Lyset avstängt slumpvis
Moderator: Redaktion
Lyset avstängt slumpvis
Min bil verkar stänga av lyset helt då och då. Har det alltid på auto. Har noterat det 2 gånger, men kan ha hänt många gånger utan att jag noterat det. Första gången var det mörkt ute och lyset var ej på. Andra gången var igår, gråväder och en bil blinkade på mig, noterade att på skärmen lyste varken positionsljus- eller halvljus-symbolen. Ett par minuter senare var lyset på och båda symbolerna lös på skärmen. Har nyligen startat om med knappar och broms. Lyset vill man ju att det funkar… Som jag förstått det skall alltid symbolen för positionsljus eller halvljus lysa om den är på auto. Någon som noterat något liknande?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
-
Re: Lyset avstängt slumpvis
Skumt. Jag brukar ha koll på mitt lyse och för mig fungerar det till 100 %
Vid dimma/snöfall och liknande kan det automatiska systemet luras att det är ljust ute. Har väldigt sällan slagit på halvljus manuellt. Om det är mörkt har det dock aldrig varit problem.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
När ingen indikering lyser på skärmen så är DRL på fram och bakljus släckta.
När båda indikeringarna lyser är det halvljus och tända baklampor.
När en indikering lyser(positionsljus) är det svaga DRL fram och bakljus tända, endast till för vid parkering egentligen och måste aktiveras manuellt.
Att mötande bilen blinkade på dig kan bero på att DRL är rätt starka, speciellt i dimma.
När en indikering lyser(positionsljus) är det svaga DRL fram och bakljus tända, endast till för vid parkering egentligen och måste aktiveras manuellt.
Att mötande bilen blinkade på dig kan bero på att DRL är rätt starka, speciellt i dimma.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Tellus skrev:När ingen indikering lyser på skärmen så är DRL på fram och bakljus släckta.
Svaga DRL?!, är det parkeringslbelysning som åsyftas?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Tror det är samma lampa, bara att dom går på sparlåga, enda sättet om man vill ha på bakljusen dagtid. Eller slå på halvljuset manuellt, då blir det bakljus också.Olten skrev:Tellus skrev:När ingen indikering lyser på skärmen så är DRL på fram och bakljus släckta.
Svaga DRL?!, är det parkeringslbelysning som åsyftas?
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Tack för bra svar. Fick läs några gånger för att förstå och googla DRL=Daytime Running Light. Skall kolla några dar hur bilen beter sig med denna nya kunskap.Tellus skrev:När ingen indikering lyser på skärmen så är DRL på fram och bakljus släckta.
M3 LR -20 vit/vit, 18”