Din värsta lånebil
Moderator: Redaktion
Din värsta lånebil
Tänkte det kunde hjälpa mig att inte känna mig helt ensam i min ångest över lånebilen jag fick från Tesla idag. Så, vad har ni andra fått för hemska lånebilar hos Tesla?
Jag har nu en Audi A6 TDI på uppfarten. Den är hemsk på alla sätt jag kan komma på. Jag var deprimerad hela vägen hem, kände mig som en gammal man som bara väntar på att dö. Hoppas verkligen jag slipper göra detta igen. Det blir ingen hyrbil för mig när Teslan ska in till RM senare för åtgärd av en liten vagnskada.
Jag har nu en Audi A6 TDI på uppfarten. Den är hemsk på alla sätt jag kan komma på. Jag var deprimerad hela vägen hem, kände mig som en gammal man som bara väntar på att dö. Hoppas verkligen jag slipper göra detta igen. Det blir ingen hyrbil för mig när Teslan ska in till RM senare för åtgärd av en liten vagnskada.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Din värsta lånebil
Min bil hade en liten lackskada vid leverans. Skulle jag fått den åtgärdad förra året fanns inga Tesla-lånebilar, så jag bokade en tid i februari för att slippa det scenariot 
Min förrförra bil var en A6 Avant 3.0 TDI quattro. Jag älskade den bilen. Den var grym! Jag tror inte ens jag skulle vilja köra en sån nu, för jag är rädd att jag skulle besudla minnet av den.

Min förrförra bil var en A6 Avant 3.0 TDI quattro. Jag älskade den bilen. Den var grym! Jag tror inte ens jag skulle vilja köra en sån nu, för jag är rädd att jag skulle besudla minnet av den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
jag fick en Suzuki SX-4, herregud! den bilen måste vara gjord för människor som aldrig har varit, inte är och aldrig kommer bli intresserad av något som överhuvudtaget liknar ett framkomstmedel med fyra hjul. Livsfarlig var den också, höll på att krocka eftersom bil-jäkeln gick så sakta vid en omkörning.Surfaren skrev:Tänkte det kunde hjälpa mig att inte känna mig helt ensam i min ångest över lånebilen jag fick från Tesla idag. Så, vad har ni andra fått för hemska lånebilar hos Tesla?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Sen är ju hyrbilar alltid hyrbilar. Förra året hade jag Outlandern inlämnad i två veckor och hade under tiden en Mercedes E200 CDI. E-klassen kan säkert vara en trevlig bil, men i grundutförande och med manuell växellåda var den verkligen inte något att hänga i någon julgran alls. Blesch.
När det gäller Mercedes så ska du alltid undvika manuellt, de är alltid och har alltid varit dåliga. De verkar ha fokuserat på fel utväxlingsområde eller något med de har hur som helst alltid sugit. 200 CDI är en väldigt liten motor också.danni skrev:Sen är ju hyrbilar alltid hyrbilar. Förra året hade jag Outlandern inlämnad i två veckor och hade under tiden en Mercedes E200 CDI. E-klassen kan säkert vara en trevlig bil, men i grundutförande och med manuell växellåda var den verkligen inte något att hänga i någon julgran alls. Blesch.
det finns väl egentligen bara en anledning till manuell låda i en sån bil, få ner priset! finns ju ingen vettig förklaring annars till varför man skulle välja en sådan bil med manuell låda. De enda bilarna som jag eventuellt kan hålla med om att det kan vara trevligt med manuell är en del sportbilar och banbilar, men inte ens alla dom är bäst med manuell. Sitta och veva med den där staken känns ju väldigt gammalmodigt samtidigt som det mesta för övrigt i bilarna är automatiskt.LarsL skrev:När det gäller Mercedes så ska du alltid undvika manuellt, de är alltid och har alltid varit dåliga. De verkar ha fokuserat på fel utväxlingsområde eller något med de har hur som helst alltid sugit. 200 CDI är en väldigt liten motor också.danni skrev:Sen är ju hyrbilar alltid hyrbilar. Förra året hade jag Outlandern inlämnad i två veckor och hade under tiden en Mercedes E200 CDI. E-klassen kan säkert vara en trevlig bil, men i grundutförande och med manuell växellåda var den verkligen inte något att hänga i någon julgran alls. Blesch.
Model 3-24/Polestar 3-24
Nu kom inte denna från Tesla, men när min BMW´s motor rasade för tredje gången så fick jag, självklart ingen lånebil av BMW men av TryggHansa fick jag, en...Suzuki Splash
Jag har kört många "såttiga" bilar i mina dagar men denna tog priset. Kan säga att steget mellan Suzuki Splash och säg Hyundai Atos är större än mellan Atos och Tesla, så förstår ni hur kass Spalsh var
Jag har kört många "såttiga" bilar i mina dagar men denna tog priset. Kan säga att steget mellan Suzuki Splash och säg Hyundai Atos är större än mellan Atos och Tesla, så förstår ni hur kass Spalsh var

- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Nu kanske inte Model S 85 kvalar in särskilt högt på denna lista, men det märkliga med den lånebilen var att den hade autopilothårdvaran utan att ha den aktiverad. Det hade de kunnat aktivera till noll och ingen kostnad för sig själva (det var i september, men det var lite ovant att köra utan adaptiv farthållare).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har haft två lånebilar efter att jag köpte min Tesla; Mercedes CLA180 som var en plastig skitbil som kändes som någon kinesisk plastbil (skrev en tråd om det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2145) och en BMW. BMW:n kändes kvalitetsmässigt bra - flera grejer i interiören kändes bättre än teslan, men motorn och växellådan var fruktansvärd. Det är lätt att förstå varför BMW beslutat att alla deras bilar ska bli eldrivna - det är en makaber upplevelse att gå från Tesla till BMW och känna sig äcklad. Antar att BMW:s ingenjörer blev skräckslagna när de själva upplevde att man får kväljningar av deras bilar när man tidigare kört en Tesla.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
HelectriC skrev:jag fick en Suzuki SX-4, herregud! den bilen måste vara gjord för människor som aldrig har varit, inte är och aldrig kommer bli intresserad av något som överhuvudtaget liknar ett framkomstmedel med fyra hjul. Livsfarlig var den också, höll på att krocka eftersom bil-jäkeln gick så sakta vid en omkörning.Surfaren skrev:Tänkte det kunde hjälpa mig att inte känna mig helt ensam i min ångest över lånebilen jag fick från Tesla idag. Så, vad har ni andra fått för hemska lånebilar hos Tesla?
Fick samma lånebil med automat. Den hade sportläge, Ecco och normal. Jiiises va den motorn fick jobba. Sen har de mage o skicka räkning för bensin o bom på 3 dagar. Jag skulle fått betalt för att köra den!

å fan, fick du betala för bom och bensin? mig frågade dom om jag hade nåt kvitto, som jag ville ha refunderat. Ganska precis tvärtom detkontakten2 skrev:HelectriC skrev:jag fick en Suzuki SX-4, herregud! den bilen måste vara gjord för människor som aldrig har varit, inte är och aldrig kommer bli intresserad av något som överhuvudtaget liknar ett framkomstmedel med fyra hjul. Livsfarlig var den också, höll på att krocka eftersom bil-jäkeln gick så sakta vid en omkörning.Surfaren skrev:Tänkte det kunde hjälpa mig att inte känna mig helt ensam i min ångest över lånebilen jag fick från Tesla idag. Så, vad har ni andra fått för hemska lånebilar hos Tesla?
Fick samma lånebil med automat. Den hade sportläge, Ecco och normal. Jiiises va den motorn fick jobba. Sen har de mage o skicka räkning för bensin o bom på 3 dagar. Jag skulle fått betalt för att köra den!

det var automat i den jag hade ja, men sportläget var nog så långt från sport som det bara går att komma hahaha
Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag tror det beror på vad man har bilen inlämnad för. Jag ska ju lämna in bilen för att åtgärda en sak som de klantat till, och när det var tal om fossilbil som lånebil sa de att de självklart betalar allt bränsle. Men om man har bilen inlämnad på service eller sånt så vore det väl att kräva för mycket.HelectriC skrev:å fan, fick du betala för bom och bensin? mig frågade dom om jag hade nåt kvitto, som jag ville ha refunderat. Ganska precis tvärtom det![]()
det var automat i den jag hade ja, men sportläget var nog så långt från sport som det bara går att komma hahaha
Killen på SC som gav mig nycklarna till Audin sa specifikt till mig att inte tanka - har man nu köpt en elbil så är det ju meningen att man inte ska behöva åka och tanka.
Nån som har koll på var dessa lånerbilar kommer ifrån.
Närmsta uthyrningsfirma eller har Tesla just bilar för utlån och de råkar vara div fossilare?
Närmsta uthyrningsfirma eller har Tesla just bilar för utlån och de råkar vara div fossilare?
MYLR-24
Bilen jag fick var en hyrbil från Sixt. Men Tesla tog in den i hallen på kvällen när jag bytte tillbaka till min egen bil, så jag kan misstänka att de har hyrbilar flertalet dagar när de vet att deras egna låne-Teslor inte kommer räcka till för alla som bokat tid med lånebil.
Jag var utanför lokala SC nån gång mellan jul och nyår när det var stängt och då stod massa hyrbilar från etablerade hyrbilsfirmor utanför och väntade på bättre tider. Jag tror dom har ett avtal att hämta ut bilar i större mängd och har dom över en längre period ibland._TonyV skrev:Nån som har koll på var dessa lånerbilar kommer ifrån.
Model 3-24/Polestar 3-24
Måste vara det slutliga beviset för att Tesla har produktionsbegränsningar, varför skulle de annars använda andra märkens bilar.
Fast det är ju lättare att anpassa efter hur många bilar som behövs med en hyrbilsfirma. Annars kommer många Teslor stå och vänta utan att nån använder dom vissa tider och andra tider har dom kanske för få. Lättare att balansera efterfrågan med en extern firma.LarsL skrev:Måste vara det slutliga beviset för att Tesla har produktionsbegränsningar, varför skulle de annars använda andra märkens bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Sant men de hade kunnat ha ett sammarbete med hyrbilsfirma där Tesla står för bilarna och hyrbilsfirman hyr ut dom när Tesla inte behöver dessa.HelectriC skrev:Fast det är ju lättare att anpassa efter hur många bilar som behövs med en hyrbilsfirma. Annars kommer många Teslor stå och vänta utan att nån använder dom vissa tider och andra tider har dom kanske för få. Lättare att balansera efterfrågan med en extern firma.LarsL skrev:Måste vara det slutliga beviset för att Tesla har produktionsbegränsningar, varför skulle de annars använda andra märkens bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
verkar vara svårt att attrahera hyrbilsfirmor att skaffa Tesla. Är ju endast ett fåtal som rullar. Antar att det har att göra med att dom inte får så stora rabatter från Tesla, som från övriga producenter. När dom köper in flottor med BMW, VOlvo eller Toyota ,så får dom grymma rabatter och det är klart att då framstår Tesla som en ännu dyrare bil för hyrbilsföretaget och dagraten måste vara ändå högre. Detta skulle ju självklart då återspeglas i det service center måste betala till Sixt (eller vem det nu är) och dom är ju inte annat än ekonomiska dom heller, så då blir det billigare att hyra en fossilare.Svenssons skrev:Sant men de hade kunnat ha ett sammarbete med hyrbilsfirma där Tesla står för bilarna och hyrbilsfirman hyr ut dom när Tesla inte behöver dessa.HelectriC skrev:Fast det är ju lättare att anpassa efter hur många bilar som behövs med en hyrbilsfirma. Annars kommer många Teslor stå och vänta utan att nån använder dom vissa tider och andra tider har dom kanske för få. Lättare att balansera efterfrågan med en extern firma.LarsL skrev:Måste vara det slutliga beviset för att Tesla har produktionsbegränsningar, varför skulle de annars använda andra märkens bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24