Apple Project Titan

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

backe

Apple Project Titan

Inlägg av backe »

Hittade ingen lämplig tråd så kör en egen.

Apple verkar släppa lite mer info och försöka ha en bil klar till 2025.

https://www.theverge.com/2021/11/18/227 ... ocessor-ev
Apple has completed “much of the core work” on a new processor meant to power its secretive autonomous electric car project known as Titan, Bloomberg’s Mark Gurman reports. The milestone comes as Apple is reportedly now accelerating its timeline for the autonomous car it’s developing, with a new target of launching it in just four years.
Apple’s own silicon team designed the chip, which Gurman says is the “most advanced component” that’s been developed for the project so far. The company is apparently getting ready to put the chip through its real-world paces in its fleet of test vehicles in California and hopes to make a vehicle with “stronger safeguards than what’s available from Tesla and Waymo,” according to the report.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Apple Project Titan

Inlägg av Maw »

Intressant, det låter väl lite som en helt egen bil?
Annars kunde man ju tänkt sig att de skulle utveckla och sälja komponenter, funktioner och tjänster som skulle kunna användas av olika märken.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Annars kunde man ju tänkt sig att de skulle utveckla och sälja komponenter, funktioner och tjänster som skulle kunna användas av olika märken.
Är inte riktigt deras grej. Är väldigt olikt Apple att sälja komponenter till andra. Det är inte så deras affärsmodell fungerar.

Ger de sig in i elbilar så tror jag det är med en egen elbil under varumärket Apple (även om de kanske tar hjälp av underleverantörer som tex. Kia som det ryktats om innan).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

martinot skrev:
Maw skrev:
Är inte riktigt deras grej. Är väldigt olikt Apple att sälja komponenter till andra. Det är inte så deras affärsmodell fungerar.

Ger de sig in i elbilar så tror jag det är med en egen elbil under varumärket Apple (även om de kanske tar hjälp av underleverantörer som tex. Kia som det ryktats om innan).
Apple tjänar väldigt mycket på mjukvara/appstore idag. Vad tror vi kan vara motsvarande intjäning för en bil? För inte vill de väl bara sälja en bil och sen "låta den vara". Kanske Car as a Service? Kanske funktioner (Tex matrix led) som tjänst. Jag vet inte, vad tror du?
Glad för att jag sålt min Tesla
backe

Inlägg av backe »

Hertsh skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:

Apple tjänar väldigt mycket på mjukvara/appstore idag. Vad tror vi kan vara motsvarande intjäning för en bil? För inte vill de väl bara sälja en bil och sen "låta den vara". Kanske Car as a Service? Kanske funktioner (Tex matrix led) som tjänst. Jag vet inte, vad tror du?
Det blir nog Apple Store i bilen. Någon form av autonom funktion as a service. Det dom är duktiga på är design, integration och riktigt hög finish (vill ha faktor), så jag tror att när/om man släpper en bil så kommer det bli bra.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Om den inte blir tillräckligt bra tror jag inte att Apple släpper den. De släpper väldigt sällan halvmessyrer. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Den skulle vara i nivå med Skoda City Go gas, till priset av en rymdraket.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Om jag förstått ryktena rätt så blir det en "bil" utan ratt och pedaler för de kommer släppa den direkt som självkörande. Mer som Robotaxi-konceptet.

Jag vill väldigt gärna höra mer från Apple om deras affärsmodell, det kan vara mycket spännande. Det kan vara lika disruptivt för bilbranschen som de varit i mobilbranschen. Det som Tesla vill vara och många med dem. Jag tror Apple kan ha potentialen. De gör sällan halvmesyrer som det sades ovan. De är sällan först på bollen heller, men oftast bäst i genomförandet.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Undrar just hur det går med elbils-aktie-bubblan om Apple skulle lyckas komma med Robotaxi så fort? Blir det en boost i och med förhoppningar om att andra elbilsföretag också får fram detta eller blir det kross för att de blir omkörda?

Man kanske skulle köpa lite Appleaktier.. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Skriv svar