Skärm till backkameran på S?
Moderator: Redaktion
Skärm till backkameran på S?
"It never rains in southern California"
Någon som råkar sett eller själv 3D-printat en liten skärm att snäppa på backkameran på Model S?
Kan som boende i Sveriges dagvattenbrunn Sjuhärad konstatera att backkameran blir obrukbar efter att ha kört cirka 1 km i höstväder, och måste torkas av manuellt för att man ska kunna se något i den. Den blir helt enkelt nedskvätt av regn. Tänkte att en lite skärm ovanpå den skulle kunna mildra detta, om det inte handlar om vatten som bilen drar upp från vägbanan.
Foto på kamerans bild efter 2.5 km, varav det mesta i 50 km/h. Ser bättre ut på fotot än man upplever det i verkligheten.
Som kontrast så har vår brännbil - en Subaru XV - alltid ren backkamera, oavsett väder.
l
Någon som råkar sett eller själv 3D-printat en liten skärm att snäppa på backkameran på Model S?
Kan som boende i Sveriges dagvattenbrunn Sjuhärad konstatera att backkameran blir obrukbar efter att ha kört cirka 1 km i höstväder, och måste torkas av manuellt för att man ska kunna se något i den. Den blir helt enkelt nedskvätt av regn. Tänkte att en lite skärm ovanpå den skulle kunna mildra detta, om det inte handlar om vatten som bilen drar upp från vägbanan.
Foto på kamerans bild efter 2.5 km, varav det mesta i 50 km/h. Ser bättre ut på fotot än man upplever det i verkligheten.
Som kontrast så har vår brännbil - en Subaru XV - alltid ren backkamera, oavsett väder.
l
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Skärm till backkameran på S?
Just det. Störde mig på det på Y'n jag testade, såg knappt ngt när jag skulle parkera den pga smutsig lins.
Min ID4 har spolare, mkt behändigt(men det gäller att komma ihåg att använda den innan det torkat in...)
Min ID4 har spolare, mkt behändigt(men det gäller att komma ihåg att använda den innan det torkat in...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
Skitig backkamera är ett gammalt problem som borde kunna lösas med nån gadget som sätts fast bredvid/runt linsen. För några år sedan disk detta här på forumet, men hittills har jag inte sett någon lösning. Nån som vet mer nu?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
På våra ambulanser (och även på husbilar) har man ett lock som täcker linsen tills man lägger i backen.
Typ denna:
https://www.prylstaden.se/tradlos-kamer ... 74QAvD_BwE
Går ju dock att göra den smidigare för integrering i karossen.
Typ denna:
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Gustafsson
- Teslaägare
Ett litet lock kopplat till backljuset vore nåt…kenjon skrev:På våra ambulanser (och även på husbilar) har man ett lock som täcker linsen tills man lägger i backen.
Typ denna:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Såg någon som hade monterat kameran under bakvingen på en model x. Den blev aldrig blöt!
Ja, det diskuterades för flera år sen. Jag och någon mer framkastade då "morfars mopedtratt" som han satte framför ansiktet, en sorts cyklop utan främre glas där luftkudden höll borta regn och smuts. Men jag vet inte om någon har testat idén i praktiken.
Det får nog vara ett transparent material eftersom linsen är så extremt vidvinklig; man kan se nummerplåten.
Det får nog vara ett transparent material eftersom linsen är så extremt vidvinklig; man kan se nummerplåten.
Finns väl hydrofobiska medel att applicera?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Ja, och det hjälper nog lite.taliz skrev:Finns väl hydrofobiska medel att applicera?
Jag kör samma som på rutorna, Aquapel, ger viss effekt men är det slask är det kört ändå.taliz skrev:Finns väl hydrofobiska medel att applicera?
VW mfl har bra lösning, spegeln fälls in tills man inte använder den.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Ni ska nog vara försiktiga med att förändra kamerabilden för mycket, risken finns att den används för AP på något vis.
Tänker att en liten keps uppåt inte påverkar, kameran verkar riktad något nedåt.Curik skrev:Ni ska nog vara försiktiga med att förändra kamerabilden för mycket, risken finns att den används för AP på något vis.
Författare och bloggare. Model S 2023
Experimentera med gaffatejp? Eller transparent pakettejp 50 mm?larsw skrev:Tänker att en liten keps uppåt inte påverkar, kameran verkar riktad något nedåt.Curik skrev:Ni ska nog vara försiktiga med att förändra kamerabilden för mycket, risken finns att den används för AP på något vis.
Redovisa gärna ev fynd!

Lite lat själv, vill man ha något gjort ska man be en som har mycket att göra ...