Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
Elbaklucka ligger enligt säljare utanför. Jag skall lusläsa! Enligt broschyr krävs assistanspaket plus.
We charge - laddtaxa: skitdyrt! Kunde WV inte bättre….
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Ang valet av vinterdäck gäller ju smalare desto bättre men då det är 19" och uppåt så är de 225 eller bredare som gäller, 235/50 har samma rullningsomkrets som 255/45.
Personligen har jag alltid köpt däck med så nära 5% större omkrets bl.a för då visar mätaren rätt, nu verkar det som felvisningen på id bilarna är 3 km/h eller 3% vilket blir som att helt enkelt behålla bred och profil men gå upp 1 tum på diametern eller öka profilen ett steg från 50-55.
De man får tänka på är att trippmätaren visar för kort sträcka så man får räkna upp sträckan, man kör längre verklig sträcka än trippen visar.
Min ena bil blev de för stora så där visar trippen drygt 7% för lite (gick från original 185/60r15 till 195/65r15) men inga problem med att de skulle ta i nånstans.
Med en Id4 skulle jag ta 235/55r20 runt om vilket blir 3,16% större omkrets så hastighetsmätaren skulle visa exakt rätt. I 20 tum är 235 smalaste som tillverkas.
Nån som vet kostnaden för övermil med privat leasing för Id4 GTX?
Går ju bara välja 1000-1500 mil/år vilket är lite då vi kör totalt med båda bilarna närmare 4000 mil/år och skulle garanterat köra ca 3300 mil/år.
Idag fick jag We Charge appen installerad. Jag har haft senaste OS (2.3) sedan i somras men aldrig fått den där enda appen som VW släppt. Så jag frågade snällt på VolkswagenIDFirstMoversClub om jag behövde kontakta en ÅF. De svarade genast att jag borde prova att göra en Fabriksåterställning. Det lät läskigt tyckte jag. Men om de sagt det så... Jag tryckte på "Ja" när bilen frågade "Är du säker?" (minns inte faktiskt vad den frågade, men jag kände mig som om den frågade väldigt skeptiskt om jag visste vad fan jag sysslade med...), varpå bilen omedelbart rasslade fram en lista på hur jag totalt misslyckats att göra en fabriksåterställning, samt att kommunikationen med omvärlden upphört och att jag hade en WeCharge app att ladda ner om jag så önskade.
Ja jösses. Bilen var snäll och slocknade inte eller något, det kom fram någon slags val som jag följde och så var kommunikationen igång igen och jag kunde ladda ner och installera appen. Efteråt var bilen konstig, jag tycker skärmen har blivit i något slags mörkerläge och dörrarna var rädda för tjuvar (endast förardörren låses upp). Jag lyckades återställa dörrarna men skärmen har jag inte lyckats med ännu.
Edit. Det här postade jag kanske i fel tråd, borde gjort det i en generell ID tråd. Nåväl, beteendet är ju lika i bägge biltyper. Och skärmen har mörk/ljus läge i fordon->kuppebelysning. Ej automatiskt vad jag lyckas hitta.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Saw a US-built pre-production ID.4 at an EA charger today (free Thanksgiving charging weekend and all). Had manufacturer plates but looked like a production model.
Spoke the driver and watched him charge.
At 80% SoC the US-built ID.4 was accepting 90 kW!!!! I was watching the EA station in awe while my Mach-E on the other side was getting 8-9 kW at 83% SoC. Ford is massively throttling us. Driver/engineer said they now can peak 160 kW charge.
I also listened for the battery cooling fans... on the ID.4 it was blowing like a leaf blower. The Kona EV and Mach-E next to it... silent. Both the Kona and Mach-E throttle charging at high SoC. I was seeing single digit kW when that car was at 90% SoC.
Upptäckt att förvärmningen alltid verkar köra 30 minuter.
Blir lite knas när man kör korta sträckor.
Då måste man komma ihåg att stänga av den om man inte vill elda för kråkorna.
Stämmer. Det som jag stör mig på är att jag måste stänga av den i appen för den är inte aktiv i ”hejdå skärmen”
Kan va varit en ren tillfällighet men jag provade att toggla "AC now" vid hejdå-skärmen och efteråt så stängde preheat av sig också.
Värt ett försök och se om det gäller?
Ska det vara så att vid 10% och 27km kvar i räckvidd så går det inte att köra fortare än 7km/h?
Bilagan Screenshot_20211201-100104_Chrome.jpg finns inte längre
Varför har du inte med vad han skrev?
Stå parkerad i 5 timmar med 5% i minusgrader är väl inte bra för någon elbil. Kallstart också.
Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Härligt!
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%.
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Härligt!
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har en ID4 som jag snart rullat 1000 mil och har börjat inse att jag behöver komplettera med en Shuko-laddare (ja, bilen drar galet mycket mer vintertid..).
Har letat lite och fick erbjudande av en vän att köpa hans överblivna Shuko-laddare som kom med hans Passat GTE från 2018.
Passar denna? Hur är effekten? Kw? Laddar normalt hemma med en ChargeAmps Halo 11Kw.
Följande information finns på laddaren:
ETE VAG CET
230VAC~50 Hz
In 10A
12E 971 675 BS Altitude max. 4.000m
0-2308973-1 "D"
TYK
28/07/2018
IAn 30mA AC
6mA DC
Nyreggad medlem här, som med spänning väntar på min ID4 som enligt plan ska tillverkas nästa vecka.
Till er som har en ID4, vilken funktionalitet finns för närvarande för appen? Gissar att uppvärmning samt start/stopp av laddning funkar, men hur ser det ut med övriga funktioner, t ex ruttplanering? Det hade jag ju redan på min 2018 Octavia. De enda demonstrationerna jag sett av ID-appen har nu ett antal månader på nacken, så man kan ju alltid hoppas att den uppdaterats det senaste halvåret
Och vad är era erfarenheter gällande leverans? Upplever ni att leveransen sker inom en rimlig tid efter byggvecka? Även om min ska byggas nästa vecka misstänker jag att risken finns för att den hamnar på gården med oklar ledtid på de sista komponenterna...
Ska bilen byggas nästa vecka så byggs den nog i sin helhet. Såvida de inte ändrar sig. Det är inte troligt att de bygger halva bilen för ett sedan ställa den halvfärdig på en parkering. Hur skulle det rent logistiskt fungera? Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Sen tar det ju alltid några veckor innan den faktiskt är framme hos din åf. Jag har för mig att de brukar säga upp till 6 veckor från att bilen är klar. Men oftast går det fortare än så. Jag skulle tro att du får den i mitten av januari.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14