Varför ska man ha en halv ratt?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4211
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Varför ska man ha en halv ratt?

Inlägg av Maw »

Vaför en halv ratt när man kan ha en joystick istället?
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NDM3ODY7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImEyZTc4Yzk3MmEwNjE4ZDU3ZDE5ZTJlMzg5ODIyNzYxNTExZWNhZmMiO30=.jpeg
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NDM3ODg7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjE4N2ZjM2Q2MzZhZThmYzRiZjU3MmRiZjVhODY5NGQzMmY4M2IzMDciO30=.jpeg
Saabs prototypstyrning gör comeback i nya elsuven Hyundai Ioniq Seven
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... niq-seven/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför ska man ha en halv ratt?

Inlägg av martinot »

Nu har jag inte testat i verkligheten (har inte råkat på några vanliga personbilar med joystick), men när jag kört bilsimulatorer på dator så tycker jag personligen iaf. att det är lättare och mer precist att styra med en ratt istället för en joystick.

Men det sagt så är jag enbart positiv till att det kommer alternativ på marknaden, även om det troligen inte är något för mig personligen.

Bilen ser väldigt snygg ut för övrigt! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8154
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför ska man ha en halv ratt?

Inlägg av fth »

Ett väldigt starkt argument för "vanlig" ratt är ju just att den är vanlig, dvs den utgör ett standardiserat gränssnitt som alla med körkort känner igen och kan hantera.

Börjar man med en massa olika hittepå-varianter så behöver man ju i praktiken lära sig att köra på nytt varje gång man byter bilmodell, det kanske inte vore särskilt praktiskt?

Detta argument diskvalifierar ju i praktiken även yoke, men där verkar ju inlärningströskeln vara förhållandevis låg, en joystick kräver väl i princip att man får ta körkort en gång till?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4211
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför ska man ha en halv ratt?

Inlägg av Maw »

Troligtvis :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför ska man ha en halv ratt?

Inlägg av HelectriC »

varför ha stolar med bälten när man kan ha en bänk i längsriktning som inte har varken bälten, sidostöd eller nackskydd :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4211
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför ska man ha en halv ratt?

Inlägg av Maw »

HelectriC skrev:
varför ha stolar med bälten när man kan ha en bänk i längsriktning som inte har varken bälten, sidostöd eller nackskydd :?
Kan tänka mig att ett och annat kommer justeras på den bilen innan den kommer i produktion :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför ska man ha en halv ratt?

Inlägg av HelectriC »

Maw skrev:
HelectriC skrev:
varför ha stolar med bälten när man kan ha en bänk i längsriktning som inte har varken bälten, sidostöd eller nackskydd :?
Kan tänka mig att ett och annat kommer justeras på den bilen innan den kommer i produktion :D
you think :shock:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar