Rostskyddsbehandling

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blewbury
Teslaägare

Rostskyddsbehandling

Inlägg av blewbury »

Jag fick min M3LR i början av juni 2021 och kört knappt 300 mil hittills. Av olika skäl har jag inte tänkt köra något i vinter och börjat ta av ett hjul i sänder för att komplettera/byta stänkskydd samt rengöring. Den första upptäckten var att det ena framdäcket saknar de fyra siffrorna för tillverkningsdatum. Michelin Pilot Sport 4, 235/45 ZR 18, Made in Spain. Det kanske jag kan leva med. Den andra upptäckten var att bilen verkar sakna varje form av rostskydd. Det har jag aldrig funderat på tidigare och det gör mig undrande. Hur har ni andra gjort? Om jag ordnar en rostskyddsbehandling kommer det att ställa till problem med Teslas rostskyddsgaranti?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Rostskyddsbehandling

Inlägg av jonasl »

Här är en genomgång av en bil som gått 7000 mil i Norge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

blewbury skrev:
Om jag ordnar en rostskyddsbehandling kommer det att ställa till problem med Teslas rostskyddsgaranti?
Garanterat, Tesla kommer helt klart skylla ifrån sig allt vad de kan på den. Sedan kanske du ändå vinner ifall du driver det till ARN och domstol men det är en process.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

OfarligTesla skrev:
blewbury skrev:
Om jag ordnar en rostskyddsbehandling kommer det att ställa till problem med Teslas rostskyddsgaranti?
Garanterat, Tesla kommer helt klart skylla ifrån sig allt vad de kan på den. Sedan kanske du ändå vinner ifall du driver det till ARN och domstol men det är en process.
Jag hade nog pratat med Tesla innan jag gjort behandlingen för att höra deras inställning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

ducce916m skrev:

Jag hade nog pratat med Tesla innan jag gjort behandlingen för att höra deras inställning.
De kan säga vad som helst nu, men när det väl kommer till att betala ut pengar i framtiden kan de säga något annat. Sedan skriver de ju även svart på vitt i villkoren till rostskyddsgarantin att den inte täcker fordon som behandlats med rostskydd.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Det är ganska välkänt att rostskyddsgarantier inte ger något bra skydd då det kommer till kritan och bilen ska åtgärdas. De är ju mer eller mindre värdelösa om man får tro det som skrivits om dem.

Jag skulle hellre behandla om jag tänkte behålla bilen längre tid. Jag har själv behandlat min på diverse ställen.
Skriv svar