Förkonditionering supercharging

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Galerida

Förkonditionering supercharging

Inlägg av Galerida »

Sen en tid tillbaka (hela hösten) så startar alltid min bil förkonditionering av batteriet så fort jag påbörjat en rutt som innehåller supercharging. Den förkonditionerar alltså även om jag är 2 timmar bort från laddning. Sen löpande under resan så slås förkonditionering av och på hela tiden med nån minuts mellanrum. Som om det har nått upp till optimal temp, stänger av förkonditionering och sedan aktiverar igen när batteriet svalnat (?) något. Har testat omstarter och även inväntat uppdatering, men det är fortsatt samma. Bilen gjorde inte så här tidigare- är det någon som har samma uppförande på bilen? Eller tips på åtgärd?
Det mest störiga är det högfrekvent surret som blir under förkonditionering.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Förkonditionering supercharging

Inlägg av RagWal »

Så är det nog tänkt. "Cold weather improvements" sedan några uppdateringar tillbaka. Surret är väl vad det är, sen kanske informationen i skärmen skulle kunna nyanseras en smula. Jag trodde först som du att bilen fått fnatt.
Jag tror att man tänkt såhär, typ:
Ska man ladda på SuC under resan och det är kallt så är det lika bra att vi värmer till en viss nivå tidigt då det är bättre för batteriet och kapaciteten om vi sen iaf ska värma inför SuC-laddningen. Hellre än att ta allt på slutet.
Om man inte navigerar till SuC så struntar man i att ödsla energi på detta i normalläget.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Trist bara att förbrukningen ökar med 10-12% hela vägen... Fast det kanske är så att det på totalen blir samma sak? Vill gärna tro att någon har tänkt till.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag har inte upplevt att förbrukningen blir märkbart högre när den startar förkonditioneringen jättetidigt. Har funderat över om det är mera passiv förvärmning i form av att batteriet kyls mindre eller något annat smart som inte drar någon energi. Men jag kan (som vanligt) ha helt fel!

Men det är samma sak för mig och har så varit under de senaste längre resorna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Om jag startar förkonditioneringen ganska kort tid innan vi anländer till superchargerstationen drar bilen mycket effekt. Jag tror medeleffekten blir betydligt lägre om förkonditioneringen startar timmar innan ankomst till supercjargerstationen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Låter den bli att förkonditionera om all energi i batteriet behövs för att komma fram till laddstationen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Maw skrev:
Låter den bli att förkonditionera om all energi i batteriet behövs för att komma fram till laddstationen?
När jag kört med stort släp och små marginaler har den inte låtit bli. Jag var tvungen att avbryta navigeringen för att komma fram. Hade 1% vid inkoppling och avstängd värme sista milen.

Kan inte svara för om det beror på att den bara räknade optimistiskt eller inte tog hänsyn till räckvidden öht.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Niklas Z skrev:
Om jag startar förkonditioneringen ganska kort tid innan vi anländer till superchargerstationen drar bilen mycket effekt. Jag tror medeleffekten blir betydligt lägre om förkonditioneringen startar timmar innan ankomst till supercjargerstationen.
Jag tror att medeleffektförbrukningen är precis lika stor för att värma batteripacket från x till y grader Celsius i temperatur oavsett om det går fort eller långsamt. Men som du säger så torde det behövas mindre maxmial effekt om man slår ut det över längre tid, och det kanske också är skonsammare för batteriet.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
Niklas Z skrev:
Jag tror att medeleffektförbrukningen är precis lika stor för att värma batteripacket från x till y grader Celsius i temperatur oavsett om det går fort eller långsamt. Men som du säger så torde det behövas mindre maxmial effekt om man slår ut det över längre tid, och det kanske också är skonsammare för batteriet.
Varför tror du att den totalt sett skulle behöva mer energi om den ska värma batteriet under lång tid än om den värmer batteriet under kort tid? Tror du att värmeförlusterna till omgivningen är så stora? I så fall vore det korkat att börja värma långt innan laddningen ska börja.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Niklas Z skrev:
BrooklynS skrev:
Niklas Z skrev:
Varför tror du att den totalt sett skulle behöva mer energi om den ska värma batteriet under lång tid än om den värmer batteriet under kort tid? Tror du att värmeförlusterna till omgivningen är så stora? I så fall vore det korkat att börja värma långt innan laddningen ska börja.

Nej, exakt samma energi krävs. Men lägre effekt*längre tid är lika mycket energi som högre effekt*kortare tid.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
När jag har haft under 15-20% så SoC så har jag upplevt att bilen inte länge förkonditionerar innan SuC.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
Niklas Z skrev:
BrooklynS skrev:
Niklas Z skrev:

Nej, exakt samma energi krävs. Men lägre effekt*längre tid är lika mycket energi som högre effekt*kortare tid.
Jo precis, men det var ju därför jag skrev att medeleffekten är lägre när förkonditionering kan starta långt innan ankomst, jämfört med när den startar kort innan ankomst.

Det som föranledde min kommentar var detta
Trist bara att förbrukningen ökar med 10-12% hela vägen
. Om vägen till superchargerstationen är lång blir den procentuella ökningen lägre än om sträckan är kort.
Galerida

Inlägg av Galerida »

Tack för svaren, verkar utifrån dessa som att det är så här förkonditioneringen sker för alla sedan uppdateringar i höstas? Om det är bättre för batteriet så kan jag förstå logiken i det, men känns ändå skumt att den hela tiden slår av och på hela tiden med effekten att surret försvinner och återkommer hela tiden. Störigt ur ljudsynpunkt tycker iallafall jag, har senaste tiden slutat navigera till superchargers av denna anledning, ändrar rutten när jag har några mil kvar istället så den börjar konditionering då istället vilket ger snabb laddning det också. Får se hur man gör framåt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Galerida skrev:
Tack för svaren, verkar utifrån dessa som att det är så här förkonditioneringen sker för alla sedan uppdateringar i höstas? Om det är bättre för batteriet så kan jag förstå logiken i det, men känns ändå skumt att den hela tiden slår av och på hela tiden med effekten att surret försvinner och återkommer hela tiden. Störigt ur ljudsynpunkt tycker iallafall jag, har senaste tiden slutat navigera till superchargers av denna anledning, ändrar rutten när jag har några mil kvar istället så den börjar konditionering då istället vilket ger snabb laddning det också. Får se hur man gör framåt.
Surret?
Jag hör inget av förvärmningen när jag kör.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ett svagt varvtalsrelaterat högfrekvent tjutande hörs när förvärmningen är på. Inte olikt när icke avstörda tändstift tar sig in i bilradion...
Tesla Y LR -22 EAP
Galerida

Inlägg av Galerida »

Gissar att det är relaterat till ålder då det kanske är i det spektrum man tappar löpande med stigande ålder? Jag som är 31 upplever det som påtagligt störande bitvis när jag kör. Var glad om du inte hör det.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

IMAG0798.jpg
Resa från Sillekrog till ionity Mantorp det funkar fint med förvärmning. Fick inte så hög fart bara för jag kom in med 30% kör en model 3 LR
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lophornis skrev:
IMAG0798.jpg
Resa från Sillekrog till ionity Mantorp det funkar fint med förvärmning. Fick inte så hög fart bara för jag kom in med 30% kör en model 3 LR
Snyggt! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar