11/2022- ... to-charge/
Sen läser man lite längre ner:A 2022 Kia EV6 has set a new Guinness World Record by driving across the United States with the shortest amount of charging time of any electric vehicle.
The car manufacturer drove an EV6 from New York City to Los Angeles over seven days and during the 2,880.5-mile trip, the car was only plugged in for 7 hours, 10 minutes and 1 second. This allowed the Kia EV6 to beat the previous record-holder held by a Tesla at 12 hours, 48 minutes and 19 seconds.
42 timmar vs 7 dagar. Då handlare det snarare om cannonballing och då drar man betydligt mer ström. Ändå laddade man bara 2 minuter mer. Skulle det vara en snålkörning på 7 dagar lär man kunna kapa laddtiderna markant.While Kia may now hold the Guinness certified world record, it is unclear if it holds the outright record for the shortest amount of charging time needed for an EV to cross the United States. A couple of weeks ago, a Tesla Model S Long Range crossed the U.S. in 42 hours and 17 minutes, setting a record for an EV. It spent 7 hours and 12 minutes charging. It’s possible other runs have been recorded with less than 7 hours of charging time needed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Nect skrev:Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring.Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?
”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)
Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
Matrix är mycket riktigt en Audi-term, precis som Avant och Quattro. Jag brukar slarvigt skriva det även om andra märken eftersom folk förstår vad man menar.
Laser-strålkastare har funnits i ganska många år nu. Såg det på en 7-serie för säkert 4-5 år sen. Det kom på BMW i8 och Audi R8 redan 2014 om man ska tro internet. Några år senare kom det till mer mainstream-modeller. Typ 7-serien och A8.
Re: KIA EV6
matrix är väl inte en audi-term? Det är ju en Bosch-term, på samma sätt som Pixel är en Osram-term.MWall skrev:Nect skrev:Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring.Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?
”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)
Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
Matrix är mycket riktigt en Audi-term, precis som Avant och Quattro. Jag brukar slarvigt skriva det även om andra märken eftersom folk förstår vad man menar.
Laser-strålkastare har funnits i ganska många år nu. Såg det på en 7-serie för säkert 4-5 år sen. Det kom på BMW i8 och Audi R8 redan 2014 om man ska tro internet. Några år senare kom det till mer mainstream-modeller. Typ 7-serien och A8.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Nu är resultaten från Teslabjörns bananlådetest klara, som vi alla väntat så spänt på Han fick i lika många som i Audi e-Tron och bara en mindre där bak än i ID4. Bättre än vad jag trodde faktiskt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jag trodde faktiskt det (att det är en VAG-term). Hittar dock inte att någon annan biltillverkare benämner sina ljus som ”Matrix”? Utan allt som kommer upp gäller VAG-bilar.HelectriC skrev:
matrix är väl inte en audi-term? Det är ju en Bosch-term, på samma sätt som Pixel är en Osram-term.
Är det osram som uppfann pixlarna i en datorskärm? (För det är just det som avses med pixelljus att det är en uppsättning av led-ljus som kan tändas/släckas. Precis som bakgrundsbelysningen i en datorskärm - ju fler ledpunkter ju fler pixlar)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 768
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: KIA EV6
Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: KIA EV6
Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 768
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: KIA EV6
Känns plastig, hård, lite som McD leksaker typ typ.dd88 skrev:Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: KIA EV6
Då tycker jag det är värre med ratten och sätena än dörrarna.dd88 skrev:Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Re: KIA EV6
Låter som något man kanske förväntar sig av en Kia?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: KIA EV6
Jag testade Model Y igår. Kort sagt har Kian bättre stolar och bullrar mindre(båda på 19")taliz skrev:Nu har jag också provat, hos Kia Lund. En GT-line med svartvit interiör.
Gillade den bättre än väntat faktiskt. Interiören känns mycket bättre än Ioniq5, och ett klart steg upp från ID4(mer knappöverdos dock).
Första som slog en var att det känns mer som en "vanlig" bil, inte så SUVig som ID4. Man sitter mycket lägre.
Men startknapp i en nydesignad elbil!?
Baksätet var förvånansvärt dåligt, känns nästan som golvet är lika högt som sittdynan. Värre än gamla Model S..
Lastutrymmet inte heller det bästa, men det är ju ingen jättebil.
När man kliver på så rör det på sig, men det är inte så man trycks tillbaka i stolen direkt. I svängarna kränger den BETYDLIGT mindre än Ioniq5. Lite som mitt emellan Model 3 och ID4.
Nu var det 19" vinterdäck på den jag provade, så dom vek ju sig när man pressade på. Men föreställer mig att den är helt ok på sommardäck.
Blev inte riktigt klar på om den bullrade mer eller mindre än min ID4 på 20" sommardäck. Ibland tyckte jag mer, ibland mindre...
Provade filhållaren. Inte helt klippstabil som AP på Tesla, den verkade "mikrojustera" titt som tätt. Men trevligt att den bytte fil själv när man blinkade. Riktigt najs med bild på döda vinkeln i instrumentkluster också.
360-kameran är nog bra vid tight parkering(min hjärna blir dock lite smått överbelastad... ska man titta i backspeglarna? Mittenspegeln? Backkameran? 360-vyn? Det är för mkt! )
Heads-up displayen kändes blurrig(har dock aldrig stött på någon som är tillräckligt bra).
Förbrukning och uppskattad räckvidd ungefär som min ID4, nånstans runt 270-280km vid 80%.
Summa summarum mkt trevlig bil. Är dock inte helt överens med utseendet exteriört. Ger mig tyvärr ingen riktigt villha-känsla. Hade den kostat 400k sure. Men 600+? Då lägger jag hellre till en liten slant och väljer en M3P som just trycker en tillbaka i sätet när man stämplar på...
(Det ska ju dock komma en variant med 500+hk, den kan bli kul..)
Allt annat är bättre i Y. Körkänslan, stereon(enormt mkt bättre), interiören, infotainment, utrymmen, filhållaren... även exteriör design IMO.
Känns förövrigt som nästan allt buller i Y kommer från lastutrymmet, så om Tesla kan få till en tillräckligt tättslutande hatthylla så kan den förhoppningsvis bli bra även där.
Dock var det även lite gnek från förarstolen, testbilen hade rullat knappt 1000 mil så den kanske utsatts för en del... den inspirerar ju till betydligt hårdare körning än Kian. Nog därför den var låst till max 140kmh också. Plingade konstant när jag körde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Jag har inte haft möjlighet att jämföra ljudsystemet ännu, men att dörrarna skulle vara bättre i Model 3 (eller Y) har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker tvärt om EV6 dörrar är väldigt solida, väl i klass med de bästa Tyskarna, och inte alls så skramliga som i Model 3/Y. Att Kia inte satsat mer på infotainmentsystemet känns däremot tråkigt. Det är väl i princip samma som suttit i deras bilar sen e-Niro kom. Det kommer snart ny mjukvara dock (Nvidia drive). Förhoppningsvis blir det bättre.Trevlig skrev:Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)