M3 -19 vs nu

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

M3 -19 vs nu

Inlägg av np519 »

Hej,

Jag har tänkt och tänk och tänkt och nu blev det en ny m3.
Så lite nyfiken är jag på vad som är skillnaden på bilarna?

Mvh
Np
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: M3 -19 vs nu

Inlägg av NEO »

Nya Model 3 har bättre ljudisolering, värmepump, elektrisk baklucka, grymt bra framljus, rattvärme, ny modernare mittkonsoll med trådlös laddning av 2 telefoner, nya dörrsidor med trä/vita paneler, chrome delete. Detta är de största ändringarna jag kommer på.

Förbrukningsmässigt är nya mycket snålare. Min gamla LR base performance med 18” aero hade samma förbrukning som LR P med 20”.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Nya M3 har mindre och långsammare batteri (?)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Maw skrev:
Mindre? Nya Model 3 LR har 82kWh, P har nu 80kWh och gamla 75?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

NEO skrev:
Maw skrev:
Gäller det även de som kommer från Kina?

Jag får erkänna att jag inte har koll på batteridjungeln men jag har fått uppfattningen av det jag löst här på forumet att gamla M3:or laddar fortare än nya. Stämmer inte det?

Trodde även att de äldre hade större batterier men det kanske är tvärt om?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Maw skrev:
NEO skrev:
Maw skrev:
Gäller det även de som kommer från Kina?

Jag får erkänna att jag inte har koll på batteridjungeln men jag har fått uppfattningen av det jag löst här på forumet att gamla M3:or laddar fortare än nya. Stämmer inte det?

Trodde även att de äldre hade större batterier men det kanske är tvärt om?
Djungel med Model 3 och batteri. Kortfattat hade alla 2019 USA tillverkade LR och LR P 75kWh batterier.

2021 finns det LR och LR P med 80 och 82kWh.

Det du nämner om laddhastighet på supercharger stämmer dock, gamla 75 laddar snabbare.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tack för klargörandet :)

Då är det om jag förstått det rätt mindre batterier på de MY LR som säljs här nu än på M3 LR som säljs nu?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

NEO skrev:

Djungel med Model 3 och batteri. Kortfattat hade alla 2019 USA tillverkade LR och LR P 75kWh batterier.

Det du nämner om laddhastighet på supercharger stämmer dock, gamla 75 laddar snabbare.
Nja, fram till och med Q3 2020 var det 78 kWh Panasonic (77,8 egentligen om jag kommer ihåg rätt) och sedan dess har det blandats frisk mellan 75 kWh och 82 kWh från både LG och Panasonic. Bild nedan för att se röran, se

Bild
Maw skrev:

Då är det om jag förstått det rätt mindre batterier på de MY LR som säljs här nu än på M3 LR som säljs nu?
De MY LR som levererats i Tyskland i Q4 har samma batterier som M3 LR så det skall vara samma nu.

Vad gäller laddhastigheterna så är de som nedan, 3 är 78 kWh Panasonic, 3L är 82 kWh Panasonic, 5C är 75 kWh LG och 5L är 82 kWh LG.

Bild
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Classic M3P har snabbast laddhastighet (78kWh pana)
Snygga kromade detaljer
Homelink
Avbländnade backspeglar
Elegant mittkonsoll i pianolack
Tystgående förvärmning
560km wltp med 18" aero
530km wltp med 20"
:mrgreen:
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

OfarligTesla skrev:
NEO skrev:

Nja, fram till och med Q3 2020 var det 78 kWh Panasonic (77,8 egentligen om jag kommer ihåg rätt) och sedan dess har det blandats frisk mellan 75 kWh och 82 kWh från både LG och Panasonic. Bild nedan för att se röran, se

Bild
Maw skrev:

De MY LR som levererats i Tyskland i Q4 har samma batterier som M3 LR så det skall vara samma nu.

Vad gäller laddhastigheterna så är de som nedan, 3 är 78 kWh Panasonic, 3L är 82 kWh Panasonic, 5C är 75 kWh LG och 5L är 82 kWh LG.

Bild
TS fråga var 2019 vs 2021 inte vad alla batterier inkl 2020 som var en djungel. Var det inte enbart 75 i 2019 eller var det 78 på de första som kom sen har det funnits även mindre 75, det visste jag faktiskt inte.

Kom på ytterligare tre saker, 2019 Model 3 hade skinnratt av urusel kvalitet som veckade sig efter bara något år. Vet om tre som bytt på garanti. Sen även dubbel isolerglas fram och nya knappar i alu istället för gummi.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:

Bild
Maw skrev:

Bild
Tack! Nu blev det mycket klarare :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
NEO skrev:

Bild
Maw skrev:

Bild
Vet vi det?
WLTP har inte uppdaterats på (svenska) hemsidan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Vet vi det?
Kunder har bilarna i handen med större batterier för MY LR, sen om det är garanterat att man får ett större på alla marknader är den stora frågan. En som följer registreringarna som sker i Tyskland sa iaf att minst 99% av MY LR hade det större batteriet nu i mitten av November.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Symboler på knapparna för att öppna dörrarna inifrån har tillkommit, låter kanske oviktigt men typ 9 av 10 personer som skulle ta sig ur en M3 första gången hittade inte knappen alternativt försökte med knapparna för fönsterhissarna.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

NEO skrev:

TS fråga var 2019 vs 2021 inte vad alla batterier inkl 2020 som var en djungel. Var det inte enbart 75 i 2019 eller var det 78 på de första som kom sen har det funnits även mindre 75, det visste jag faktiskt inte.

Ja precis var frågan angående 2019 vs 2021 och då krävs mitt svar, det har nämligen funnits 4 olika batterier under 2021 då endast året inte säger tillräckligt för att kunna bestämma något. En 2019 hade i var fall 78 kWh och laddar snabbare än alla som funnits under 2021.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Vet vi det?
Kunder har bilarna i handen med större batterier för MY LR, sen om det är garanterat att man får ett större på alla marknader är den stora frågan. En som följer registreringarna som sker i Tyskland sa iaf att minst 99% av MY LR hade det större batteriet nu i mitten av November.
Hur ser det ut på deras hemsida tro?
Jag har pausat min beställning till nästa kvartal med förhoppning om större batteri.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Hur ser det ut på deras hemsida tro?
Jag har pausat min beställning till nästa kvartal med förhoppning om större batteri.
Verkar stå samma som här, att det står en ny uppskattad där man väljer storlek på fälgarna. Den ökningen stämmer rätt bra med storleksökningen på batteriet, men det är för leverans i Q1 då.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Den jag bokade står det 614 km WLTP. Och den är under transport.
Så jag undrar om det är -21 eller -22?
Den skulle ha dubbelglas och värmepump kunde säljaren säga iaf. Samt limitations med trådlös laddning.

Så den längre räckvidden det pratas om här är längre än 614 km eller?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

np519 skrev:
Den skulle ha dubbelglas och värmepump kunde säljaren säga iaf. Samt limitations med trådlös laddning.

614 km har det varit minst ett halvår. Dubbelglas, värmepump, trådlös laddning mm är sedan ett år tillbaks.

Både Model 3 och Model Y har fått längre räckvidd med de mindre hjulen på hemsidan, men det beror tydligen på att Tesla WLTP-certifierat med de större hjulen. Inte p.g.a. större batterier.

Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare

Inlägg av HansET »

np519 skrev:

614 km är med 82 kWh batteri.
Årsmodellen 21 eller -22 spelar ingen roll. Samma bil eftersom progamvaran uppdateras vartefter.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Vet vi det?
Var hittade du ovanstående info om att det levereras MY LR med större batteri i Tyskland?
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Nu blev jag riktigt förbannad på Tesla.
Mina funderingar går mot avbokning.

Först och främst kan jag tycka att det är skönt med ett pris på bilarna. Inget snack om saken.
Men det jag inte tycker om är att det inte går att få information från "säljarna".
Jag var först inne på Tesla i Norrköping och tittade på begagnade bilar. Det är garanti på bilarna och "säljarna" där påstår att bilarna är genomgångna och godkända av Tesla. Men tittar man på t ex vissa exemplar lite nogrannare så är inte passningen på t ex dörrar så bra. Jag ställde frågan om de rättar till det på garantin då detta görs på ny bil. Nej det görs inte får jag som svar då. Då gick jag in i diskussion kring vad det då är för garanti de erbjuder om vissa saker inte ingår. Det kunde han inte redogöra för.
Sen frågade jag om vinterdäck ingår. Det gjorde det på just det exemplaret.... När jag då frågade om en annan bil var han tvungen att gå in i en excelllista med alla bilar och leta på VIN nr för att se.
Nu blev det inte någon bil från NRK utan jag gick in på nätet och tittade på andra bilar. Hittar ett par i Malmö...ringer och frågar men får då inget svar....de ringer tillbaka kanske samma dag. Det har nu gått snart två veckor och jag vet fortfarande inte om det finns vinterdäck till dessa bilar i Malmö.
I veckan här bestämde jag mig för att fråga om en kalkyl för en ny bil. Ringer igen, messar och skickar mail men inget svar. Ringer igen dagen därpå och får tag på en "säljare" men då har priset gått upp på bilarna. Så vips blev jag av med 10000kr. Lite syrligt tycker jag. Men beställer en bil iaf. då han kom med en kalkyl jag tyckte passade mig.
Nu började det roliga igen. Jag fick en värdering på min bil och den skulle gå ut någon dag efter att jag beställde.
Värderingen accepterade jag och bestämde mig för att byta in min model S. Man ska ladda upp bilder och jag for till tvätten och fixar bilder (det är verkligen inget fel på bilen) och nu ser jag att de har dragit ner värderingen med 3000kr utan någon som helst förklaring.
"säljaren" går det inte att få tag på för en förklaring och andra frågor jag har när jag ska fylla i frågor kring finansiering och dylikt. Trots alla medel att få tag på honom. Det är mycket nu säger de och när jag får tag på någon av dem så ska de precis in på ett möte.
Idag blev jag förbannad! Så den som, trots allt, svarade fick det i knät.
Jag förklarade att det var så att han inte var den jag var arg på eftersom han har svarat mest av dem och gjort det han bör...Han förklarade att det var mycket nu och så...men det är inte mitt problem. Jag erbjöd mig prata med nåogn chef och avbeställa bilen p g a för mycket arbete och för lite hjälp till kunder från deras sida. Jag undrade om det lät som en bra ide och om cheferna skulle tycka det.

Nu har jag sagt att jag ska ha möten fram till 1300 och att de ska ringa mig kl1300! Vi ringer så fort vi kan var svaret.... Nej, ni ringer kl 1300 och om det inte händer så kommer jag att gå vidare.
Nu får vi se!
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

np519 skrev:
Nu började det roliga igen. Jag fick en värdering på min bil och den skulle gå ut någon dag efter att jag beställde.
Värderingen accepterade jag och bestämde mig för att byta in min model S. Man ska ladda upp bilder och jag for till tvätten och fixar bilder (det är verkligen inget fel på bilen) och nu ser jag att de har dragit ner värderingen med 3000kr utan någon som helst förklaring.
"säljaren" går det inte att få tag på för en förklaring och andra frågor jag har när jag ska fylla i frågor kring finansiering och dylikt. Trots alla medel att få tag på honom. Det är mycket nu säger de och när jag får tag på någon av dem så ska de precis in på ett möte.
Idag blev jag förbannad! Så den som, trots allt, svarade vi det i knät.
Jag förklarade att det var så att han inte var den jag var arg på eftersom han har svarat mest av dem och gjort det han bör...Han förklarade att det var mycket nu och så...men det är inte mitt problem. Jag erbjöd mig prata med nåogn chef och avbeställa bilen p g a för mycket arbete och för lite hjälp till kunder från deras sida. Jag undrade om det lät som en bra ide och om cheferna skulle tycka det.

Nu har jag sagt att jag ska ha möten fram till 1300 och att de ska ringa mig kl1300! Vi ringer så fort vi kan var svaret.... Nej, ni ringer kl 1300 och om det inte händer så kommer jag att gå vidare.
Nu vår vi se!
Kan inte säga mycket om övrigt men ett tips är att ta kontakt med Riddermark bil för att sälja din bil. Du får mer betalt och dom hämtar bilen när det passar dig.
Det tipset fick jag från tesla malmö ! Fick ca 17000kr mer för min 2013 Prius plugin.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Jag fick 35000 kr mindre
Så jag besvarade inte ens det erbjudandet.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

De första M3 hade ju också USB kontakter fram som var helt omöjliga att komma åt, kanske bra ur stöld synpunkt men annars inte :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar