https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... niq-seven/Saabs prototypstyrning gör comeback i nya elsuven Hyundai Ioniq Seven
Varför ska man ha en halv ratt?
Moderator: Redaktion
Varför ska man ha en halv ratt?
Vaför en halv ratt när man kan ha en joystick istället?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Varför ska man ha en halv ratt?
Nu har jag inte testat i verkligheten (har inte råkat på några vanliga personbilar med joystick), men när jag kört bilsimulatorer på dator så tycker jag personligen iaf. att det är lättare och mer precist att styra med en ratt istället för en joystick.
Men det sagt så är jag enbart positiv till att det kommer alternativ på marknaden, även om det troligen inte är något för mig personligen.
Bilen ser väldigt snygg ut för övrigt!
Men det sagt så är jag enbart positiv till att det kommer alternativ på marknaden, även om det troligen inte är något för mig personligen.
Bilen ser väldigt snygg ut för övrigt!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför ska man ha en halv ratt?
Ett väldigt starkt argument för "vanlig" ratt är ju just att den är vanlig, dvs den utgör ett standardiserat gränssnitt som alla med körkort känner igen och kan hantera.
Börjar man med en massa olika hittepå-varianter så behöver man ju i praktiken lära sig att köra på nytt varje gång man byter bilmodell, det kanske inte vore särskilt praktiskt?
Detta argument diskvalifierar ju i praktiken även yoke, men där verkar ju inlärningströskeln vara förhållandevis låg, en joystick kräver väl i princip att man får ta körkort en gång till?
/fth
Börjar man med en massa olika hittepå-varianter så behöver man ju i praktiken lära sig att köra på nytt varje gång man byter bilmodell, det kanske inte vore särskilt praktiskt?
Detta argument diskvalifierar ju i praktiken även yoke, men där verkar ju inlärningströskeln vara förhållandevis låg, en joystick kräver väl i princip att man får ta körkort en gång till?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför ska man ha en halv ratt?
Troligtvis 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Varför ska man ha en halv ratt?
varför ha stolar med bälten när man kan ha en bänk i längsriktning som inte har varken bälten, sidostöd eller nackskydd 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Varför ska man ha en halv ratt?
Kan tänka mig att ett och annat kommer justeras på den bilen innan den kommer i produktionHelectriC skrev:varför ha stolar med bälten när man kan ha en bänk i längsriktning som inte har varken bälten, sidostöd eller nackskydd

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Varför ska man ha en halv ratt?
you thinkMaw skrev:Kan tänka mig att ett och annat kommer justeras på den bilen innan den kommer i produktionHelectriC skrev:varför ha stolar med bälten när man kan ha en bänk i längsriktning som inte har varken bälten, sidostöd eller nackskydd

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14