Info om model year 2022?
Moderator: Redaktion
-
Info om model year 2022?
Hej,
ni som varit med ett tag, när brukar Tesla släppa uppgifter om vilka förändringar som görs mellan en bil med modellår 2021 och en med 2022? Tänker att det borde komma inom kort, har inte lyckats hitta något annat än spekulationer? Förstår att de gör lite förbättringar along the way, men jag tänker exempelvis på det nya batteriet som det viskas om som skulle ge lite längre räckvidd.
Anledningen till min fråga är att jag har en YLR på ingång med leverans i december i Gbg och det vore ju surt att få reda på någon stor uppdatering för modellår 2022 i samband med att man ska hämta ut den. Säg att så sker, tex att information kommer om att bilarna som levereras in februari skulle ha 40 km längre räckvidd, när är sista chansen att hoppa av sin beställning och mista sin bokningsavgift på 1000 kr? Är det vid leveranstillfället?
ni som varit med ett tag, när brukar Tesla släppa uppgifter om vilka förändringar som görs mellan en bil med modellår 2021 och en med 2022? Tänker att det borde komma inom kort, har inte lyckats hitta något annat än spekulationer? Förstår att de gör lite förbättringar along the way, men jag tänker exempelvis på det nya batteriet som det viskas om som skulle ge lite längre räckvidd.
Anledningen till min fråga är att jag har en YLR på ingång med leverans i december i Gbg och det vore ju surt att få reda på någon stor uppdatering för modellår 2022 i samband med att man ska hämta ut den. Säg att så sker, tex att information kommer om att bilarna som levereras in februari skulle ha 40 km längre räckvidd, när är sista chansen att hoppa av sin beställning och mista sin bokningsavgift på 1000 kr? Är det vid leveranstillfället?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Info om model year 2022?
Rent generellt arbetar inte Tesla med modellår öht, dom smyger in förändringar fortlöpande i befintliga modeller.
Vad gäller Model Y så handlar för närvarande dom stora spekulationerna om när 4680-batterier, strukturella batteripack, och gigacasting för fram- och bakvagn kommer, men efter besöket på Giga Berlin häromveckan så är jag rätt övertygad om att dessa ändringar kommer dröja ett bra tag till.
Mindre förändringar kommer dock säkert införas fortlöpande som sagt, och nya kulörer ska ju enligt ryktet också komma när Giga Berlin sätter igång.
/fth
Edit: förtydligande, gigacasting fram-/bakvagn tror jag inte ligger så långt bort, det är 4680+strukturellt pack som jag tror kommer dröja ett bra tag.
Vad gäller Model Y så handlar för närvarande dom stora spekulationerna om när 4680-batterier, strukturella batteripack, och gigacasting för fram- och bakvagn kommer, men efter besöket på Giga Berlin häromveckan så är jag rätt övertygad om att dessa ändringar kommer dröja ett bra tag till.
Mindre förändringar kommer dock säkert införas fortlöpande som sagt, och nya kulörer ska ju enligt ryktet också komma när Giga Berlin sätter igång.
/fth
Edit: förtydligande, gigacasting fram-/bakvagn tror jag inte ligger så långt bort, det är 4680+strukturellt pack som jag tror kommer dröja ett bra tag.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas på längre räckvidd och snabbare laddning.
Det ser ut att komma insynsskydd av en något märklig konstruktion...
Tillbaks till grundfrågan. Nej, Tesla kommunicerar aldrig kommande förändringar.
Tillbaks till grundfrågan. Nej, Tesla kommunicerar aldrig kommande förändringar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Om du avstår din bil så säg gärna till Tesla att jag kan ta den. Det kommer säkert jättemycket nytt nästa kvartalDrSnuggles skrev:Hej,

Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Längre räckvidd borde varit uppdaterad på deras sida isf, det är den inte …mikebike skrev:Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas på längre räckvidd och snabbare laddning.
Dom uppdaterade räckvidd omgående både på vanliga Model 3 samt P
Y ändrad till februari men samma räckvidd
- mikebike
- Teslaägare
Enligt uppgift här på forumet är merparten av de nyligen levererade bilarna på tyska marknaden försedda med större batteri, men eftersom inte alla bilar får större batteri så kan de nog inte ändra på hemsidan.Dexter86 skrev:Längre räckvidd borde varit uppdaterad på deras sida isf, det är den inte …mikebike skrev:Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas på längre räckvidd och snabbare laddning.
Jag väntar och hoppas.
Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
Typ, högre än X så är det 82kw eller nåt?
- mikebike
- Teslaägare
När den väl är inlagd på Transportstyrelsen kan man se batterityp i alla fall. Nästa vecka borde de första trilla in.abagewitz skrev:Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
Min är reggad som Y5CD. Leverans nästa vecka.mikebike skrev:När den väl är inlagd på Transportstyrelsen kan man se batterityp i alla fall. Nästa vecka borde de första trilla in.abagewitz skrev:Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
Och vad betyder Y5CD? Kan man utifrån det se vilket batteri det är?Jahapp skrev:Min är reggad som Y5CD. Leverans nästa vecka.mikebike skrev:När den väl är inlagd på Transportstyrelsen kan man se batterityp i alla fall. Nästa vecka borde de första trilla in.abagewitz skrev:Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
abagewitz skrev:Och vad betyder Y5CD? Kan man utifrån det se vilket batteri det är?Jahapp skrev:Min är reggad som Y5CD. Leverans nästa vecka.mikebike skrev:När den väl är inlagd på Transportstyrelsen kan man se batterityp i alla fall. Nästa vecka borde de första trilla in.abagewitz skrev:Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
Ingen större koll, men det ska vara 75kWh-storleken som matchar räckvidden nämnd på sidan. Lite skillnad verkar det vara mellan olika batteripack, men inte så pass att jag bryr mig om vilket jag får.
Detta är Y5CD batteriet.Jahapp skrev:abagewitz skrev:Och vad betyder Y5CD? Kan man utifrån det se vilket batteri det är?Jahapp skrev:Min är reggad som Y5CD. Leverans nästa vecka.mikebike skrev:När den väl är inlagd på Transportstyrelsen kan man se batterityp i alla fall. Nästa vecka borde de första trilla in.abagewitz skrev:Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
Ingen större koll, men det ska vara 75kWh-storleken som matchar räckvidden nämnd på sidan. Lite skillnad verkar det vara mellan olika batteripack, men inte så pass att jag bryr mig om vilket jag får.
LG M48 (Y5CD) 75 kWh battery wltp 507 km.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
#teamblue #teamwhite
- mikebike
- Teslaägare
Samma batterityp som i förra sändningen.abagewitz skrev:Och vad betyder Y5CD? Kan man utifrån det se vilket batteri det är?Jahapp skrev:Min är reggad som Y5CD. Leverans nästa vecka.mikebike skrev:När den väl är inlagd på Transportstyrelsen kan man se batterityp i alla fall. Nästa vecka borde de första trilla in.abagewitz skrev:Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
- mikebike
- Teslaägare
82 kWh borde ge 10% längre räckvidd och förhoppningsvis lite snabbare laddning. Värt att vänta på, dessutom är det opraktiskt att byta bil just nu för migJahapp skrev:abagewitz skrev:Och vad betyder Y5CD? Kan man utifrån det se vilket batteri det är?Jahapp skrev:Min är reggad som Y5CD. Leverans nästa vecka.mikebike skrev:När den väl är inlagd på Transportstyrelsen kan man se batterityp i alla fall. Nästa vecka borde de första trilla in.abagewitz skrev:Nån som vet om man kan få ut nåt vettigt kring batteristorleken på kommande bil om man har VIN-nr?
WLTP för nya batteriet kommer vara 542km istället för 507km för de större batteriet så 35km / 6,9% ökning av räckvidd enligt nedanstående länk:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ta.236588/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ta.236588/
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Var har du läst ovanstående om de tyska leveranserna?mikebike skrev:Enligt uppgift här på forumet är merparten av de nyligen levererade bilarna på tyska marknaden försedda med större batteri, men eftersom inte alla bilar får större batteri så kan de nog inte ändra på hemsidan.Dexter86 skrev:Längre räckvidd borde varit uppdaterad på deras sida isf, det är den inte …mikebike skrev:Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas på längre räckvidd och snabbare laddning.
Jag väntar och hoppas.
- mikebike
- Teslaägare
abagewitz skrev:Var har du läst ovanstående om de tyska leveranserna?mikebike skrev:Enligt uppgift här på forumet är merparten av de nyligen levererade bilarna på tyska marknaden försedda med större batteri, men eftersom inte alla bilar får större batteri så kan de nog inte ändra på hemsidan.Dexter86 skrev:Längre räckvidd borde varit uppdaterad på deras sida isf, det är den inte …mikebike skrev:Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas på längre räckvidd och snabbare laddning.
Jag väntar och hoppas.
OfarligTesla skrev:Kunder har bilarna i handen med större batterier för MY LR, sen om det är garanterat att man får ett större på alla marknader är den stora frågan. En som följer registreringarna som sker i Tyskland sa iaf att minst 99% av MY LR hade det större batteriet nu i mitten av November.mikebike skrev:Vet vi det?
WLTP har inte uppdaterats på (svenska) hemsidan.
Det kanske är bra att förtydliga att de bilar som levererats till tyska kunder med det nya större LG-batteriet är 3:or och inget annat. Jag följer TFF ganska nära då jag är på G att beställa en Y, och jag kan inte se någonstans att någon i Tyskland, Österrike eller Schweiz skulle fått en Y med det större batteriet.mikebike skrev:abagewitz skrev:Var har du läst ovanstående om de tyska leveranserna?mikebike skrev:Enligt uppgift här på forumet är merparten av de nyligen levererade bilarna på tyska marknaden försedda med större batteri, men eftersom inte alla bilar får större batteri så kan de nog inte ändra på hemsidan.Dexter86 skrev:Längre räckvidd borde varit uppdaterad på deras sida isf, det är den inte …mikebike skrev:Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas på längre räckvidd och snabbare laddning.
Jag väntar och hoppas.OfarligTesla skrev:Kunder har bilarna i handen med större batterier för MY LR, sen om det är garanterat att man får ett större på alla marknader är den stora frågan. En som följer registreringarna som sker i Tyskland sa iaf att minst 99% av MY LR hade det större batteriet nu i mitten av November.mikebike skrev:Vet vi det?
WLTP har inte uppdaterats på (svenska) hemsidan.
- mikebike
- Teslaägare
Model 3 har ju haft 82 kWh länge...
OfarligTesla skriver uttryckligen MY LR, så varifrån har han sina uppgifter?
Än så länge finns inga MYLR i Sverige med större batteri vad jag sett.
Ja, MIUS Model 3 LR har haft 82 kWh Panasonic länge. MIC Model 3 LR hade fram till nu ett LG batteri som var mindre, nu har de fått större batterier. Jag kan ha fel om Model Y men då skulle jag vilja veta exakt var det framkommer, för de bilar med större batterier som levereras/diskuteras på det tyska forumet är såvitt jag kan se 3or.mikebike skrev:Model 3 har ju haft 82 kWh länge...
- mikebike
- Teslaägare
Har inte både MiC och MiUSA M3 haft samma räckvidd, d.v.s. 614 km, det senaste halvåret?Viggo skrev:Ja, MIUS Model 3 LR har haft 82 kWh Panasonic länge. MIC Model 3 LR hade fram till nu ett LG batteri som var mindre, nu har de fått större batterier. Jag kan ha fel om Model Y men då skulle jag vilja veta exakt var det framkommer, för de bilar med större batterier som levereras/diskuteras på det tyska forumet är såvitt jag kan se 3or.mikebike skrev:Model 3 har ju haft 82 kWh länge...
Om M3 MiC nyligen fått större batterier så är det nog inte en grundlös förhoppning att MY MiC också får det till nästa kvartal?