Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?MrEarp skrev:Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
Moderator: Redaktion
Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?MrEarp skrev:Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Personen får sig säkert en tillsägelse! Ej OK!martinot skrev:Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?MrEarp skrev:Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
Finns ju andra hyfsat snabba laddare och även om du missar Polestars Ionity rabatt så gäller det "bara" ett år.Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
På Vattenfall är varken Tesla eller Polestar möjliga att välja.martinot skrev:Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.R_Edvinsson skrev:Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Gargamel skrev:Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
Till en stor del beror det nog på Ionitys (eller deras ägares) ovilja att investera tillräckligt för att göra en seriös tjänst och produkt på marknaden. Men det sagt så kan det säkert här i Sverige ligga ett extra stort problem i potentiell konflikt mellan Ionity och CKs egna ambitioner på området.chaffis75 skrev:Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.
Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
Så du menar att det bara var ett udda sammanträffande att de 10 stationer jag kikade på alla var fulla samtidigt?R_Edvinsson skrev:Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Absolut inget udda sammanträffande utan en helt vanlig söndagtaliz skrev:Så du menar att det bara var ett udda sammanträffande att de 10 stationer jag kikade på alla var fulla samtidigt?R_Edvinsson skrev:Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Jag tror snarare det är en tydlig trend.
Igår var inte ens någon högtid, utan bara en vanlig söndag.
I jul lär det bli totalt kaos.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Snicksnack. IONITY ägs ju av biltillverkare.MWall skrev:Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Var inte Ionity, som jag förstod det, också till för att sälja investerarnas (Ford + "tyskarna") bilar, snarare än att vara ett ordinärt kommersiellt fristående laddnät?MWall skrev:Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Om man skall tro många på detta forumet är det jättelönsamt att bygga laddare så det borde inte vara ett problem.MWall skrev:
Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.
taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Jag tror Tesla betalar mycket mindre för sina laddare än vad andra aktörer gör. V2 är ju uppbyggda kring samma typ av laddare som de monterar i sina bilar (kanske V3 också). Därtill är de en mycket större aktör över hela världsmarknaden för laddning i 150+ kW. De får säkert betydande stordriftsfördelar, som gör att priset per laddstolpe är påtagligt lägre.taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Sedan CK i skärholmen öppnade sina kranar, så har jag aldrig varit över 84kW när jag laddat, bilen kan ta 110, och laddarn kan he 150.R_Edvinsson skrev:
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.![]()
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Du sätter lite huvudet på spiken här, tyvärr blir det en kompromiss när ett nätverk har så många ägare med olika agenda, utan att veta så tror jag Porsche hade tidigt krav på 300kW+ per handske för att kunna marknadsföra taycans laddhastighet. Men det blir ineffektivt sätt att hantera stora mängder effekt, som ett exempel har Värnamo Ionity 1250kW total effekt tillgängligt fördelat på 4 uttag. Man borde istället haft 12 eller 16 uttag på samma effekt dynamiskt, struntat i vätskekylda kablar för enklare hantering och dragit ner strömstyrkan från 500A till max 400A per uttag som ökar tillförlitlighet. Då hade ionity kunnat sälja all installerad effekt, men istället har vi få uttag per station med enorm peak per uttag som i princip aldrig används, men Porsche är säkert nöjda.R_Edvinsson skrev:taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.![]()
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Skulle nog säga CK jag för få stolpar de också.. I lördags behövde vi ladda på CK Kungsbacka, båda laddarna fulla.Gargamel skrev:Sedan CK i skärholmen öppnade sina kranar, så har jag aldrig varit över 84kW när jag laddat, bilen kan ta 110, och laddarn kan he 150.R_Edvinsson skrev:
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.![]()
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Så det finns utrymme att låta 2 st ladda med 75-ish kW vardera om båda är upptagna. Fast nu är det inget problem eftersom det är jämt tomt/ledig på CK
Så typ 1-2 bilmodeller som Dikterade villkoren för att Porsche skulle vara med.MrEarp skrev:Du sätter lite huvudet på spiken här, tyvärr blir det en kompromiss när ett nätverk har så många ägare med olika agenda, utan att veta så tror jag Porsche hade tidigt krav på 300kW+ per handske för att kunna marknadsföra taycans laddhastighet. Men det blir ineffektivt sätt att hantera stora mängder effekt, som ett exempel har Värnamo Ionity 1250kW total effekt tillgängligt fördelat på 4 uttag. Man borde istället haft 12 eller 16 uttag på samma effekt dynamiskt, struntat i vätskekylda kablar för enklare hantering och dragit ner strömstyrkan från 500A till max 400A per uttag som ökar tillförlitlighet. Då hade ionity kunnat sälja all installerad effekt, men istället har vi få uttag per station med enorm peak per uttag som i princip aldrig används, men Porsche är säkert nöjda.R_Edvinsson skrev:taliz skrev:Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?R_Edvinsson skrev:Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.![]()
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Lätt hänt när tekniken är omogen och man tar beslut på fel grunder.